دانستنی های مواد شیمیایی

همه چیز درباره پارافین مایع

همه چیز درباره پارافین مایع در لوله های آزمایشگاهی

پارافین مایع یا روغن معدنی به وسیله تقطیر مشتقات نفت تولید می شود و به شدت تصفیه و خالص سازی شده است. به این نوع پارافین وکس مایع یا روغن سفید نیزمی گویند. اهمیت این محصول از آنجاست که از این مایع روغنی در گریدهای خوراکی، بهداشتی، صنعتی و دارویی به طور گسترده استفاده می شود. در واقع خالص بودن این ماده باعث می شود کاربرد این محصول را درهر صنعت و هر شاخه ای از علم ببینیم. در ادامه قصد داریم تا به مشخصات، کاربردها و اهمیت پارافین مایع با جزییات بیشتری بپردازیم.

مشخصات پارافین مایع

پارافین مایع و به طور کلی پارافین با فرمول شیمیایی CnH2n+2 شناخته می شود و نوعی آلکان است. رنگ روغن معدنی، سفید یا شفاف است و در دمای 175 درجه سانتیگراد به جوش می آید و در 265 درجه نیز تبخیر می شود. روغن معدنی چسبناک است و فاقد خاصیت فلوئورسانس می باشد؛ یعنی با عوامل خارجی همچون حرارت و تابش، خاصیت درخشندگی از خود بروز نمی دهد.

ریختن پارافین مایع در ظرفهای شیشه ای

انواع پارافین مایع

پارافین مایع دارای انواع گوناگونی است که هر کدام از این انواع کاربردهای بخصوصی دارند. این انواع عبارتند از دو نوع بهداشتی و صنعتی. در ادامه با این دو نوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

پارافین مایع بهداشتی

روغن معدنی بهداشتی بدون بو، بی رنگ و فاقد مزه است و به صورت کاملاً خالص می باشد. از این پارافین در آزمایشگاه ها و برای مصارف آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می شود. اهمیت پارافین مایع در مصارف آرایشی و بهداشتی بسیار چشمگیرتر از سایر کاربردهای آن می باشد.

پارافین مایع صنعتی

در این نوع روغن معدنی که به کروزون هم معروف است، میزان ناخالصی از نوع گرید بهداشتی کمی بیشتر می باشد و بویی شبیه گازوئیل دارد. اهمیت این محصول صنعتی را عموماً در روانکاری دستگاه ها و تجهیزات صنایع بزرگ شاهد هستیم.

کاربرد پارافین مایع

پارافین مایع کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد. در ادامه این مطلب به تفکیک به بررسی کاربردهای مختلف این محصول پرمصرف خواهیم پرداخت.

آرایشی و بهداشتی

کاربرد پارافین مایع در مصارف آرایشی و بهداشتی بسیار گسترده است. تولید کرمهای مرطوب کننده، وازلین، لوسیونهای نرم کننده و مرطوب کننده، روغنهایی جهت درمان خشکی پوست و روغنهای برنزه کننده وابسته به پارافین می باشند. این روزها در سالنهای زیبایی پارافین تراپی یکی از روشهای پرطرفدار برای از بین بردن خشکی و ترکهای کف پا است. به این صورت که روغن پارافین را در ظرف مخصوصی داغ می کنند و پا را به یک باره داخل ظرف فرو می برند. این روش علاوه بر اینکه ترکهای پوستی را از بین می برد، پوست را نرم و لطیف و دردهای عضلانی را تا حدی درمان می کند.

پارافین تراپی پوست دستها

پارافین تراپی برای دستها و صورت نیز کاربرد دارد. اهمیت این محصول در پزشکی بسیار گسترده است. چرا که می تواند به عنوان ملین و درمان کننده یبوست استفاده شود. همچنین از تاثیر مثبت روغن معدنی در درمان اگزما و تحریکات پوستی گزارشات زیادی وجود دارد. روان کننده های چشم و تولید پنی سیلین از دیگر کاربردهای این محصول می باشد.

پزشکی و خوراکی

روغن معدنی، عکسبرداری توسط اشعه ایکس را راحتتر می کند و وضوح تصاویر اعضای داخل بدن را بیشتر نشان می دهد. همچنین از پارافین در ساخت بعضی از داروها استفاده می شود. تولید حشره کش نیز توسط پارافین انجام می گیرد. درخشان نشان دادن بعضی از میوه ها نیز دیگر کاربرد این ماده است. کاربرد پارافین مایع جهت روغنکاری دستگاه های نساجی، سهولت در چرخاندن چرخهای آنها و روغنکاری چرخ خیاطی بسیار حائز اهمیت است.

کارخانه های تولیدی و صنعتی

اهمیت پارافین مایع را در کارخانه های لاستیک سازی، باطری سازی، صنعت رنگ و رزین، کبریت سازی، ساخت لوازم تحریر، تولید چسب، فیلتر هوا، تولید وسایل چوبی، شمع سازی، کابل سازی، ساخت سموم کشاورزی، تولید کاغذهای ضد آب صنعتی و … می بینیم. این ماده در طیف سنجی مادون قرمز و مهار گازهایی مانند دی اکسید گوگرد کاربرد دارد. از روغن سفید به عنوان حلال برای گریسها، مایع هیدرولیک، روان کننده ماشین آلات و خنک کننده سیستمهای الکتریکی استفاده می شود.

استفاده به عنوان سوخت

بسیاری از کارخانه های بزرگ مرتبط به صنایع دفاعی، از روغن معدنی صنعتی به عنوان سوخت استفاده می کنند. سوخت اجاق گاز خانگی در مناطقی همچون آفریقای جنوبی و موتورهای بنزینی، روغن معدنی است.

استفاده از روغن معدنی به عنوان سوخت

مزایای استفاده از پارافین مایع

روغن معدنی نسبت به بنزین خطرات کمتری دارد و تمیزتر می سوزد. تحمل گرمای روغن معدنی بسیار بالاست و در مقایسه با سایر سوختها دود کمتری ایجاد می کند. پارافین هیچ گونه بویی ندارد وبه این دلیل می توانیم  کاربرد آن را در موارد زیادی ببینیم.

تفاوت پارافین جامد و مایع

پارافین شمع یا جامد با نوع مایع تفاوتهایی دارد. پارافین شمع از نوعی پارافین جامد یا ژله ای غیر قابل اشتعال تشکیل می شود و آرام آرام می سوزد. با این حال روغن معدنی همانگونه که از نامش پیداست، مایع و قابل اشتعال است. پارافین شمع به صورت قالبی و در رنگهای مختلفی در بازار وجود دارد. اما روغن معدنی به رنگ شفاف و سفید است و خرید پارافین مایع عموماً به صورت عمده و تنها از تامین کنندگان مواد شیمیایی معتبری مانند شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات قابل انجام است.

انواع شمع با پارافین جامد

نکات ایمنی هنگام کار با پارافین

پارافین فرآوری نشده و به صورت روغن خام، کمی سمی است و لازم است هنگام کار با آن از دستکش، لباس مخصوص و ماسک استفاده شود. در صورتی که پارافین با چشم یا پوست تماس پیدا کند، محل را سریعاً توسط آب بشویید. از خوردن مستقیم این ماده پرهیز کنید.

خرید پارافین مایع

خرید و فروش این محصول به صورت حضوری و اینترنتی انجام می شود. در صورتی که قصد خرید این محصول را دارید می توانید سفارش خود را به شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات که عرضه کننده مواد شیمیایی است، ارائه دهید. روغن معدنی در بسته بندیهای مختلف با حجم متفاوت عرضه می شود. هنگام خرید پارافین مایع دقت داشته باشید با توجه به کاربری مورد نیاز، خرید خود را انجام دهید. چرا که همانگونه که گفتیم روغن معدنی در گرید صنعتی، بهداشتی و خوراکی، خواص و ویژگیهای متفاوتی دارد.

سوالات متداول همه چیز درباره پارافین مایع

1- قیمت پارافین مایع چقدر است؟

اگر قصد خرید این محصول را دارید، جهت استعلام دقیق قیمتهای به روز، با کارشناسان شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس بگیرید. قیمت روغن معدنی ثابت نیست و با توجه به افزایش قیمت تجهیزات تولیدی، حمل و نقل و سایر هزینه ها تغییر می کند.

2- پارافین مایع چه نام هایی دارد؟

نفت کوره یا نفت چراغ نامهای دیگر آن است. این ماده را در صنایع بهداشتی و دارویی به نام روغن معدنی می شناسند. در صنعت نیز به نفت سفید معروف است. روغن پارافین هم نام دیگر این ماده می باشد که در محصولات آرایشی استفاده می شود.

3- به جز نفت، روغن معدنی از چه ماده دیگری استخراج می شود؟

روغن معدنی را علاوه بر نفت می توان از چوب و ذغال سنگ نیز به دست آورد. اما عمدتا این ماده را از نفت استخراج می کنند و پارافین به دست آمده هیچ شباهتی به نفت اولیه ندارد! روغن معدنی ذغال سنگ و چوب را به نام قطران می شناسند.

4- آیا پارافین برای پوست ضرر دارد؟

بعضی افراد بر این باورند که چون روغن معدنی از نفت به دست می آید، سرطان زاست و یا با بستن منافذ پوست، باعث آکنه می شود. اما هنوز نتیجه قطعی برای اثبات این موضوع وجود ندارد؛ چرا که گزارشات اثرات مثبت این ماده بسیار بیشتر است.

5- آیا توسط پارافین مایع می توان شمع ساخت؟

بله. به دلیل غلظت پایین، برای ساخت شمع مایع می توان از روغن پارافین استفاده کرد. از این پارافین در مراسمهای مذهبی به عنوان لامپهای تزئینی هم استفاده می شود. پارافین در حالت مایع در ظروف متنوع و جاشمعیهای زیبا جای می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *