دانستنی های مواد شیمیایی

پودر تالک چیست و ارتباط آن با سرطان

استفاده از پودر تالک و بررسی ارتباط آن با سرطان تخمدان و ریه

 پودرتالک به طور گسترده در محصولات بهداشتی و آرايشی كاربرد وسيعی دارد. برخی از داروها و محصولات بهداشتی پس از عرضه به بازار عوارضی جانبی، پيش بينی نشده ‌ای را بعد سالها مصرف از خودشان نشان می دهند. اما سوالی كه توجه عموم مردم را جلب کرده است که آيا پودر تالک ارتباط با سرطان دارد؟ در اين محتوا سعی کردیم تا به معرفی پودر تالک و كاربردهای آن، ارتباط پودر تالک و سرطان تخمدان و ريه، نظر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در مورد این پودر پرداخته شود.

پودر تالک چيست؟

پودر تالک پودری ریز، نرم و سفید رنگ است که از ماده معدنی تالک تهیه می شود. تالک ماده معدنی است که از منیزیم، سیلیس و اکسیژن تشکیل می شود. این پودر به دو شكل طبيعی و دست ساز تهيه می شود. در شکل طبیعی و معدني تالک همراه با آزبست در سازندهای زمین شناسی یافت می شود. هم چنین تالک هنگام استخراج به آزبست آلوده است. آزبست ماده ‌ای است كه با‌ سرطان‌ ریه مرتبط است. اين ماده به صورت دست ساز از سیلیکات منیزیم و بدون آزبست تهيه می شود.

پودر تالک در بسته های گوناگون جهت مصرف

تالک نرم ترین ماده معدنی روی زمین است که می شناسیم. اين ماده به صورت پودر، رطوبت و بو را به خوبی جذب می کند و برای خشک نگه داشتن پوست بسيار مناسب است. لذا از خواص پودر تالک برای درمان تاول و پيشگيری از ساييدگی پوست استفاده می شود. همچنين اين ماده در دئودورانتها برای كاهش تعريق بدن كاربرد دارد. به اين پودر، پودر بچه نیز می گویند و به طور سنتی و طولانی مدت در بثورات پوشاک نوزادان به كار می رود.

آيا سرطان تخمدان و سرطان ریه با پودر تالک در ارتباط هستند؟

مطالعات زیادی ارتباط بین پودرهای بچه حاوی تالک و سرطان تخمدان را نشان می دهد. علاوه بر مطالعات، پرونده های قضایی زیادی علیه حتی معروف ترین شرکتهای تولید پودر تالک وجود دارد. بسیاری از زنانی كه با مصرف این پودر دچار سرطان تخمدان شدند، از اين شركتها غرامت دریافت کردند. طبق مطالعات، زمانی كه این پودر به عنوان ضد سوختگی پوست در ناحيه تناسلی بانوان استفاده می شود. هم تالک و هم آزبست موجود در این پودرها می تواند از واژن از طریق دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ، در تخمدانها قرار بگیرد و در آنجا واکنش التهابی ایجاد کنند. دانشمندان بر این باور هستند که آلودگی آزبست یا التهاب طولانی مدت اين پودر، شروع کننده بدخیمی در تخمدانها است.

استفاده از پودر بچه

اين مطالعات بر جمعیت زنان ایالات متحده امریکا انجام شد. نتايج آنها نشان می دهد که زنانی که از این پودر در ناحیه تناسلی استفاده می کردند، 30 درصد بیشتر از ساير زنان به سرطان سروزی (نوع خاصی از سرطان تخمدان) مبتلا شدند. همچنين مطالعه اپیدمیولوژی سرطان آفریقایی آمریکایی در سال 2016 نشان داد که استفاده زنان سیاه پوست از پودر تالک در اندام تناسلی و ساير قسمتهای بدن با افزایش خطر ابتلا به یک نوع سرطان مهاجم به نام سرطان تخمدان اپیتلیال در مقایسه با زنان که از این پودر استفاده نمی کردند، در ارتباط است.

مضرات پودر تالک

اگرچه این پودر علت اصلی اکثر سرطانهای تخمدان نیست اما شواهد علمی به طور مداوم افزایش خطر، هرچند اندک، را بین استفاده از این پودر در اندام تناسلی و سرطانهای سروزی تخمدان را نشان می دهد. طبق مطالعات خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماریهای تنفسی در معدنچیان و آسیابانان تالک زياد است. از آنجا كه تالک در نزدیکی آزبست استخراج می شود و آزبست یک ماده سرطان زا. تعیین اینکه معدنچیان و آسیابانانی که به سرطان ریه مبتلا شده اند به دلیل قرارگیری در معرض آزبست یا قرارگیری در معرض تالک، دشوار است. از دیگر مضرات این پودر می توان به مشکلات پوستی، سرطان آندومتر و ایجاد مشکل تنفس در کودکان اشاره کرد.

نظر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در مورد پودر تالک

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بخشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) است كه یکی از اهداف اصلی آن شناسایی علل سرطان است. اين آژانس پودر تالک حاوی آزبست را به عنوان “سرطان زا برای انسان” طبقه بندی كرده است. همچنين بر اساس کمبود مطالعات انسانی و بر اساس داده ‌های محدود در مطالعات حیوانی آزمایشگاهی، اين آژانس تالک استنشاقی فاقد آزبست را “به عنوان غير سرطان زا انسان” طبقه بندی كرد. بر اساس شواهد محدود مطالعات انسانی در مورد ارتباط با سرطان تخمدان، استفاده تناسلی از پودر بدن مبتنی بر تالک را به عنوان «احتمالاً سر‌طان زا برای انسان» طبقه بندی می ‌کند. بر اين اساس در كليه محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی در ایالات متحده، تالک مورد استفاده بایستی عاری از آزبست باشد.

استفاده از پودر تالک در انواع لوازم آرایشی و بهداشتی

سوالات متداول پودر تالک چیست و ارتباط آن با سرطان

1- آيا استفاده از پودر تالک برای نوزادان بی ضرر است؟

به دليل عدم مطالعات دقيق و قطعی در مورد عوارض جانبی پودر تالک، استفاده از آن برای نوزادان توصيه نمی شود. به غير از عوارض جانبی ناشناخته، اين پودر می تواند پوست ظریف نوزاد را تحریک کند و استنشاق ذرات آن موجب تحريک دستگاه تنفسی نوزاد می شود. كرم‌ و روغنهای موجود در داورخانه‌ ها برای سوختگی پوست و بثورات پوشک نوزادان بسيار مناسب هستند.

2- ساير كاربردهای پودر تالک چيست؟

پودر تالک علاوه بر کاربردهای دارويی، لوازم بهداشتی و آرایشی، به طور گسترده در صنايع غذايی، صنایع دارویی، روان کننده های دستگاه های حرکتی، تولید قرص، شامپوی مخصوص موی چرب، کاغذ سازی، سرامیک وغیره کاربرد دارد.

3- مواد جايگزين پودر تالک چه چيز است؟

مواد جایگزین برای استفاده به جای این پودرشامل نشاسته ذرت، جوش شیرین، خاک رس کائولن، نشاسته، تاپیوکا، نشاسته برنج و آرد جو دو سر است.

4- آيا از پودر تالک می توان به عنوان حشره كش استفاده كرد؟

ازاین پودرمی توان به عنوان کنترل آفات برای کشتن مورچه ‌ها، ساسها و ککها استفاده نمود.

5- علت ممنوعيت استفاده از پودر تالک در دستكشهای جراحس چيست؟

گرانولوما توده های بافتی هستند که معمولاً در پاسخ به عفونت، التهاب یا وجود یک ماده خارجی در بدن تولید می شوند. این پودر در دستکشهای جراحی وارد بدن می شود و موجب تشكيل گرانولومها می شوند. در سالهای قبل در توليد دستکشهای جراحی، پودر تالک اضافه می شد تا پوشیدن آنها برای پزشکان آسان تر شود واز چسبیدن دستکشها جلوگیری شود. در حال حاضر از پودر نشاسته استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *