دانستنی های مواد شیمیایی

مالئیک اسید برای پوست

اهمیت و کاربرد مالئیک اسید برای پوست

مطمئنا شما نیز در میان تبلیغات کرمهای گوناگون، با تاثیرات فراوانی که مالئیک اسید برای پوست دارد، آشنا هستید. اما به نظر شما کدام یک از این تاثیراتِ مثبت و عوارض جانبی درست هستند؟ این آمار و ارقام تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟ برای آگاهی از پاسخ سوالهایی که مطمئنا ذهن شما را به خود مشغول کرده اند، مطالعه این مقاله می تواند به شما کمک کند. مالئیک اسید یا Z-بوتندیوئیک اسید، جامد سفید رنگی با گروه عاملی کربوکسیلیک اسید است. با استفاده از اکسید کردن بخار بنزین توسط اکسیژن هوا و با کمک کاتالیزور پنتا اکسید وانادیم و در دمای 400 درجه‌ سانتیگراد این اسید را سنتز می شود. نام تجاری مالئیک اسید، جوهر سیب است. چرا که این آلفاهیدروکسی اسید، اولین بار از سیب درختی استخراج شد. ترش مزه است و به عنوان افزودنیِ غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کرم حاوی مالئیک اسید برای دست

کاربردهای گوناگون مالئیک اسید

مالئیک اسید کاربردهای گوناگونی دارد که عبارتند از: ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی به منظور کاهش دادن خطوط ریز پوست، لایه برداری، از بین بردن تیرگی ها، آنتی باکتریالی با قدرت پاک کنندگی بالا، استفاده در پلاستیک سازی به عنوان شتابگر چسبندگی نایلون، ساخت ورقهای گالوانیزه استیل و فلزاتی با روکش زینک، ماده اولیه بسیاری از واکنشهای شیمیایی، عطر سازی، رنگرزی، پارچه سازی، تصفیه آب، صنایع پلیمر و کوپلیمر، پزشکی و داروسازی، کشاورزی، دامداری و مرغداری، صنایع مواد غذایی.

بررسی تاثیرات شگرف مالئیک اسید برای پوست

به علت تاثیرات شگفت انگیز مالئیک اسید برای پوست، بسیاری از برندهای تولید کننده علاقه مند به استفاده از آن در فرمولاسیون کرمها، ماسکها و سایر محصولات مراقبتی خود هستند. شما می توانید مالئیک اسید را در فرمولاسیون بسیاری از محصولات مراقبتی بیابید. کاری که مالئیک اسید در برخورد با سلولهای پوست انجام می دهد، دخالت در نحوه پیوند سلولهاست که سبب لایه برداری سلولهای مرده می شود. در نتیجه، کدورت پوست از بین می رود و پوست برای ساخت لایه ای جدید از سلولها آماده می شود.

وظایف مالئیک اسید

مالئیک اسید وظایفی دارد که این وظایف شامل این موارد می شود: شاداب سازی پوست از طریق پاکسازی آن، هیدراته کردن و تعدیل pH ،روشن کنندگی و از بین بردن جای زخم، ضد پیری، از بین بردن جای آکنه، کاهش چین و چروکهای ریز، صاف و مخملی شدن بافت پوست، شفاف سازی رنگ و بافت پوست. استفاده از ترکیبات اسیدی یکی از روشهای مورد استفاده از زمانهای باستان است.

اما یک نکته مهم وجود دارد! با وجود پیشرفتهای علمی که بشر به آن دست پیدا کرده است، چرا همچنان از روشهای قدیمی استفاده می شود؟ چرا با وجود توانایی بالقوه این ماده در ایجاد عوارض پوستی، باز هم برای ساخت محصولات مراقبتی از آن استفاده می شود؟ در پاسخ به این پرسشها باید به این نکته توجه کنید که هر ماده ای، حتی ویتامینها، مانند یک تیغ دو لبه عمل می کنند. با توجه به نوع و میزان استفاده، می توانند مفید یا مضر باشند. به همین علت، داشتن دانش و آگاهی کافی در رابطه با هر ماده بسیار مهم و اساسی است.

پاکسازی پوست صورت یک خانم

مزایا و مضرات استفاده از مالئیک اسید

همانگونه که به آن اشاره کردیم، استفاده از مالئیک اسید برای پوست بسیار سودمند است. از جمله مزایای مالئیک اسید برای پوست، می توان به این موارد اشاره کرد: تولید انرژی در سلولهای پوست، از بین بردن سمیت برخی فلزات موجود در مواد آرایشی و بهداشتی، نفوذ به پوست و لایه برداری آن که سبب صاف شدن، کاهش رنگدانه، افزایش درخشش و بهبود کیفیت پوست می شود، از بین بردن باکتریهای به وجود آورنده آکنه، دارای قابلیت انحلال بالاست و سرعت انحلال سایر مواد را افزایش می دهد، مقرون به صرفه است و در پایه  بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود، با جلوگیری از فاسد شدن و اکسیداسیون محصول، سبب افزایش پایداری آن می گردد. شما می توانید برای خرید مالئیک اسید با کارشناسان واحد فروش کیمیا تجارت تات تماس بگیرید.

عوارض استفاده از مالئیک اسید

در کنار مزایایی که به آنها اشاره کردیم، مصرف این اسید عوارض جانبی نیز به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: بروز واکنشهای آلرژیک خفیف یا شدید در برخی افراد که کهیر، بثورات پوستی، تورم صورت، گرفتگی یا آبریزش بینی مثالهایی از آن است، تورم پوست، التهاب، قرمزی و خارش در پی استفاده بیش از حد، احساس سوزش و حتی ایجاد زخمهای بسیار کوچک در افرادی که پوست بسیار نازک و یا حساسی دارند، ایجاد عفونتهای پوستی.

خاراندن دست شخصی توسط خودش

سوالات متداول مالئیک اسید برای پوست

1- آیا می‌ توان مالئیک اسید را به طور مستقیم روی پوست استعمال کرد؟

از آنجایی که pH مالئیک اسید 3/1 است (اسید بسیار قوی)، به هیچ عنوان آن را بر روی پوستتان امتحان نکنید زیرا با این کار آسیب جدی به پوست و ماهیچه‌ های صورت خود وارد می کنید. استعمال مستقیم این ماده تنها باید تحت نظارت افراد متخصص انجام بگیرد.

2- توکسیلیک اسید چیست؟

مالئیک اسید تنها نام تجاری Z-بوتندیوئیک اسید نیست. این ماده همچنین با نامهای سیس بوتندیوئیک اسید، مالئینیک اسید و توکسیلیک اسید نیز شناخته می شود.

3- مواد غذایی حاوی مالئیک اسید چه تاثیراتی در متابولیسم بدن ایجاد می کنند؟

 ورود این ماده از طریق مواد غذایی واکنشهای متابولیک کربوهیدراتها و بسیاری از واکنشهای بیوشیمیایی بدن را دستخوش تغییرات قرار می دهد.

4- چگونه در پزشکی و داروسازی از مالئیک اسید استفاده می شود؟

 از جمله کاربردهای اسید مالئیک در علم پزشکی و داروسازی می توان به تولید داروهای آنتی هیستامین، مواد سفید کننده دندان، تولید محلولهای آنتی باکتریال و … اشاره کرد.

5- اسید مالئیک در چه مواد غذایی وجود دارد؟

سیب نارس منبع غنی اسید مالئیک است. اما به صورت طبیعی در جینسنگ، آلبالو، کاکائو، بر‌گهای تنباکو و ذرت نیز وجود دارد. در صنایع غذایی از اسید مالئیک به عنوان شیرین کننده در بسیاری از نوشیدنیها، دسرها و حتی به عنوان نگهدارنده نیز استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *