دانستنی های مواد شیمیایی

کود برای گیاهان آپارتمانی

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

برای بسیاری از مردم، خانه‌ بدون گیاهان گلدانی جذاب، کامل نیست. مراقبت صحیح و استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی باعث افزایش رضایت و لذت از آنها و افزایش دوره گلدهی بسیاری از گلها می ‌شود. اکثر گیاهان گلدانی که از گل فروشی و گلخانه ها می خرید در شرایط ایده آل رشد می کنند. وقتی آنها را برای محیط های خانگی خریداری می کنید، باید مراقبتهای ویژه را انجام دهید تا با شرایط جدید محیطی سازگار شوند. گیاه آپارتمانی احتمالاً بیشتر با آبیاری نامناسب نسبت به هر عامل منفرد دیگری خراب می شود. برای آبیاری گیاه آپارتمانی باید از یک برنامه کلی استفاده کرد. اندازه گیاه، گلدان، نور، دما، رطوبت بر سرعت توده خاک تاثیر می گذارد.

شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهانی که تازه خریدید در گلخانه به خوبی کود داده شده اند. آنها به ندرت به کود اضافی برای چند هفته نیاز دارند. کود برای گیاهان آپارتمانی که در حال تولید رشد جدید هستند یا برای رشد گلها، یک بار در ماه کافی است. با این حال، گیاهان در زمستان نیازی به کود ندارند؛ زیرا هیچ رشد جدیدی در آنها آشکار نیست. برای تحریک رشد جدید از کود برای گیاهان آپارتمانی که در شرایط رشد ضعیف قرار دارد، استفاده نکنید.

سه نوع گیاه آپارتمانی در کنار پنجره

ریزش برگهای پایینی و رنگ زرد مایل به سبز برگها ممکن است نشان دهنده نیاز به لقاح باشد. با این حال، این علائم مشابه ممکن است ناشی از نور ضعیف یا آبیاری بیش از حد باشد. بنابراین قبل از کود دهی به گیاه آپارتمانی بیشتر از همیشه شرایط را ارزیابی کنید. گیاه آپارتمانی نیاز به مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن دارد. بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی خود را انتخاب و رشد آنها را تماشا کنید. گیاه آپارتمانی نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه خدمات ارزشمندی نیز ارائه می دهد. اگر از دو اشتباه رایج یعنی کود دهی و آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید، آنها به تمیز کردن هوا و بهبود سلامت محیط های داخلی کمک می کنند. از طریق فرآیند فتوسنتز، گیاهان برای رشد و توسعه به تولید قند و کربوهیدرات نیاز دارند.

انواع کود گیاهان آپارتمانی

کود گیاهان آپارتمانی در تعدادی از فرمولاسیونها وجود دارند. کود گیاهان آپارتمانی به صورت پودرهای مرطوب یا مایعات غلیظ هستند که با آب رقیق و سپس روی گیاه گلدانی اعمال می شوند. زمان انتشار کودها به صورت پلت پوشش داده می شود یا تیر در دسترس هستند. تعدادی از کود گیاهان آپارتمانی از پیش مخلوط شده هستند و مستقیم به خاک گلدان اعمال می شوند. برچسب روی ظرف کود، تجزیه و تحلیل یا درجه تضمین شده را نشان می دهد. آنها به درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم محلول در آب بستگی دارند.

انواع املاح و عناصر تشکیل دهنده کود گیاهان

نیتروژن باعث رشد برگ و سبز رنگ شدن گیاه آپارتمانی می شود. فسفر برای گلدهی است و رشد ریشه را تشویق می کند و پتاسیم برای استحکام ساقه و تحمل استرس لازم است. مواد مغذی ثانویه مورد نیاز در کود برای گیاهان آپارتمانی شامل مقادیر کمی کلسیم، منیزیم و گوگرد است. سنگ آهک زمینی گاهی اوقات برای عرضه به مخلوط کودهای کلسیم و منیزیم اضافه می شود. اگر کودها حاوی عناصر کمیاب مصنوعی یا شیمیایی باشند، روی لیبل کودها درج خواهد شد.

انواع کود گیاهان کنار هم

در کود گیاهان آپارتمانی عناصر کمیاب یا ریزمغذیهای مورد نیاز، شامل مقادیر بسیار کم آهن، بور، روی، مس، مولیبدن، کلرو منگنز است. معمولاً کودهای ارگانیک به دلیل ماهیتشان شامل برخی یا همه موارد ضروری و ریز مغذیها هستند که کاملا بی خطر است. مخلوط های گلدانی برای کود گیاهان آپارتمانی دارای ماده معدنی هستند که به جز خاک نیز ممکن است مقادیر کافی از ریز مغذیها را تامین کند.

چه نوع کود برای گیاهان آپارتمانی بکار می رود؟

نوع کود برای گیاه آپارتمانی به نوع گیاهی که در حال رشد است، بستگی دارد. به طور کلی، گیاهان آپارتمانی شاخ و برگ دار با کودهای نیتروژن بالا بهتر رشد می کنند در حالی که گیاهان گلدار بهترین پاسخ را با آنالیز فسفر بالاتر به آنها می دهند. گیاهان آپارتمانی در طول دوره های زمانی رشد فعال گیاه که معمولا از ماه مارس تا ماه اکتبر است، به کود پاسخ می دهند. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از فعالین در حوزه عرضه انواع کود می باشد. برای خرید انواع کود می توانید با کارشناسان فروش ارتباط بگیرید.

درباره انواع کود گیاهان آپارتمانی

در ادامه مقاله با انواع کود گیاهان آپارتمانی آشنا می شویم:

بهترین کود متعادل

کود مایع خالص شده برای گیاهان داخلی و آپارتمانی می باشد. این ترکیب بدون مواد شیمیایی مضر، کاملا طبیعی و ایمن در آبهای زیرزمینی است. کود مایع خالص شده برای گیاهان داخلی ترکیبی متعادل از مواد مغذی درشت و ریز مغذی است که به آرامی تمام گیاهان خانگی گلدانی از ارکیده ظریف تا انجیر لاستیکی قوی را تغذیه می کند. فرمول ملایم آن تغذیه متعادلی را برای رشد سالم و پر جنب و جوش فراهم می کند.

مضرات

از مضرات این کود می توان به غلظت بالا و قدرت بالا اشاره کرد.

فواید

یکی از فواید این کود، همه کاره بودن است؛ یعنی برای گیاهان داخلی و خارجی استفاده می شود. علاوه بر این، هم غیر سمی و هم بی خطر برای آبهای زیرزمینی است و همچنین می تواند به عنوان خوراک برگی یا به عنوان کود هیدروپونیک استفاده شود. محلول در آب بودن یکی دیگر از فواید این کود است. گیاهان گرسنه را به سرعت با عناصر ماکرو و ریز مغذیهای ضروری تغذیه می کند. ماندگاری طولانی این کود یعنی یک بطری 20 اونس تا 50 گالن کود محلول در آب تولید می کند.

ریختن کود مایع برای گیاهان آپارتمانی

کود نخل مایع EZ Grow Professional

این کود مایع که از تکرار پروفیل غنی از پتاسیم و مواد معدنی کف جنگلهای استوایی تولید می شود، حاوی ریزمغذیهای اضافی است تا حتی بهترین گیاهان آپارتمانی شما را راضی کند. نیتروژن موجود در این کود کاملاً بدون اوره کشاورزی است، بنابراین لازم نیست نگران نوسانات pH باشید. برای استفاده با دوز نیم قوی شروع کنید و با مقدار زیادی آب استفاده کنید.

مضرات

حاوی مولیبدن معدنی کمیاب است که در مقادیر زیاد برای حیوانات سمی است.

فواید

این کود دارای نیتروژن و پتاسیم بالا، تقویت شده با ریز مغذیها و نیاز به نمکهای اضافه را کاهش می دهد. این کود برای استفاده در گیاه آپارتمانی، کاملا بدون اوره است. نیتروژن از نیترات و نیتروژن آمونیاک دار تامین می شود و نوسانات pH را در خاک کاهش می دهد. در گیاهان آپارتمانی و خارجی استفاده می شود.

کود ساکولنت گرانوله Perfect Plants

این گلوله ‌های کود دانه‌ ای، به طور خاص برای ساکولنتها و کاکتوسها از جمله یشم، تاج خار، لیتوپس، پیله، گیاهان مار، اچوریا، آلوئه ورا، رشته مروارید و غیره فرموله شده‌اند. یک دوز از این تقویت کننده مواد مغذی تا 6 ماه ماندگار هستند و ساکولنتهای گلدانی و تراریومی و گیاه آپارتمانی شما را تغذیه می کند. علیرغم محتوای سخاوتمندانه NPK آن، مواد مغذی در اثر تعامل با آب در طول زمان آزاد و فعال می شوند. تا زمانی که بیش از حد آبیاری نکنید، این کود با تقویت ریشه ها و تشویق شاخه های سالم باعث معجزه می شود.

فواید

ماندگاری تقریباً بی پایان وقتی در جای خشک و خنک نگهداری شود. ترکیب متعادل نیتروژن، فسفر و پتاسیم به رشد قوی ساقه، انشعاب سالم و رنگ‌ بندی زنده کمک می‌کند. گلوله های کود دانه ای و آهسته رهش ساکولنتها را تا 6 ماه تغذیه می کند.

گلوله های کوچک و رنگی کود گیاهان در داخل ظرف شیشه ای

کود گیاهی Dr. Earth

سبزیجات گلخانه ای و گیاهان سرپوشیده در طول فصل رشد خود به یک منبع کود ثابت نیاز دارند تا محصولی با بهترین کیفیت در بشقاب شما ارائه کنند. این کود خشک ترکیبی از پودر استخوان ماهی، کنجاله یونجه، پودر ماهی، سولفات پتاسیم، سنگ فسفات و آرد کلپ به همراه ریزمغذیها، عناصر کمیاب و سویه‌ بالای میکروبهای خاک و میکوریزا است.

کود خانگی برای گیاه آپارتمانی

 می توانید با حل کردن یک قاشق چایخوری نمک اپسوم (سولفات منیزیم) در یک لیتر (حدود یک لیتر) آب یا پاشیدن مقدار کمی نمک اپسوم روی سطح خاک، یک کود طبیعی گیاهی ساده درست کنید. این محصول را می توان به عنوان کود گیاه آپارتمانی استفاده کرد.

سوالات متداول در مورد کود برای گیاهان آپارتمانی

1- کودهای زیادی وجود دارد، کدام یک برای گیاه آپارتمانی بهتر است؟

  به برچسب کود نگاه کنید. برچسبهای کود به شما می گویند که برای چه گیاهی مناسب است. کودهای چمن معمولاً حاوی سطوح بالایی از نیتروژن برای تقویت رشد رویشی یا برگ هستند. کودهای چمن برای چمن عالی هستند، اما برای گلهای یکساله کثیف هستند. نیتروژن بیش از حد باعث رشد بیش از حد گیاه آپارتمانی و جلوگیری از گلدهی می شود.

2- آیا کودهای آلی بهتر از کودهای مصنوعی هستند؟

کودهای آلی اغلب از نظر تجزیه و تحلیل کمتر هستند (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) بنابراین احتمال آسیب کمتری به دلیل استفاده بیش از حد از آنها در گیاه آپارتمانی وجود دارد. از منظر گیاهی، هر دو منبع می توانند مواد مغذی مورد نیاز را تامین کنند. مزایا و معایبی برای هر دو نوع کود وجود دارد.

3- از چه نوع کودی باید استفاده کرد؟

گیاه آپارتمانی از کودهای دانه ای یا مایع استفاده می کند. کودهای گرانول می توانند مواد محلول در آب یا مواد آهسته رهش باشند. کودهای آهسته رهش به گونه ای فرموله می شوند که مواد مغذی را به آرامی طی چند هفته یا چند ماه آزاد کنند، بنابراین ممکن است با یک بار مصرف در بهار تمام آنچه لازم است را، انجام دهد.

4- کوددهی به چه چیزی بستگی دارد؟

میزان و دفعات کاربرد به تجزیه و تحلیل عناصر غذایی کود، گونه های گیاهی، نوع خاک و سایر عوامل محیطی بستگی دارد. برای گیاهان در فضای باز یا باغ همیشه با آزمایش خاک برای تعیین مقدار کود مورد نیاز شروع کنید.

5- آیا می توان بیش از حد به گیاه کود داد؟

خیر، کوددهی بیش از حد می تواند باعث سوختن برگهای گیاه آپارتمانی، کاهش رشد و ایجاد مشکلات زیست محیطی شود. توصیه ها و دستورالعملهای روی جلد کود گیاهان آپارتمانی را با دقت بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *