دانستنی های مواد شیمیایی

کلات مس برای پسته

کاربرد و مزایا کود کلات مس برای پسته

اگر با تولید و فرآوری پسته سروکاردارید، نام کلات مس برای پسته برای شما بسیار آشنا است. کلات مس یک نوع کود گیاهی برای درختان می باشد که با آن می توان ریز مغذی مس مورد نیاز در درختان را تامین کرد. میزان ریز مغذی مس در درختانی که با اهداف تجاری کاشته می شوند و میزان و کیفیت محصول آنها مهم است، بسیار اهمیت دارد. زیرا این درختان باید محصولاتی باکیفیت و با حجم بالایی تولید کنند. استفاده از کلات مس برای پسته جهت افزایش کیفیت و اندازه پسته صورت می گیرد. در ادامه می خواهیم به معرفی هر چه بیشتر کلات مس برای پسته، مزایا و نحوه استفاده از آن برای درختان پسته بپردازیم.

آشنایی با کود کلات مس

کلات مس کودی است که از آن برای جبران کمبود مس درختان استفاده می کنند. این کود یکی از ضروری ترین کودها شناخته می شود. چرا که این کود می تواند در میزان رشد و کیفیت محصول پسته بسیار موثر باشد. کلات مس، جزء ریز مغذیهایی است که می تواند موجب انتقال ریزمغذیهای مفید دیگر از ریشه گیان به برگهای آن شود. مس برای استحکام گیاه و مقاومت او در برابر قارچهای بیماری زا بسیار ضروری است. کلات مس می تواند تا حد زیادی مس مورد نیاز درخت پسته را تامین نماید. البته استفاده زیاد از این ماده می تواند مسموم کننده باشد. بنابراین لازم است این کود طبق دستورالعملهای دقیق استفاده شود.

پودر آبی رنگ کلات مس

علائم کمبود کلات مس در درختان پسته

اضافه کردن کلات مس برای پسته به میزان بالا می تواند سبب مسمومیت درخت پسته شود. بنابراین بسیار مهم است که تشخیص دهیم چه زمانی درخت به کلات مس نیاز ندارد و چه زمانی برای آن لازم است. در صورت مشاهده علائم زیر، می توانید به کمبود آن  پی ببرید. برگهایی که تشکیل می شوند در انتهای شاخه های جدید به صورت گردی و کوچک رشد می کنند. در فصلهای تیر ماه تا مرداد ماه قسمت انتهایی شاخه درختان خشک و خمیده می شود. همچنین برگهای جوان پژمرده می شوند. شاخه ها و برگهای جوان دچار افتادگی می شوند و استحکام و شادابی خود را از دست می دهند. سرعت جوانه زنی در انتهای شاخه های جوان به شدت پایین می آید. در واقع رشد درخت به نوعی کند می شود. رنگ برگهای جوان از سبز به رنگ آبی و زرد متمایل خواهد شد.

مزایای کود کلات مس برای پسته

کود کلات مس برای پسته می تواند مزیتهای فوق العاده ای در پی داشته باشد. به همین دلیل است که مهندسان کشاورزی استفاده از این کود را برای بالا بردن کیفیت محصول پسته و افزایش رشد آن ضروری می دانند. در ادامه می خواهیم به مهم ترین مزیتهای آن بپردازیم. این کود همانند یک تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند. چرا که این کود می تواند مقاومت گیاه را در برابر سموم مختلف و عوامل بیماری زا افزایش دهد. کلات مس برای پسته و فرایند فتوسنتز و تولید کلروفیل در این گیاه ضروری است. در واقع بدون وجود ریز مغذی مس، گیان پسته نمی تواند عمل فتوسنتز را انجام دهد.

گرانولهای کوچک آبی رنگ کود کلات مس

متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئینها در درخت پسته بسیار مهم است. کلات مس باعث می شود آنزیمهای مورد نیاز برای این متابولیسم به بهترین شیوه فعال شوند. برخی از یونهای ضروری برای رشد گیاهان به راحتی درون آب حل نمی شوند. در نتیجه جذب آنها توسط گیاه بسیار کم است. این کود کمک می کند تا این یونها بهتر محلول شوند و جذب آنها توسط گیاه پسته بیشتر شود. هنگامی که کلات مس برای پسته را به کار می برند در هنگام آبیاری، یونهای مفید توسط آب شسته نمی شوند. چرا که کلات مس موجب نگهداری این یونها می شود و آنها را به خود جذب می کند.

نحوه عملکرد کلات مس برای پسته

شاید این سوال در ذهن شما نیز به وجود بیاید که کلات مس برای پسته چگونه عمل می کند؟ چگونه کلات مس تا این اندازه می تواند مفید باشد؟ پاسخ این سوال را می توانیم در فرمول شیمیایی این کود پیدا کنیم. کود کلات مس دارای کولاسیون فلزی است که می تواند موجب نگه داشتن ریز مغذیهای کلسیم، منیزیم، روی و آهن در خاک شود. این یونها هنگامی که در معرض آب قرار می گیرند به سرعت به مولکولهای آب می چسبند و شسته می شوند. این کود می تواند یونها را جذب کند  و آنها را از ریشه درخت به شاخه ها و برگها برساند. درنتیجه گیاه می تواند بسیار بهتر از این یونهای مقوی استفاده کند. جهت خرید کلات مس می توانید با کارشناسان مجرب واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس بگیرید.

نحوه استفاده از کلات مس برای پسته به روش محلول پاشی

کود کلات مس برای پسته به روشهای مختلفی استفاده می شود. برخی از کشاورزان این کود را مستقیماً به خاک اضافه می کنند. اما برخی دیگر از روش محلول پاشی برای رساندن این کود به درخت پسته بهره می برند. مهندسان کشاورزی روش محلول پاشی را روشی بهتر و موثرتر می دانند. در این روش باید کلات مس به میزان 5 الی 10 درصد به صورت خالص در هزار لیتر آب حل شود. در واقع می توان گفت که 250 الی 900 گرم از این کود را می توان به آب اضافه کرد. البته این میزان کاملا بستگی به حجم آب دارد. عملیات محلول پاشی این کود از اواخر فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت صورت می گیرد. این گونه کود بهترین تاثیر خود را ایجاد می کند.

محلول پاشی کود کلات مس بر روی گیاهان

نکات مهم در استفاده از کلات مس برای پسته

استفاده از کلات مس برای پسته باید طبق استانداردهای خاصی صورت گیرد. زیرا استفاده نادرست و عدم توجه به برخی از نکات می تواند تاثیر منفی بر رشد درختان داشته باشد. برای انجام عملیات محلول پاشی کلات مس به این موارد توجه کنید: بهتر است عملیات محلول پاشی در صبح زود و یا عصر انجام گیرد. در ساعتهای گرم شبانه روز همانند ظهر انجام این کار توصیه نمی شود. بهتر است این کود را با کودهای نیتروژن مخلوط نکنید. زیرا ممکن است سبب سوختگی برگ درختان شود. هنگام محلول پاشی حتما از دستکشها و ماسک مخصوص برای محافظت از پوست خود استفاده نمایید. به میزان استاندارد از کلات مس استفاده کنید؛ زیرا مقادیر فراوان آن سبب کاهش رشد گیاه خواهد شد.

سوالات متداول کلات مس برای پسته

1- عملیات محلول پاشی کلات مس برای پسته چگونه انجام می شود؟

در محلول پاشی، محلولی از ترکیب آب و کلات مس بر روی برگها و شاخه های درخت پسته پاشیده می شود. در این روش هیچ گونه کودی به خاک افزوده نمی شود. البته برخی از کشاورزان برای بازدهی بیشتر، مقداری از کود را به خاک اضافه می نمایند.

2- چرا کود کلات مس برای پسته تا این حد ضروری است؟

کود کلات مس برای پسته موجب فعال نمودن برخی از آنزیمها می شود که برای فعالیتهای زیستی گیاه ضروری هستند. عملیات فتوسنتز و رشد محصول درخت بر پایه این فعالیتهای زیستی است.

3- کلات مس در چه خاکهایی بیشتر و در چه خاکهایی کمتر است؟

میزان مس موجود در خاک، رابطه عکس با میزان مواد آلی موجود در آن دارد. هر چه خاک اسیدی تر باشد، میزان مواد آلی آن کمتر و میزان مس آن بیشتر است. هر چقدر هم که میزان مواد آلی بیشتر باشند، مقادیر مس موجود در خاک کمتر می شود.

4- میزان ایده آل مس موجود در خاک باید چقدر باشد؟

غلظت میزان مس موجود در خاک کشاورزی باید 2 الی 50 میلی گرم بر کیلوگرم باشد. این میزان مس موجود در خاک می تواند سبب رشد ایده آل درخت شود.

5- چگونه میزان بالای مس موجود در خاک را کاهش دهیم؟

برای کاهش دادن میزان مس کلات برای پسته لازم است که میزان فسفر و روی خاک را افزایش دهید. همچنین مطمئن شوید که خاک زمین شما به میزان زیادی اسیدی نباشد. همچنین افزودن کودهای آلی می تواند موثر عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *