دانستنی های مواد شیمیایی

کاربردها و مصارف فلز لیتیوم

بررسی کاربردها و مصارف فلز لیتیوم

تا به امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که به صورت دقیق کاربردهای فلز لیتیوم چیست و ما چگونه می توانیم از این محصول استفاده کنیم؟ انواع فلز می توانند در دسته بندیهای مختلفی به فروش برسند. یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین مدلهای فلز که در موقعیتهای مختلف به کار می رود، لیتیوم است. فلز لیتیوم یک ماده قلیایی است و به راحتی در جهت انجام و اجرای پروژههای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نماد شیمیایی این فلز، Li می باشد. امروز ما قصد داریم تا مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای لیتیوم را مورد بررسی قرار دهیم.

فلز لیتیوم در ساخت باتری موبایل

اولین و مهمترین کاربرد فلز لیتیوم مربوط به طراحی و ساخت باتریهای موبایل می باشد. به خاطر داشته باشید که گوشیهای موبایل می توانند از مواد اولیه متنوعی تشکیل شده باشند. یکی از مهمترین موادی که برای ساخت باتری مخصوص گوشی تلفن همراه به کار می رود لیتیوم است. لیتیوم می توانند نسبت به ذخیره انرژی در خود اقدام نماید. مطمئنا باتریهای مخصوص تلفن همراه به فلزاتی نیاز دارند که قابل شارژ هستند. نمی توان با استفاده از یک فلز استاتیک که قابلیت شارژ مجدد را در خود جای نداده است، نسبت به طراحی و ساخت یک باتری قابل شارژ اقدام کرد.

باتری لیتیومی و قاب موبایل

اینجاست که استفاده از فلز لیتیوم مطرح می شود. شرکتهای تولید کننده مدلها و ساختارهای مختلف این فلز با ارزش را به کار می گیرند تا باتریهای مخصوص گوشی تلفن همراه را ایجاد نمایند. البته که این محصولات در طراحی و ساخت باتریهای قابل شارژ عادی هم به کار می روند. از جمله دیگر موادی که در یک باتری قابل شارژ یافت می شود، می توان به پنبه و مواد شیمیایی مخصوص اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که این محصول در باتری لپتاپ، دوربین و سایر وسایل الکترونیکی هم مورد استفاده قرار می گیرد. پس استفاده از آن در موقعیتهای مختلف یک مسئله مهم به حساب می آید.

فلز لیتیوم در ساخت قطار

مسئله ای که افراد کمی به آن توجه می کنند مربوط به استفاده از فلز لیتیوم در ساخت قطار است. به خاطر داشته باشید که قطارها می توانند از مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی برای دریافت عملکرد صحیح استفاده نمایند. یکی از همین مواد اولیه به شدت مهم که عملکرد چرخهای قطار را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد، لیتیوم می باشد. البته که این فلز هم در قطارهای قدیمی و هم در قطارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند با سرب ترکیب شود.

یک لوکوموتیو در حال حرکت بر روی ریل

ترکیب فلز لیتیوم با سرب یک آلیاژ فوق العاده قوی و با کیفیت را ایجاد می کند که می تواند چرخهای قطار را آماده نماید. معمولا شرکتهای تولید کننده این ترکیب فوق العاده را در طراحی و ساخت بلبرینگ چرخهای قطار به کار می گیرند. جدا از این مسئله، این فلز با کیفیت می تواند برای آماده سازی باتری و سیستم انتقال نیرو قطارهای الکتریکی هم مورد استفاده قرار گیرد. همه این موارد باعث شد تا صنعت تولید قطار به استفاده از این فلز نیاز زیادی داشته باشد.

فلز لیتیوم در کارگاه های صنعتی و شیمیایی

در نهایت، آخرین کاربرد فلز لیتیوم مربوط به کارگاههای مختلف است. این فلز از نظر شیمیایی و فیزیکی یک فلز فوق العاده خاص به حساب می آید. همین مسئله هم باعث می شود تا استفاده از آن در موقعیتهای مختلف به مسئله ای مهم و کلیدی تبدیل شود. این فلز نیروی کشسانی زیادی را در خود دارد. در نتیجه افراد می توانند آن را در پروژههای منعطف و دشوار مورد استفاده قرار دهند. جدا از این مسئله، این محصول یک تثبیت کننده به حساب می آید که می تواند برای ساخت داروهای ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی فلز لیتیوم

فلز لیتیوم می تواند برای طراحی و ساخت فلزات جدید تر هم مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که شرکتهای مختلف از این فلز برای طراحی و ساخت انواع آلیاژ استفاده کنند، به راحتی می توانند نیازهای کاربران را رفع نمایند. این فلز در کارگاه های ساخت هواپیما هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته که این فلز برای انجام واکنشهای شیمیایی مختلف هم مفید است. شرایطی را تصور کنید که در طی آن کارشناسان به دنبال افزایش سرعت واکنش هستند. در این شرایط لیتیوم می تواند نقش مهمی را ایفا کند و نیازهای کاربران را رفع نماید.

سوالات متداول کاربردها و مصارف فلز لیتیوم

1- فلز لیتیوم چه ویژگیهایی دارد؟

 به صورت کلی فلز لیتیوم یک سری ویژگیهای خاص و کلیدی را دارا می باشد و همین ویژگیها هم باعث شده اند تا استفاده آن به مسئله ای مهم تبدیل شود. این فلز سمی است و همچون دیگر مدلهای فلز فرم جامدی دارد. عدد اتمی آن 3 می باشد و شما می توانید آن را در موقعیتهای مختلف بیابید. قابل ذکر است که ترکیب معدنی لیتیوم کربنات از استخراج لیتیوم تولید می شود.

2- از نظر ظاهری این فلز چگونه توصیف می شود؟

 فلز لیتیوم از نظر ظاهری هم یک سری ویژگیهای خاص را دارد. این فلز نرم و نقره ای رنگ است. داشتن چگالی پایین به آن اجازه می دهد تا انعطاف پذیری مطلوبی داشته باشد.

3- برای استفاده از فلز لیتیوم باید به چه موارد امنیتی توجه کنیم؟

به خاطر داشته باشید که فلز لیتیوم به شدت واکنش زا است. این محصول به راحتی با آب واکنش نشان می دهد و باعث آزاد شدن گرما و نور می شود. به همین خاطر، اگر شما این فلز را در مجاورت آب قرار دهید، احتمال انفجار آن وجود دارد.

4- هزینه خرید فلز لیتیوم چقدر است؟

 هزینه ای که کاربران برای خرید فلز لیتیوم باید پرداخت کنند ثابت نیست. عوامل و فاکتورهای زیادی هستند که می توانند هزینه های مربوط به تهیه این فلز را تحت تاثیر خود قرار می دهند. فروشنده و حجم خرید به عنوان مهم ترین عوامل شناخته شده اند.

5- آیا فلز لیتیوم طبیعی است؟

 به صورت طبیعی این محصول در دسته فلزها قرار نمی گیرد. با اینکه این فلز در طبیعت یافت می شود، کارشناسان معتقد هستند که این ماده در واقع فلز نیست. کارشناسان معدن آن را در موقعیتهای خاصی همچون زیر آب یا سنگهای خاص پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *