دانستنی های مواد شیمیایی

کرم ضدآفتاب خانگی بسازیم

ترکیبات و مواد لازم برای ساخت کرم ضدآفتاب خانگی

اگر یک نکته وجود داشته باشد که همه متخصصان پوست و متخصصان مراقبت از پوست به شما می گویند، آن هم این است که: بدون استفاده از کرم ضد آفتاب یا سان اسکرین از خانه خارج نشوید. پوست ما دائماً در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش قرار داده می شود که می تواند باعث آسیب شدید به پوست شود. گاهی اوقات این صدمات و آسیبها غیر قابل برگشت است. پرتوهای خاصی وجود دارد که می تواند به لایه اپیدرم آسیب برساند. شما باید یا پوست خود را کاملاً بپوشانید تا اشعه ها مستقیماً به پوست شما برخورد نکنند یا یک لایه سطحی مانند کرم ضد آفتاب بزنید. ممکن است متوجه آسیبی که اشعه های خورشید باعث می شوند، نباشیم زیرا برخی از آنها ممکن است به تدریج اتفاق بیفتند. با قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید، پوست شروع به تولید ملانین با سرعت بیشتری می کند. این کار ممکن است منجر به شکستن مویرگهای پوست، ایجاد چین و چروک و حتی سرطان شود. در ادامه با نحوه ساخت کرم ضدآفتاب خانگی آشنا خواهیم شد.

کرم ضدآفتاب خانگی در ظرف شیشه ای در کنار عینک آفتابی و چتر

ضد آفتاب چیست و آیا امکان ساخت آن در خانه وجود دارد؟

راههای طبیعی برای تهیه کرم ضدآفتاب خانگی با استفاده از موادی که به راحتی در منزل در دسترس هستند، وجود دارد. با این حال، استفاده از سان اسکرین با حداقل spf 30 ضروری است. اما با استفاده از یک لایه سان اسکرین خانگی در زیر آن، می توان اثربخشی ضد آفتاب معمولی را دو برابر کرد.

روغن کنجد، روغن آفتابگردان، روغن نارگیل، زعفران، روغن جوجوبا، کره شی و روغن ویتامین E برخی از مواد طبیعی هستند که به علت داشتن بعضی از خواص، از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید مراقبت می کنند. شما همچنین می توانید اکسید روی را در حالی که در خانه درست می کنید، به مخلوط اضافه کنید. اما مراقب مقداری که اضافه می کنید، باشید. اکسید روی بیشتر به معنای سان اسکرینی است که ظاهری گچی دارد و ممکن است روی پوست ظاهر شود.

مواد و وسایل لازم مانند فرچه برای ساخت کرم ضدآفتاب خانگی

یک راه برای ساخت یک کرم ضد آفتاب خانگی: ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کنید، کمی زردچوبه را به آن اضافه کنید. زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و از شما در برابر باکتریهای ناشی از عرق محافظت می کند. ترکیب حاصل را در قالبهای یخ فریز کنید و قبل از خروج از خانه روی پوست بمالید و بگذارید خشک شود. راه دیگر این است که آب آلوئه ورا، چند قطره گلیسیرین و گلاب را مخلوط کرده و در یک بطری اسپری نگهداری کنید. آن را در یخچال بگذارید و محلول را روی قسمتهای باز بدن اسپری کنید.  برای التیام پوستی که در اثر آفتاب آسیب دیده است، از گلیسیرین استفاده کنید. این کار به جلوگیری از دائمی شدن آسیب کمک می کند. همچنین می توانید از صابونهای گلیسیرین و شوینده های بدن استفاده کنید.

کاربرد ضد آفتاب

راههای مختلفی برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشیدی (UVR) وجود دارد. توصیه های اصلی این است که به دنبال سایه، پرهیز از قرارگیری در معرض آفتاب در حوالی ظهر و استفاده از کرم ضد آفتاب باشید. استفاده از سان اسکرین معمولاً بهترین راه محافظت در برابر آفتاب است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که سان اسکرین باید 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی پوست مالیده شود. یا اینکه هر دو ساعت یکبار استفاده شود و بعد از شنا یا حمام کردن تکرار شود.

محافظت ارائه شده توسط سان اسکرین به عنوان فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) بیان می شود. SPF عاملی است که توسط آن می توان دوز قرارگیری در معرض نور خورشید را افزایش داد. عوامل خارجی مانند شنا، فعالیت بدنی، تعریق و تماس با شن و ماسه های ساحل و لباس می تواند میزان و در نتیجه اثر ضد آفتاب را کاهش دهد.

استفاده یک شخص سیاه پوست از کرم ضدآفتاب بر روی دست

اهمیت ضد آفتاب

کرمهای ضد آفتاب حداکثر تا سه ساعت مؤثر می باشند. بنابراین باید بعد از 3 ساعت، دوباره از آنها استفاده کنید. حداقل 20 دقیقه قبل از اینکه به بیرون بروید، از سان اسکرین استفاده کنید. می توانید قبل از آرایش از آن به عنوان پایه مواد آرایشی استفاده کنید. هیدراته نگه داشتن پوست نیز بسیار مهم است. برای این کار آب نارگیل و دوغ بنوشید و از جوانه، هندوانه و انبه استفاده کنید. از مالش سان اسکرین به ناحیه اطراف چشم خودداری کنید. کرم ضد آفتاب حدود 70 درصد از شما محافظت می کند.

بهترین کار این است که پوست خود را بپوشانید. در بین ضد آفتابهای ژلی، کرمی و خود ضد آفتاب، باید اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب کاملاً با نوع پوست شما سازگار باشد. در پوست چرب یا مستعد آکنه، نیازمند به ضد آفتاب مبتنی بر ژل هستیم. پوست خشک نیاز به آبرسانی اضافی بر پایه روغن دارد و پوستهای حساس نیاز به ژل دارند.  پوست کم آب نیاز به سان اسکرین مبتنی بر کرم آبرسان دارد.

سوالات متداول چگونه کرم ضدآفتاب خانگی بسازیم؟

1- آیا کرم ضدآفتاب خانگی خطرناک است؟

برخی از محققان اخیراً ادعا می کنند که ضدآفتابهای خانگی مضر هستند و فرد هرگز نباید به فکر ساخت سان اسکرین خانگی باشد. استدلال آنها این است که شما نمی توانید SPF را در ضد آفتابهای خانگی تأیید کنید، بنابراین احتمال سوختگی پوست در استفاده از این ضد آفتابها بیشتر است.

2- فرمول ساخت کرم ضد آفتاب خانگی چیست؟

برای ساخت ضد آفتاب خانگی 50 میلی لیتر آب معدنی را با یک قاشق چایخوری گلیسیرین خالص یا ژل آلوئه ورا، نصف قاشق چایخوری روغن آفتابگردان خوب مخلوط کنید تا لوسیون درست شود. سپس 3 تا 4 قاشق چایخوری اکسید روی اضافه کنید. اگر مقدار کل محلول 60 میلی لیتر باشد، 3 قاشق چایخوری اکسید روی می تواند SPF  حدود 15 را فراهم کند. همچنین در صورتی که پوست شما نرمال تا خشک است، می توانید 4 قطره روغن ویتامین E به ضد آفتاب خانگی خود اضافه کنید.

3- مزایای ضد آفتاب را نام ببرید؟

ممانعت از پیر شدن زودرس پوست، کاهش ابتلا به سرطان پوست، به تاخیر انداختن چین و چروک در پوست، شفاف کردن پوست، ممانعت از کک و مک در پوست و…

4- ضد آفتابها بر اساس نوع مصرف و شکل محصول به چند دسته تقسیم می شوند؟

سان اسکرینها بر اساس نوع مصرف و شکل محصول به 6 دسته کرم، اسپری، ژل، فلوئید، امولسیون و لوسیون تقسیم می شوند.

5- حداقل چند دقیقه قبل از بیرون رفتن بایستی از سان اسکرین استفاده کرد؟

طبق نظر کارشناسان و متخصصان بهتر است که حداقل حدود 20 دقیقه پیش از خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنیم.

2 دیدگاه برای “کرم ضدآفتاب خانگی بسازیم

  1. سحر خیابانی گفت:

    مطلب بسیار جالبی بود ممنون

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      سلام
      ممنونیم از شما.
      امیدواریم که از سایر مطالب آموزش ما در خصوص انواع مواد شیمیایی نیز استفاده بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *