دانستنی های مواد شیمیایی

کاربردهای انواع صابون مول

شناخت و بررسی کاربردهای انواع صابون مول

صابون مول (نونیل فنول اتوکسیلات) محصولی شیمیایی از خانواده نونیل فنول و ماده ای سفید و شفاف با کاربردهای بسیار است. صابون مول امروزه با گریدهای مختلف تولید می شود و صابون مول 10 فقط یک نمونه از آن است. با توجه به کاربردهای صابون مول، این ماده می تواند جامد یا مایع باشد. این محصول با توجه به گرید خاصی که دارد، قدرت انحلال پذیری در روغن یا آب را دارا می باشد. این محصول بیشتر به سبب خواصی که در خود دارد، مورد توجه است و کارایی بسیار دارد. در ادامه، در خصوص کاربردهای بیشتر انواع صابون مول صحبت خواهیم کرد.

کاربرد انواع صابون مول

کاربردهای صابون مول در حالت کلی در استفاده از این محصول در تولید شوینده ها و درنتیجه در صنایع شوینده خلاصه می شوند. چرا که صابون مول دارای قدرت پاک کنندگی بالا است. امروزه این محصول بیشتر در گریدهای 6، 10، 20 و 40 تولید می شود و هر عدد نشان دهنده مولکولهای اکسید اتیلن موجود در ترکیبات آن است. هر کدام از این محصولات به لحاظ کیفی و ساختاری و در نتیجه کاربردها با هم تفاوت دارند. کاربردهای این ماده مستقیما از خصوصیات ساختاری آن ناشی می شوند و هر گرید خاص، کاربردهای مخصوص به خود دارد.

انواع صابونهای مول در رنگهای گوناگون

خصوصیات و کاربردهای صابون مول 6

کاربردهای صابون مول 6 تقریبا گسترده هستند و این امر از خصوصیات ساختاری این ماده ناشی است. بارزترین خصوصیت صابون مول 6 به مایع بودن این محصول و حفظ رطوبت در خود مربوط است. صابون مول 6 رنگی شفاف و خاصیت امولسیون کنندگی دارد. امروزه کاربردهای صابون مول 6 در تولید شوینده ها، مکملهای کشاورزی، آفت کشها و سموم، تولید چسبهای صنعتی، ساخت انواع شوینده و چربی زداهای صنعتی و استفاده در صنعت چرم است.

خصوصیات و کاربردهای صابون مول 10

بیشترین کاربردهای صابون مول 10 مربوط به استفاده از این محصول در تولید شوینده ها است، اما فقط به آن محدود نمی شوند. صابون مول 10 ساختاری مایع و شفاف دارد و انحلال پذیری آن در آب بالا است. این محصول در گروه گروه اتیلن اکساید NPE10 قرار می گیرد. از این محصول امروزه با هدف آبکاری فلزات و به عنوان نوعی امولسیون کننده هم استفاده می شود.

کاربردهای صابون مول 20

کاربردهای صابون مول 20 با توجه به مهمترین خصوصیت آن یعنی قدرت انحلال در چربی مشخص می شود. امروزه از این محصول با هدف چربی زدایی بیشتر استفاده می گردد. به عنوان مثال در تولید منسوجات و در مرحله شست و شوی آنها و مخصوصا در شستن پشم حیوانات بسیار کارایی دارد. علیرغم قدرت چربی زدایی بالا، این محصول هیچ آسیبی به بافت متریال مورد نظر وارد نمی کند و از این رو بسیار حائز اهمیت است. از دیگر کاربردهای صابون مول 20 به کار گرفتن آن در تولید روان کننده های صنعتی است. این ماده شیمیایی به عنوان سفید کننده نیز کارایی دارد.

چهار قالب صابون مول 20 زرد کرم و قهوه ای

کاربردهای صابون مول 40

صابون مول 40 بالاترین گرید را در میان انواع صابون مول دارد شکل آن نیز متفاوت است و ساختاری جامد دارد. این محصول خاصیت آبدوستی بالایی دارد. در نتیجه، بیشترین کاربردهای صابون مول 40 در تولید شوینده و مکملهای کشاورزی است.

نکات مهم و دیگر کاربردها

کاربردهای صابون مول چیزی فراتر از مواردی که در قسمتهای قبل بیان کردیم می باشد. علت این امر مهم نیز به تاثیرگذاری این ماده شیمیایی مربوط است. به طور مثال، یکی از مهمترین اثراتی که این ماده اگر به درستی به کار برود از خود برجای می گذارد، خاصیت میکروب کشی می باشد. این امر باعث شده تا امروزه در دامداری نیز استفاده داشته باشد. در حقیقت، این محصول مهم با اهداف پزشکی به کار می‌ رود و در تولید داروها و میکروب کشهای دامی نیز استفاده دارد.

سه قالب صابون مول زرد در کنار گلهای سفید و صورتی

صابون مول امروزه به صنایع مهم دیگر همچون صنایع کاغذ سازی، صنایع تولید رنگ و رزین، صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، ساخت شوینده های گوناگون و غیره نیز راه یافته است. در موارد گفته شده از گریدهای مختلف صابون مول با توجه به خصوصیات و عملکردی که دارند، به شکلهای ویژه استفاده می شود. ملاک اصلی در استفاده از این محصول رعایت استانداردها و توجه به خصوصیات ساختاری این ماده شیمیایی است. در اکثر مواردی که درباره کاربرد این ماده به آنها اشاره شد، صابون مول به عنوان نوعی افزودنی کارایی دارد. کاربردهای این محصول به طور مستقیم کمتر می باشند. اما، وقتی از آن به عنوان افزودنی در مواد دیگر استفاده می شود، کاربردهای آن نیز بیشتر است. جهت خرید انواع گریدهای صابون مول می توانید از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات اقدام کنید. کارشناسان کیمیا تجارت تات همواره در تلاش هستند تا بر اساس نیاز مشتریان بهترین محصول را در مناسب ترین قیمت به فروش برسانند.

سوالات متداول کاربردهای انواع صابون مول

1- آیا صابون مول ماده ای کاملاً سمی است؟

میزان سمی بودن گریدهای مختلف صابون مول با یکدیگر فرق دارد و تقریباً در تمامی گریدهای گوناگون این ماده سمیت وجود دارد. همین خصوصیت در استفاده از صابون مول محدودیتهایی به وجود می آورد. بنابراین استفاده از این محصول باید با احتیاط باشد.

2- خطرات زیست محیطی صابون مول چیست؟

صابون مول می‌ تواند یکی از خطرناک ترین مواد شیمیایی برای انسان، آبزیان و جانوران و در حالت کلی برای طبیعت باشد. مشکلات پوستی، تغییر هورمونهای بدن، خطرات سقط جنین و مرگ آبزیان از جمله آنها است. این امر در صورتی اتفاق می افتد که صابون مول مستقیماً در طبیعت یا در تماس با بدن قرار بگیرد.

3- بهترین شرایط نگهداری صابون مول چیست؟

با توجه به شیمیایی و سمی بودن صابون مول، محصول باید تحت شرایط ویژه ای نگهداری شود. بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت این محصول، قرار دادن آن در یک ظرف PVC با درب بسته که هیچ گونه نشتی به محیط نداشته باشد، است.

4- ماندگاری صابون مول محدود است یا نامحدود؟

در حالت کلی صابون مول می تواند طول عمر مفید دو سال را داشته باشد. اما، عوامل محیطی و خصوصاً شرایط نگهداری محصول نیز در ماندگاری آن تاثیرگذار است. برای آنکه صابون مول بیشترین  ماندگاری را داشته باشد، باید در بهترین شرایط محیطی و دمایی نگهداری شود.

5- آیا گریدهای صابون مول فقط به مواردی که در متن بیان شد محدود می شود؟

خیر. با توجه به کاربردهای صابون مول، این محصول می‌ تواند گریدهای متفاوتی داشته باشد. گرید صابون مول ممکن است کمتر و یا بیشتر از مواردی که گفتیم باشد. مثلا صابونهای گرید 7، 30 و… نیز نمونه هایی از این محصول هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *