دانستنی های مواد شیمیایی

۷ خاصیت روغن کرچک

بررسی هفت خواصیت روغن کرچک برای پوست و مو

روغن کرچک (Caster Oil) از گیاهی به همین نام روغن گیری می شود. این روغن تقریبا بو و مزه خاصی ندارد و رنگ آن زرد مایل به سفید است. روغن کرچک نسبت به سایر روغنها غلظت بیشتری دارد. این مایع ترکیبی از تری گلیسیریدها است که در آن 90 درصد اسید چرب وجود دارد. از قدیم این روغن به عنوان یک مسهل کننده قوی شناخته می شود. کرچک کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی، طب سنتی، علم پزشکی و مراقبت از پوست و مو دارد. در صنایع غذایی از روغن کرچک به عنوان یک ماده افزودنی به غذا، طعم دهنده و نگهدارنده استفاده می کنند. البته این گیاه در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد. روغن کرچک را باید به صورت تازه مصرف کنید، چون بعد گذشت شش ماه خواص خود را از دست می دهد. در این مقاله به بررسی چند خاصیت روغن کرچک خصوصا برای پوست و مو می پردازیم.

کاربردهای روغن کرچک که باید بدانید!

علی رغم اینکه فقط یک درصد از روغن کرچک به عنوان یک گیاه دارویی به کار می رود، ولی خاصیت روغن کرچک باعث شده است تا این گیاه به یکی از محصولات محبوب، برای سلامتی و مراقبت از پوست و مو معرفی شود. چنانچه گفتیم روغن کرچک مصارف مختلفی دارد. برای مثال در طب سنتی، این روغن یک ماده ایمن برای پاکسازی روده مورد مصرف است. در علم پزشکی مدرن نیز روغن کرچک در تولید داروهای ضد قارچ و یک ماده کنترل کننده سرطان شناخته می شود. یکی از نکات طلایی در خصوص استفاده از روغن کرچک این است که آن را با روغنهای دیگری مثل روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس آن را بکار ببرید.

یک شیشه روغن کرچک در کنار گیاه و دانه های کرچک

مهمترین کاربردهای روغن کرچک عبارت هستند از: تقویت و رشد مو، درمان آکنه، درمان آرتروز، مرطوب کننده پوست، پاک کننده عمیق، درمان زخمها، از بین بردن چین و چروک، کاهش تورم و التهاب، برطرف کننده خشکی پا، مبارزه با خشکی لبها، تسکین آفتاب سوختگی، تقویت کننده مژه. بارزترین خاصیت روغن کرچک مراقبت از پوست و مو می باشد که می توان به جلوگیری از چین و چروک صورت و مرطوب کننده پوست اشاره کرد. روغن کرچک علاوه بر مصارف موضعی، به عنوان یک داروی ملین، برای درمان یبوست، پاکسازی روده قبل از جراحی و تسهیل زایمان بکار می رود.

هفت خاصیت روغن کرچک برای پوست

در بین محصولات مراقبت از مو و پوست، خواص روغن کرچک بر کسی پوشیده نیست. در حقیقت، بیشترین مصارف این روغن به گروه محصولات آرایشی و درمانی اختصاص دارد، به طوری که در صنعت آرایشی از آن برای ساخت انواع کرمهای آرایشی استفاده می کنند. اگر به دنبال محصولاتی هستید که به طور دائم از پوست صورت و بدنتان مراقبت کنید، روغن کرچک دارای خواص زیادی است که به خوبی می تواند نیاز شما را برآورده کند. روغن کرچک حاوی مقادیری از ویتامینهای B6، C، A، کلسیم و آهن است که در شادابی و سلامت پوست تاثیر بسزایی دارند. برجسته ترین خاصیت روغن کرچک برای پوست صورت و بدن عبارت است از:

ایجاد لطافت در پوست

اسید چرب فراوان در کرچک بهترین عامل برای ایجاد لطافت و نرمی پوست است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست حساس یا خشک دارید، روغن کرچک بهترین گزینه برای درمان می باشد.

جلوگیری از ایجاد آکنه و رشد باکتری

خاصیت روغن کرچک به علت داشتن اسیدی به نام ریسینولئیک است. این اسید از رشد باکتری و ایجاد التهابات پوستی و تشکیل آکنه در پوست جلوگیری می کند.

سه شیشه روغن کرچک در کنار دانه های رنگ کرچک

برطرف کننده جای لک

لکهای صورت همیشه برای همه افراد به خصوص بانوان یک چالش غیر قابل درمان تلقی می شود، ولی اسید چرب موجود در روغن کرچک به مرور زمان پوست شما را شفاف تر می کند.

مرطوب کننده پوست صورت و بدن

از خواص روغن کرچک می توان به خاصیت مرطوب کنندگی طبیعی آن اشاره کرد. ترکیب روغن کرچک با کمی آب گرم برای پوستهای حساس و خشک انتخاب فوق العاده ای است، بخصوص اگر به ترکیبات کرمهای مرطوب کننده حساسیت دارید.

پاکسازی منافذ پوست

هیچ چیز به اندازه مسدود شدن منافذ پوستی آزاردهنده نیست. برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوستی، تری گلیسیرید موجود در روغن کرچک بهترین راهکار برای پاکسازی پوست محسوب می شود.

روشن کننده پوست

با افزایش سن، میزان لکه های صورت افزایش پیدا می کند. بهترین خاصیت روغن کرچک، نفوذ در لایه های عمیق پوست و روشن کننده پوست است.

مرطوب کننده برای لبها

پوست لبها به علت نداشتن غدد چربی، شکننده و مستعد ترک خوردن هستند. روغن کرچک برای درخشش و حفظ رطوبت لب انتخاب بیشتر بانوان است.

روغن و دانه های کوچک و قهوه ای کرچک در کنار هم

خواص روغن کرچک برای مو

روغن کرچک برای تقویت، رشد و سلامتی مو تاثیرات شگرفی دارد. این روغن با خاصیت، روی میز آرایشی خیلی از بانوان خودنمایی می کند، به طوری که از آن برای درمان بسیاری از مشکلات مو استفاده می کنند. خاصیت روغن کرچک فقط به پوست و مو خلاصه نمی شود، بلکه خواص دیگری نیز دارد. شاید با شنیدن اینکه روغن کرچک در درمان دردهای دوران قاعدگی و دردهای شکمی بسیار موثر است، تعجب کنید، اما برخی بانوان برای کاهش درد دوران پریودی به صورت موضعی از روغن کرچک استفاده می کنند. به طور کلی مزیت استفاده از روغن کرچک برای مو عبارت است از: برطرف کننده شوره سر، تقویت مژه و موی سر، درمان موخوره ، نرم کننده موی سر، محافظت از مو در برابر گرد و غبار و مضرات اشعه نور خورشید

سوالات متداول خاصیت روغن کرچک

1- مصارف روغن کرچک در صنعت را نام ببرید؟

مهمترین مصارف روغن کرچک در حوزه صنعت به تولید رزینهای مصنوعی، الیاف، لاک، روغنهای خشک کن، نرم کننده ها و ساخت پلاستیک قرار می گیرد.

2- از مشتقات روغن کرچک در تهیه چه مواردی استفاده می شود؟

از روغن کرچک و مشتقات آن در تهیه سوپ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز، رنگ، جوهر، انواع آستر، پلاستیکهای مقاوم، براق کننده، نایلون، عطر و واکس استفاده می شود.

3- ماده اصلی روغن کرچک چیست؟

مهم ترین ترکیبات روغن کرچک عبارت است از: اسید اولئیک، اسید لینولئیک (اسید چرب امگا)، اسید استئاریک (یک الی پنج درصد)، اسید پالمیتیک (1 الی 5 درصد)، اسید ریسینولئیک

4- عوارض جانبی روغن کرچک را نام ببرید؟

علاوه بر خاصیت روغن کرچک، این محصول دارای عوارضی است که می توان به اسهال (مصرف خوراکی)، کم آبی بدن، گرفتگی در ناحیه معده، بثورات پوستی، توهم و گرفتگی عضلات شکم (استعمال موضعی) اشاره کرد.

5- از فرآورده های جانبی کرچک چه نوع ماده ای تهیه می شود؟

ضمن تهیه روغن کرچک، سمی به نام ریسین به دست می آید که جزو مشتقات و فرآورده های جانبی کرچک محسوب می شود. شواهدی بر مرگ و میر در نتیجه این سم گزارش نشده است، زیرا این سم با علائم شدیدی مثل استفراغ و حالت تهوع همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *