دانستنی های مواد شیمیایی

همه چیز درباره تیزاب سلطانی

ارلن مایر حاوی تیزاب سلطانی برای تولید طلا

علم شیمی پر از مواد مختلف همراه با ویژگیهای متنوع می باشد. تیزاب سلطانی یک محلول شیمیایی خورنده و دود کننده است که خیلی از افراد آن را با استفاده از دود زرد و قرمزش شناسایی می کنند. این محصول با استفاده از یک فرمول خاص و با ترکیب اسید نیتریک غلیظ و هیدروکلریک اسید ایجاد می شود. در جهت ساخت این محصول، شرکتهای تولید کننده باید نسبت درست را پیدا کنند تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوند. تیزاب سلطانی را با نام و عنوان اسید سلطانی یا اسید تیزاب هم می شناسند. امروز ما قصد داریم در مورد تیزاب سلطانی، کاربردهای این محصول و بهترین روش بکارگیری آن با شما صحبت کنیم. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

خالص سازی سنگ طلا با تیزاب سلطانی

نحوه تولید تیزاب سلطانی

طرز تهیه تیزاب سلطانی کار پیچیده و خطرناکی به حساب می آید که از یک ترکیب مهم ایجاد می شود: ترکیب اسید نیتریک و اسید کلریدریک. شرکتهای تولید تیزاب سلطانی برای طراحی این محصول حتما باید از نسبتهای درست استفاده کنند تا کاربران برای مصرف با مشکل مواجه نشوند. نسبت اسید نیتریک به اسید کلریدریک 1 به 3 می باشد. توجه داشته باشید که برای ساخت تیزاب سلطانی شما نمی توانید اسید کلریدریک را بر روی اسید نیتریک بریزید. شما حتما باید 1 واحد اسید نیتریک را بر روی 3 واحد اسید کلریدریک قرار دهید. از آنجایی که این محصول نسبتا ناپایدار بوده و می تواند مشکلات خاصی را برای نگهداری ایجاد کند، بهتر است که پس از تولید آن را مورد استفاده قرار دهید. در لیست زیر شما می توانید مراحل تولید دقیق را مشاهده کنید.

  • در ابتدا دو اسید با هم ترکیب می شوند.
  • از ترکیب این دو اسید، نیتروسیل کلرید ایجاد می شود.
  • نیتروسیل کلرید به کلر و اکسید نیتریک تبدیل می شود.
  • اکسید نیتریک به دی اکسید نیتروژن اکسید می شود.

چندین لوله آزمایشگاهی برای طی مراحل تولید تیزاب سلطانی

کاربرد تیزاب سلطانی

همانطورکه در قسمتهای قبل هم گفتیم، تیزاب سلطانی ماده ای اسیدی بوده و با ترکیب دو اسید فوق العاده قوی ایجاد می شود.  این محصول موارد مصرف گوناگونی دارد و در موقعیتهای مختلفی میتواند مورد استفاده قرار دهید. در حال حاضر مهمترین کاربرد آن مربوط به استخراج و تصفیه پلاتین و طلا می باشد. این محصول به راحتی می تواند پلاتین و طلا را خالص سازی کند و به شرکتهای فعال در زمینه تولید این محصولات کمک کند تا محصولات خالص تر و بهتری را به دست مشتریان برسانند.

جالب است بدانید که در بازه کوتاهی از تاریخ، این محصول برای حفاظت از مدالها و جوایز نوبل هم استفاده می شد. در جنگ جهانی دوم هنگامی که آلمان نازی دانمارک را به اشغال خود درآورد، یک شیمیدان معروف با استفاده از تیزاب سلطانی طلا ها و جوایز نوبل را حل کرد تا بتواند آنها را بازیابی نماید و پس از اتمام جنگ دوباره به صاحبان اصلی خود باز گرداند. با استفاده از تیزاب سلطانی شما می توانید طلا را با درصد خلوص فوق العاده بالا یعنی 99.9999% تصفیه کنید. همین مسئله برای پلاتین هم صادق است. شرکتهای فعال در زمینه طراحی و تولید پلاتین این محصول را برای خالص سازی آن مورد استفاده قرار می دهند.

جدا از همه این موارد، از آنجایی که این ماده خاصیت اسیدی دارد، با استفاده از آن شما می توانید بر روی طلا ها، سکه ها و فلزات مختلف شکل مورد نظر خود را حک کنید. تمیز کردن لوله های شیمیایی و ابزارهای اسیدی و بازی به عنوان کاربرد دیگر تیزاب سلطانی شناخته شده است.

طلای خالص شده با تیزاب سلطانی در بین دو انگشت

اهمیت تیزاب سلطانی چیست؟

در پاسخ به این سوال که اهمیت تیزاب سلطانی چیست باید بگوییم که استفاده از اسیدهای خاصی همچون تیزاب سلطانی در یک سری صنایع خاص نتایج مطلوبی را برای افراد به همراه خواهد داشت. این ماده قوی برای پاک سازی و خالص سازی مواد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه، اگر شما به دنبال خالص سازی یک فلز خاص هستید یا اینکه به دنبال یک ماده شیمیایی خوب برای شستشوی لوازم و ابزارهای مختلف می باشید، استفاده از این ماده نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که تیزاب سلطانی را بعنوان یکی از خطرناک ترین اسید های دنیا می شناسیم. پس در هنگام کار با آن شما باید بتوانید شرایط را درک کنید و ابزارهای ایمنی زیادی را مورد استفاده قرار دهید.

سوالات متداول همه چیز درباره تیزاب سلطانی

1- آیا گازهای تولید شده در طی فرایند ساخت تیزاب سلطانی سمی هستند؟

همانطور که گفتیم، در طی فرایند ساخت تیزاب سلطانی ما با موادی همچون گاز کلر، اکسید نیتریک و دی اکسید نیتروژن کار می کنیم. این مواد همگی به شدت سمی بوده و می توانند برای سلامتی انسان آسیبهای خاصی را به همراه داشته باشند. پس شما باید از ماسک، دستکش و محافظهای مخصوص استفاده کنید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید.

2- نکات ایمنی تولید این محصول شامل چه مواردی هستند؟

برای تولید تیزاب سلطانی شما حتما باید از هود استفاده کنید. شما نباید زیاد آن را تولید نمایید؛ چرا که نگهداری و ترکیب آن سخت است. در ضمن شما باید مطمئن شوید که بر روی شیشه تولید این اسید هیچ ترکی وجود ندارد. ظرفی که شما با آن کار می کنید تحت هیچ شرایطی نباید بشکند.

3- بهترین راه شناسایی این ماده چیست؟

معمولا شناسایی اسیدها و تشخیص تفاوت آنها با دیگر مواد موجود بر روی زمین کار دشواری به حساب می آید ولی، این اسید رنگی قرمز و نارنجی داشته و دود قرمزی هم تولید می کند.

4- چرا تیزاب سلطانی بهترین گزینه برای استخراج و خالص سازی طلا به حساب می آید؟

از آنجایی که این ماده یک ماده قوی و خورنده به حساب می آید و قیمت مناسبی دارد، به عنوان بهترین گزینه شناخته شده است.

5- آیا جایگزینی برای تیزاب سلطانی وجود دارد؟

به صورت کلی شما می توانید از موادی همچون اسید کرومیک استفاده کنید ولی این اسید سمی بوده و می تواند درصد اسیدی کمتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *