دانستنی های مواد شیمیایی

پاک کردن لاک ناخن بدون استون

پاک کردن لاک ناخن بدون استفاده از استون

 برای پاک کردن لاک ناخن، همیشه به پاک کننده های ناخن بر پایه استون نیاز ندارید. چرا که استون ماده ای خطرناک است و مضرات زیادی برای سلامتی شما دارد. شما می توانید از ترفندهایی استفاده کنید که به شما کمک می کند لاک ناخن را بدون نیاز به استفاده از استون پاک کنید. همچنین اگر تأثیر این ماده را بر روی ناخنهایتان را دوست ندارید و می خواهید ظاهر بهتری داشته باشند، می توانید این روشها را انجام دهید. در ادامه بهترین روشهای پاک کردن لاک ناخن آورده شده تا براساس سلیقه خود به استفاده از هر کدام بپردازید.

پاک کردن لاک ناخن با برشهای لیمو

 لیمو یک ماده طبیعی است که می توانیم به کمک آن، لاک ناخن را به سرعت پاک کنیم. خیلی ساده است و تنها چیزی که نیاز دارید مقداری آب گرم، صابون و چند تکه لیمو می باشد. اسیدی بودن لیمو نکته ای است که این روش را بسیار موثر می کند. برای این کار ابتدا انگشتان خود را حداقل به مدت 5 دقیقه در یک کاسه آب گرم و صابون قرار دهید و از یک تکه لیمو برای مالش ناخنهای خود استفاده کنید. پس از پاک شدن لاک، دوباره دستهای خود را بشویید. فراموش نکنید که ناخنهای خود را به خوبی آبرسانی کنید. این نکته ای است که باید بعد از مالیدن آنها با اسید لیمو به آن توجه کنید.

پاک کردن لاک ناخن به کمک لیموترش

اثر عطر بر لاک ناخن

هر عطر یا اسپری بدنی که همراه خود یا در منزل دارید، می ‌تواند برای پاک کردن لاک ناخن مفید باشد. چرا که معمولاً حاوی درصد موثری الکل برای این کار هستند. کمی از این محصولات را روی هر یک از ناخنهای خود بمالید و بلافاصله با استفاده از یک پد پنبه ای، لاک را پاک کنید.

استفاده از ایزوپروپیل الکل و شکر سفید

اگر می خواهید بدون استفاده از استون، ناخنهای خود را کاملا تمیز نگه دارید و زمان کمی برای این کار دارید، بهترین راه حل این است که یک لاک پاک کن خانگی تهیه کنید. برای این کار فقط به ایزوپروپیل الکل و شکر سفید نیاز دارید. در یک کاسه کوچک، کمی شکر و چند قطره الکل بریزید و هم بزنید تا خوب مخلوط شود. سپس یک پد پنبه ای را به موادی که آماده کردید آغشته کنید و برروی لاک ناخن بمالید تا اثرات آن را پاک کنید و سطح ناخن را پاکسازی کند.

حذف لاک ناخن با آب لیمو و سرکه

اسیدیته زیاد موجود در آب لیمو و سرکه، آنها را به موادی موثر در پاک کردن لاک تبدیل می کند. اگر این ترکیب را برای پاک کردن لاک ناخن معمولی و حتی لاک نیمه دائمی ترکیب کنیم، اثربخشی آنها را دو برابر خواهد کرد. در ابتدا انگشتان دست خود را حداقل به مدت 15 دقیقه در آب گرم و صابون قرار دهید. بعد به مقدار مساوی آب لیمو و سرکه سفید را خوب مخلوط کنید. سپس یک تکه پنبه را در مخلوط خیس کنید و به جای مالیدن آن روی ناخن، حداقل 30 ثانیه روی ناخن فشار دهید. این کار باعث می شود اجزاء و لایه های لاک، از بین برود. در انتها دستها و ناخنهای خود را با آب صابون فراوان بشورید و به خوبی با روغن کوتیکول یا کرم مرطوب کنید. چرا که اسید موجود در این مواد می تواند برای ناخنها بسیار خشک کننده باشد.

براق کننده ناخن

براق کننده ناخن به شما کمک می کند تا رنگ ناخن را بدون لاک پاک کن پاک کنید. برای این کار یک لایه از آن را روی ناخنها بمالید و قبل از خشک شدن، به سرعت با یک پد پنبه ای پاک کنید. پس از آن، لاک خشک شده نرم می شود و به راحتی می توانید آن را جدا کنید. بنابراین در عرض چند دقیقه، می توانید نتیجه مطلوبی را به دست بیاورید و ظاهر ناخن خود را نیز بهبود ببخشید.

استفاده از الکل مالشی

الکل مالشی یک محلول جایگزین پرکاربرد به جای استون می باشد و پیدا کردن آن، آسان و به صرفه است. تمام چیزی که نیاز دارید، مقداری پنبه، یک کاسه آب گرم، صابون و الکل مالیدنی است. شما باید انگشتان خود را به مدت 5 تا 15 دقیقه در یک کاسه آب گرم و صابون قرار دهید. اگر لاک به صورت چند لایه است، می‌ توانید ابتدا یک سوهان سطحی بکشید تا لایه‌ های بالایی را بخراشد و فرآیند را تسهیل کند. سپس پنبه ای را به الکل آغشته کنید و روی هر ناخن بمالید تا لاک از بین برود.

قرار دادن ناخنهای لاکدار دست در ظرف محتوی الکل مالشی

استفاده از هیدروژن پراکسید و سوهان ناخن

درست مانند الکل، این محصول را می توان به راحتی در داروخانه ها پیدا کرد. این محلول به اندازه الکل یا حتی بیشتر از آن، در پاک کردن آن موثر است و عملاً تمام کار را به تنهایی انجام دهد. در ابتدا 2 قسمت هیدروژن پراکسید و 1 قسمت آب گرم را در یک کاسه مخلوط کنید و انگشتان خود را برای چند ثانیه درون آن بگذارید. سپس با انگشتان آغشته به محلول، سعی کنید لاک ناخن را پاک کنید. اگر پس از انجام این مراحل نتوانستید تمام روکش لاک را جدا کنید، به آرامی باقیمانده ها را با یک سوهان ناخنتان پاک کنید. در انتها دستهای خود را با آب و صابون بشورید و فراموش نکنید که ناخنهای خود را بعد از اتمام کار مرطوب نگه دارید.

از هیدروژن پراکسید بیشتر برای حذف رنگهای بجای مانده از لاک و نیز حذف زردی ناخن استفاده می شود. نکته مهم اینکه استفاده از این ترکیب می تواند سبب ایجاد و مشاهده لکه های سفیدی در پوست ناحیه و نیز سوزش در پیوستگاه پوست و ناخن شود. بنابراین لازم است در هنگام استفاده از این ترکیب مراقبت بیشتری را لحاظ کنید.

استفاده از اسپری مو برای پاک کردن لاک ناخن

این محصول حاوی الکل است و بنابراین مانند الکل می تواند در این امر به ما کمک کند. هم اسپری دئودورانت و هم اسپری مو حاوی اجزایی شبیه استون هستند؛ بنابراین به راحتی می توانند ناخنهایتان را تمیز کنند. برای این کار، مقدار بسیار کمی از اسپری را روی هر یک از ناخنهای خود بمالید و فوراً با یک پد پنبه ای لاک را پاک کنید. مهم این است که منتظر خشک شدن اسپری یا لاک نباشید، زیرا در این صورت اثر معکوس ایجاد می شود و لاک ناخن مقاومتر می شود.

کاربرد خمیر دندان در پاک کردن لاک ناخن

استفاده از خمیردندان، به ویژه سفید کننده ها، عملکرد خوبی را برای پاک کردن لاک ناخن دارند. این روش نسبت به راه حلهای قبلی راه حلی کمتر تهاجمی است. انگشتان خود را به مدت 5 تا 15 دقیقه در یک کاسه آب گرم و صابون قرار دهید. سپس مقداری خمیردندان را روی یک تکه پنبه قرار دهید و با حرکات دایره ای، حدود 30 ثانیه روی لاک ناخن بمالید. پنبه را به آرامی و تا زمانی لاک ناخن ناپدید می شود، مالش دهید.

استفاده از خمیردندان در پاک کردن لاک ناخن دست

جدا از این ترفندهای کوچک که می توانید به راحتی در خانه انجام دهید، باید بدانید که در بازار لاک پاک کنهای بدون استون نیز موجود هستند که به ناخنها آسیب زیادی نمی رساند و برای کسانی که ناخنهایی شکننده دارند، ایده آل است. حتی اگر این مواد نیز به ناخن آسیب برسانند، اما محلولهایی که با مواد مرطوب کننده ترکیب می شود یا روغنهای ضروری را خواهید یافت که ناخنها را تغذیه و از ضعیف شدن و آسیب بیش از حد آنها جلوگیری می کند.

سوالات متداول پاک کردن لاک ناخن بدون استون

1- لاک ناخن چه مواد شیمیایی دارد؟

ترکیبات اصلی یک لاک ناخن ​​شامل موادی مانند نیتروسلولز، دی بوتیل فتالات، تولوئن، فرمالدئید، اتیل استات، بوتیل استات، ایزوپروپیل الکل، تری متیل اسید، کوپلیمر هیدرات، تری فنیل فسفات، استریال کونیوم دی اکسید می باشد.

2- ماندگاری لاک ناخن چقدر است؟

اصولاً لاک ناخن پس از باز شدن دو سال ماندگاری دارد. اگرچه می‌ توانند پس از شش ماه خشک شوند و ترک بخورند. با این حال، استفاده از آنها پس از گذشتن تاریخ آن، خطری ایجاد نمی کند.

3- تفاوت بین لاک دائمی و نیمه دائمی چیست؟

لاک نیمه دائمی تقریباً بین دو یا سه هفته دوام می آورد، در حالی که لاک دائمی محدودیتی برای پاک شدن ندارد، اما در هنگام رشد ناخن، حدود آن کم می شود.

4- لاک ناخن چیست؟

لاک ناخن را از پودر براق میکروکریستالها می سازند که به آرامی روی سطح ناخن با یک پولیش می چسبد و ناخنها را با جلوه ای براق می پوشاند.

5- چگونه لاک ناخن را با ژل هیدروالکلی پاک کنیم؟

باید چند قطره ژل هیدروالکلی را روی یک تکه پنبه بریزید و چند لحظه صبر کنید. سپس به آرامی ناخن را با پنبه بمالید تا لاک پاک شود.

2 دیدگاه برای “پاک کردن لاک ناخن بدون استون

  1. بابک گفت:

    سلام وقت بخیر
    مطالب مفیدی درخصوص پاک کردن لاک ناخن مطرح فرمودید ولی مورد هیدروژن پراکساید بسیار خطرناک و مضر هست و موجب سفیدک روی پوست و سوزش شدید می‌شود. لطفا جهت اصلاح این مورد اقدام بفرمایید.
    باتشکر فراوان

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از نظر و انتقال تجربه شما.
      ما در این مطلب بیشتر سعی در عنوان کردن راهکارهایی جهت از بین بردن لاک ناخن داشتیم، بر این اساس نظر شما را در اصلاح متن اعمال خواهیم کرد.
      با سپاس از دقت نظر جنابعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *