دانستنی های مواد شیمیایی

لورامید نارگیل در صنعت رنگ

اهمیت و کاربرد لورامید نارگیل در صنعت رنگ و پولیش

اهمیت و کاربرد لورامید نارگیل در رنگ و صنایع مربوطه به چه منظور است؟ این ماده یک ماده طبیعی و ارگانیک می باشد یا به صورت مصنوعی و آزمایشگاهی بدست می آید؟ برای کسب این اطلاعات و بیشتر از آن ما سعی داریم در این مطلب بطور کامل برای شما شرح دهیم..

لورامید نارگیل چیست؟

لورامید نارگیل محصولی با نام تجاری کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید و مورد استفاده در صنایع مختلف است. از آنجایی که میوه نارگیل در تولید این ماده نقش دارد، بسیاری از افراد اینطور تصور می کنند که لورامید نارگیل یک ماده طبیعی و ارگانیک است. با این حال و در حقیقت کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید محصولی تولید شده در آزمایشگاه های شیمیایی می باشد. این ماده از واکنش اسیدهای چرب استخراج شده از نارگیل با دی اتانول آمین حاصل می شود. از نظر ظاهری لورامید را می توان مایعی شربت مانند به رنگ زرد و شفاف در نظر گرفت. در برخی منابع این ماده را با نام لوریک آمید یا لوریک اسید نیز معرفی می کنند. از آنجایی که اسیدیته لورامید نارگیل در محدوده 9 تا 11 قرار می گیرد، آن را به عنوان یک ماده بازی می شناسند.

یک شیشه لورامید نارگیل در کنار نارگیل از وسط نصف شده

دی اتانول آمید نارگیل مخلوطی از آمینها

دی اتانول آمید نارگیل مخلوطی از آمینها است که می تواند اسیدها را خنثی کند و نمکها به اضافه آب را از طریق یک واکنش گرمازا تشکیل دهد. آمینها ممکن است با انیدریدها، ایزوسیانات ها، پراکسیدها، آلی هالوژنه، اپوکسیدها، فنلهای اسیدی و هالیدهای اسیدی ناسازگار باشند. آمینها در ترکیب با عوامل احیا کننده قوی مانند هیدریدها می توانند هیدروژن گازی قابل اشتعال تولید کنند. لورامید نارگیل معمولاً به عنوان یک عامل کف کننده در شامپوها، صابونهای دستی و محصولات حمام استفاده می شود. علاوه بر این، این ماده در انواع مختلف لوازم آرایشی به عنوان عامل امولسیون کننده کاربرد دارد. در فرمولاسیون مواد شوینده، مانند مایع ظرفشویی نیز به عنوان عامل کف کننده عمل می کند.

مزایای لورامید نارگیل در رنگ و مواد پولیش

لورامید نارگیل در رنگ خواص تثبیت کننده خوبی را از خود نشان می دهد. همچنین به عنوان یک بازدارنده ضد خوردگی، در مایعات فلزکاری و مواد پولیش استفاده می شود. مزایای دیگر لورامید نارگیل شامل ضدعفونی عالی، مرطوب کردن، پراکندگی و عملکرد ضد الکتریسیته ساکن است.

مواد سفید رنگ پالیش دارای لورامید نارگیل بر روی ماشین قرمز

پایداری و ماندگاری لورامید نارگیل

لورامید نارگیل یک ماده پایدار است. با این حال این ماده قابلیت احتراق بالایی دارد و ناسازگار با عوامل اکسید کننده قوی می باشد. از این رو توصیه می شود که آن را در جای خنک، خشک و تاریک و به دور از عوامل اکسید کننده نگهداری کنید. در شرایط نگهداری مناسب، ماندگاری دی اتانول آمید نارگیل دو سال است.

تولید لورامید نارگیل

دی اتانول آمید نارگیل یکی از میعانات دی اتانول آمین روغن نارگیل است که از واکنش تراکم در نسبت 1:1 یا 1:2 اسیدهای چرب کافی به دی اتانول آمین به دست می آید. این فرآیند به دمای بالاتر از 170 درجه سانتیگراد و کمک یک کاتالیزور قلیایی نیاز دارد. مخلوط 1:2 یک دی اتانول آمید نارگیل با کیفیت پایین تر تولید می کند که حاوی باقی مانده های دی اتانول آمین آزاد و اتیلن گلیکول است. یک مخلوط با کیفیت بالاتر 1:1 منجر به آمین آزاد کمتری می شود که آن را برای استفاده در غلظتهای پایین تر از دی اتانول آمید نارگیل 1:2 مناسب می کند. اسیدهای چرب قابل استفاده در این فرآیند عبارتند از: روغن نارگیل، متیل کوکوات، اسیدهای نارگیل کامل یا پاک شده.

لورامید نارگیل؛ عامل بازدارنده خوردگی در رنگ

لورامید نارگیل در رنگ به عنوان یک عامل بازدارنده خوردگی عمل می کند. البته این به معنی کتمان دیگر مزایای این ماده در صنایع مختلف نیست. میعانات دی اتانول آمین روغن نارگیل متعلق به دی اتانول آمیدهای اسید چرب است به طور گسترده در تولید لوازم آرایشی استفاده می شود. لورامید نارگیل معمولا به عنوان یک عامل امولسیون کننده، تثبیت کننده امولسیون، سورفکتانت، غلیظ کننده و سازنده ویسکوزیته برای فرمولهای سورفکتانت آرایشی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک سورفکتانت در صابونها، شوینده‌ های سبک و شوینده ‌های ظرفشویی و همچنین به عنوان یک عامل جداکننده برای دانه ‌های پنبه استفاده می‌شود. این ماده را می توان به پاک کننده های مایع مبتنی بر لوریل سولفات اضافه کرد تا به تثبیت و بهبود تشکیل کف کمک کند.

صابون کف کرده حاوی لورامید نارگیل

لورامید نارگیل در رنگ یک بازدارنده خوردگی نیمه مصنوعی است که در مواد پولیش نیز یافت می شود. علاوه بر این به عنوان یک عامل ضد الکتریسیته ساکن، می توان آن را در پلاستیکها مانند فیلم پلی اتیلن برای بسته بندی مواد غذایی و پلی وینیل کلرید سفت و سخت یافت. در ترکیب با نمکهای فلزی، به عنوان یک آنتی استاتیک برای پلی استایرن و در مخلوطهای پلی استایرن لاستیکی مقاوم در برابر ضربه عمل می کند. از دیگر کاربردهای آن می توان به آبکاری برقی، جلا دهنده کفش، جوهر چاپ و موارد دیگر اشاره کرد.

سوالات متداول لورامید نارگیل در صنعت رنگ

1- آیا برای استفاده از لورامید نارگیل در رنگ، می توان این ماده را از منبع دیگری جز نارگیل استخراج کرد؟

خیر، تا به امروز منبع دیگری به عنوان جایگزین نارگیل برای تولید لورامید و به دنبال آن استفاده از لورامید نارگیل در رنگ معرفی نشده است.

2- آیا تماس لورامید نارگیل با دست یا بدن خطرناک است؟

بله، این ماده جزو ترکیبات سرطان زا بوده و باید از تماس آن با دست و بدن خودداری نمود. دوزهای پایین آن که در صنعت رنگ، مواد شوینده، لوازم آرایشی و … استفاده می شوند می توانند با واکنشهای آلرژیک همراه باشند.

3- آیا می توان گفت که لورامید نارگیل در رنگ نقش متعادل کنندگی نیز دارد؟

بله، این ماده می تواند در فرمولاسیون رنگ جهت تعدیل ویسکوزیته، رنگ و گرانروی استفاده شود. به همین دلیل در بسیاری از منابع علت استفاده از لورامید نارگیل در رنگ خاصیت متعادل کنندگی آن عنوان شده است.

4- آیا این ماده در ضد زنگهای بی رنگ نیز استفاده می شود؟

بله- مواد ضد زنگ و ضد آب بی رنگ نیز می توانند حاوی لورامید نارگیل باشند. لورامید در فرمولاسیون این مواد باعث جلوگیری موثر از خوردگی انواع سطوح به خصوص فلزات می شود.

5- برای خرید لورامید نارگیل چه باید کرد؟

جهت خرید لورامید نارگیل با کیفیت اصل و تضمینی و همچنین قیمت مناسب بهتر است که با شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در ارتباط باشید. این شرکت عرضه کننده انواع مواد شیمیایی با برندهای برتر جهانی را با بهترین قیمت ممکن به مشتریان خود عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *