دانستنی های مواد شیمیایی

نمک اپسوم چیست؟

نمک اپسوم سفید و صورتی رنگ

نمک اپسوم یک محصول کاملاً شیمیایی است که از ترکیباتی همچون گوگرد، اکسیژن منیزیم به وجود آمده است. این نمک یک محصول غیر خوراکی است که طعم آن با نمک خوراکی بسیار متفاوت است. این محصول را به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارد با نام منیزیم سولفات هم می شناسند. ظاهر منیزیم سولفات دقیقاً همانند نمک خوراکی است و به دلیل حل شدن در وان حمام به آن نمک حمام نیز می گویند. لازم به ذکر است که طعم و مزه این محصول تلخ و بد مزه است اما برخی از افراد آن را به دلیل خواص بی نظیری که دارد در مقداری آب حل کرده و می نوشند. با این حال در پخت غذا هیچ کاربردی ندارد.

نمک اپسوم در رنگهای مختلف در کاسه چوبی

البته گاهی با وجود طعم نامطلوب نمک اپسوم بسیاری ترجیح می دهند چند قاشق از آن را در آب حل کرده و به صورت خوراکی مصرف نمایند که این امر به دلیل خواص بی نظیر آن است. لازم به ذکر است که اکثریت قریب به اتفاق افراد این محصول را با نام نمک حمام می شناسند.

فواید نمک اپسوم

استفاده از نمک اپسوم مزایا و فواید بسیاری به دنبال دارد. به همین دلیل افرادی که از خواص بی نظیر آن آگاه هستند سعی می کنند آن را به اشکال مختلف مورد استفاده قرار دهند. مهمترین خواص این نوع نمک جوان سازی و پاکسازی طبیعی پوست بدن بخصوص پوست صورت است. همچنین با استفاده صحیح از این محصول می توان از آن جهت رفع خارش بدن و همچنین رفع جوشهای سر سیاه صورت بهره گرفت.

نحوه ساخت نمک اپسوم

برای ساخت نمک اپسوم در منزل باید از مواد متعددی استفاده کرد و سپس آنها را بر اساس دستورالعملهای ویژه ای با هم ترکیب کرد. مواد اولیه ساخت این نمک عبارتند از: یک و نیم پیمانه نمک دریا، یک و نیم پیمانه نمک حمام، طرف شیشه ای، ورق آشپزی، روغن گیاهی و کاسه بزرگ فلزی. ابتدا لازم است هر دو نوع نمک را درون کاسه فلزی بریزید و خوب هم بزنید. سپس چند قطره روغن گیاهی را اضافه کرده و دوباره ترکیب کرد. در صورت تمایل می توان از رنگ خوراکی و گیاهان معطر نیز به آن اضافه کرد. در مرحله بعدی لازم است ترکیب به دست آمده را بر روی ورق آشپزی پخش کنید تا کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن کامل می توان آن را درون ظرف شیشه ای ریخت. به این ترتیب می توان نمک حمام را ساخت و از آن استفاده کرد.

نحوه ساخت نمک حمام

کاربرد نمک اپسوم

با توجه به خواص و فواید بیشماری که نمک اپسوم دارد می توان کاربردهای متعددی را برای آن مطرح کرد. برخی از این کاربردها شامل موارد ذیل می باشند.

استفاده به صورت خوراکی

هرگز نمی توان نمک اپسوم را به عنوان یک محصول خوراکی معرفی کرد. با این حال به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد می توان طعم تلخ و بد مزه آن را تحمل کرد و 1 الی 2 قاشق از آن را با آب مخلوط کرد و نوشید. بسیاری معتقدند این نوع نمک دارای ترکیبات آلی مفیدی است که در درمان و بهبود بعضی از بیماریها تأثیر مثبت دارد. از این رو با در نظرگیری نکات احتیاطی می توان از آن بصورت خوراکی نیز استفاده کرد.

استفاده در حمام

متداولترین کاربرد نمک اپسوم استفاده از آن در حمام است. به همین دلیل بسیاری آن را با نام نمک حمام می شناسند. استفاده از این محصول در حمام به این شکل است که مقدار مشخصی از آن را در وان بریزید و بعد از حل شدن درون آن قرار بگیرید و بعد از 10 الی 15 دقیقه از آن خارج می شوید. قرارگیری در محلول آب و نمک حمام باعث طراوت و زیبایی پوست می شود. همچنین به رفع دردهای عضلانی و داشتن خوابی راحت کمک می کند.

استفاده از نمک اپسوم در حمام

استفاده برای رفع آفتاب سوختگی

سولفات منیزیم یا همان نمک حمام دارای خاصیت ضد التهابی بسیاری قوی است. به همین جهت می تواند درمانی فوق العاده برای رفع آفتاب سوختگی باشد. برای این منظور می توان چند قاشق از این نمک را با مقداری آب مخلوط کرده و محل آفتاب سوختگی را با آن شستوشو داد.

استفاده برای رفع درد پا و مفاصل

در صورت بروز درد در ناحیه پا و مفاصل می توان از ترکیب آب ولرم و نمک اپسوم استفاده کرد و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه درون آن قرار داد.

استفاده برای لایه برداری پوست

یکی از استفاده های مهم نمک اپسوم که بسیار مورد توجه افراد بخصوص خانمها است لایه برداری پوست است. چزا که لایه برداری پوست یکی از اقدامات مهم در خصوص جوانسازی آن است. برای این کار می توان از ترکیب این نمک به همراه روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل استفاده کرد. سپس ترکیب حاصله را به صورت پماد بر روی پوست خود قرار داد.

نمک حمام و اهمیت آن در لایه برداری پوست

استفاده برای درمان خشکی لب

خشکی لب یکی از آزاردهنده ترین حالاتی است که ممکن است به دلایل مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی و یا مصرف مواد آرایشی ناسالم در افراد رخ دهد. چنانچه درگیر چنین حالتی هستید برای رفع آن می توانید از ترکیب نمک حمام به همراه روغن نارگیل گرم شده استفاده کرد.

مضرات نمک اپسوم

نمک اپسوم در رفع یبوست بسیار مفید است و دارای خاصیت ملینی قوی است. بنابراین کسانی که از این نمک در جهت رفع یبوست استفاده می کنند باید دقت لازم را داشته باشند. چرا که مصرف غیر اصولی و بیش از اندازه آن مضرات متعددی برای سلامتی دارد. سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و بر افروختگی از جمله این مضرات هستند. همچنین خانمهای باردار و شیرده به شدت از مصرف آن منع شده اند؛ زیرا مصرف آن عوارض خطرناکی را متوجه جنین و کودک شیرخوار می کند. مسئله حائز اهمیت در این باره آن است که هر آنچه درباره نمک حمام مطرح می شود را نمی توان به صورت قطعی در مقاله ای علمی یافت. به همین دلیل هر گونه استفاده از آن باید با احتیاط انجام بگیرد.

مضرات مصرف نمک اپسوم

کاربرد و اهمیت نمک اپسوم در کشاورزی

نمک اپسوم به دلیل برخورداری از سه عنصر بسیار مهم گوگرد، منیزیم و اکسیژن دارای کاربردهای بسیاری در صنعت کود و کشاورزی است. کارشناسان این محصول را یک مکمل شگفت انگیز برای گیاهان می دانند. زیرا pH آن خنثی بوده و بر روی سیستم هیدرو پونیک گیاهان و همچنین سطح pH خاک تأثیر منفی نمی گذارد. این نوع نمک قدرت و رشد گیاهان را افزایش می دهد و با انتقال منابع مهمی از عناصر یاد شده به گیاهان از فرسودگی و ضعیف شدن آنها جلوگیری می کند.

بی خطرترین روش استفاده از نمک اپسوم

راههای بسیاری برای بهره گیری از نمک اپسوم وجود دارد که مطمئن‌ ترین و بی خطرترین آن استفاده در حمام است. به این صورت که آن را در آب موجود در وان حل کرده و درون آن قرار می گیریم. در این حالت علاوه بر جذب منیزیم و سایر ترکیبات مفید از طریق پوست، از بروز عوارض جانبی آن جلوگیری می شود.

سؤالات متداول درباره نمک اپسوم

1- آیا سم زدایی بدن به کمک نمک اپسوم امکان پذیر است؟

در جواب این پرسش باید گفت بله سم زدایی به کمک این محصول امکان پذیر است. نمک حمام قادر است الکترولیتهای موجود در بدن را فعال کند و به کمک آنها و از طریق پوست سم را از بدن دفع کند.

2- رابطه نمک اپسوم با درمان دیابت به چه نحو است؟

مصرف مقدار کمی از این محصول به همراه آب باعث می شود تا قند موجود در بدن هضم و سپس دفع شود. به این ترتیب گلوکز و قند خون تنظیم و باعث درمان دیابت در افراد دیابتی می شود.

3- آیا نمک حمام در درمان فشار خون مفید است؟

 برخلاف نمک طعام یا نمک خوراکی این محصول مقدار منیزیم بدن را افزایش دهد. در نتیجه عمل گردش خون بهتر انجام می گیرد و سبب متعادل شدن فشار خون در افراد می شود.

4- نحوه عملکرد و تأثیر نمک حمام بر بدن افراد چگونه است؟

زمانی که نمک اپسوم در آب حل می شود ذرات منیزیم و سولفات را در خود آزاد می کند. یونها یا ذرات نام ذکر شده از طریق پوست جذب بدن می شوند و نیاز بدن به این مواد برطرف می شود.

5- آیا می توان نمک اپسوم رو بدون آگاهی و مشورت استفاده کرد؟

خیر، با اینکه اهمیت نمک اپسوم و کاربردهای مفید آن را نمی توان انکار کرد، جهت بهره گیری مناسب تر از این محصول بهتر است از استفاده خودسرانه آن پرهیز کرد و پیش از هر اقدامی با یک پزشک متخصص مشورت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *