دانستنی های مواد شیمیایی

فرمالدهید در شوینده ها

شوینده های حاوی فرمالدهید

فرمالدئید نام گازی است با بویی تند که به نام علمی متانال نیز آن را می شناسند. این ترکیب می تواند از سوخت ناقص ترکیباتی که درون آنها کربن است، مانند متان بوجود آید. مشابه آنچه که از آتش سوزی ها بر جای می ماند. این ترکیب دو قطبی از طریق فرایند اکسیداسیون و احیا به دست می آید. فرمالدهید را می توان به عنوان ترکیب ضدعفونی کننده استفاده کرد. این ترکیب در پسماندهای پتروشیمی و صنایع چسب سازی پیدا می شود. البته که در ادامه این مقاله به بررسی فرمالدهید در شوینده ها خواهیم پرداخت.

فرمالدهید در یک ظرف شیشه ای با علامت خطر

اهمیت فرمالدهید و کاربردهای آن

خواص فرمالدهید به گونه ای است که می توان از این ترکیب در بخش های مختلفی استفاده کرد. مثلا می‌توان به عنوان فیکساتیو در تثبیت نمونه های بافتی موجودات زنده از آن استفاده کرد. می توان از آن در صنعت رنگ و رزین به عنوان یک تثبیت کننده استفاده کرد. همچنین برای مثال در چسب مورد استفاده در صنایع مبلمان سازی، کابینت سازی و قفسه سازی کاربرد دارد. از آن به عنوان ماده ای ضدعفونی کننده و شوینده هم می توان استفاده کرد. این ترکیب می تواند مانع از رشد و تکثیر باکتریها و قارچها شود. برای درمان عفونت های پوستی بسیار کاربرد دارد. در واکسن سازی، ساخت پمادهای موضعی و درمان عفونت های ادراری هم کاربرد زیادی دارد. نکته مهم اینکه استفاده بیش از حد این ماده شیمیایی خطرناک است.

از کاربردهای دیگر فرمالدئید می توان به تثبیت رنگ در صنعت نساجی، و مقاومت پارچه در برابر چروک اشاره داشت. همچنین در صنعت قطعه سازی خودرو مانند لنت ترمز، ساخت جوهر پرینترها، صنایع نفت و گاز، ساخت مواد منفجره، صنایع بهداشتی و آرایشی به عنوان نگهدارنده و به عنوان یک شناساگر هم استفاده می شود. این ترکیب در محلول قارچ کش ها و آفت کش ها در حوزه کشاورزی هم وجود دارد. در تصفیه آب و آبکاری ها هم می توان از آن کمک گرفت.

استفاده از فرمالدهید در شوینده ها

فرمالدهید در شوینده ها مانند مایع ظرفشویی و شامپوهای سر و بدن و دیگر مواد تمیزکننده خانگی هم استفاده می شود. هم به عنوان نگهدارنده و هم به عنوان ترکیبی که ضدعفونی‌کننده و ضد رشد باکتری و میکروب ها است. بسیاری از برندهای مختلف تولید کننده به طور مجاز از این ماده شیمیایی در ترکیبات خود استفاده می کنند اما تحقیقات نشان داده است که این ماده شیمیایی برای سلامت بدن خطرناک است. به طور کلی به دلیل مقاومت پایین این ماده در حرارت های بالا، می تواند به راحتی تبخیر شده و مواد خطرناک تولید کند.

ریختن شامپوی حاوی فرمالدهید بر روی دست

کاربرد و اثر این ماده در شوینده های سر و بدن

فرمالدهید در شامپو هم مورد استفاده قرار می گیرد. شامپوها ترکیباتی هستند که چربی، بو و مواد آلوده روی پوست سر را به خوبی می توانند پاک کنند و از بین ببرند. فقط با کمک شامپوهاست که میتوانیم از شر چربی مو و چربی پوست راحت شویم. تقریبا همه مواد شوینده ای که برای پوست سر استفاده می شود دارای یک فرمول مشخص شیمیایی هستند.

معمولا ترکیبات پاک کننده ای که در شامپوها وجود دارند عبارتند از: مواد فعال کننده سورفاکتانت ها (ترکیباتی که سلول های مرده را از بین می برند)، مواد کف کننده، مواد نرم کننده و حالت دهنده، مواد افزایش دهنده ویسکوزیته، مات کننده ها، مواد نگهدارنده، مواد افزودنی خاص؛ اسانس و عطرهای مجاز فرمالدئید به عنوان یک نگهدارنده که مانع از رشد باکتری می گردد، گاهی اوقات در شامپوها استفاده می شود. در نظر داشته باشید که این ماده خطرناک است و بهتر است از خرید این نوع شامپوها ترجیحاً صرف نظر کنید.

مضرات فرمالدهید را بشناسید

از مضرات فرمالدهید قبلا هم گفتیم. این ترکیب جزو مواد شیمیایی است که خطرناک به حساب می آیند. از جمله خطراتی که برای این ماده در نظر گرفته شده است، حساسیت زایی آنهاست. همین دلیل محکمی است برای آنکه در مواد شوینده و آرایشی- بهداشتی اگر این ترکیب وجود داشت، از آن استفاده نکنید. ترکیب فرمالدئید علاوه بر اینکه می تواند سبب بروز التهابات پوستی، حملات آلرژیک و اگزما شود، می تواند یک عامل سرطان زا هم باشد. طی تحقیقاتی که در امریکا صورت گرفته، این ماده می تواند بروز سرطان خون و سرطان های دیگر را تسریع کند. به طور کلی می توانیم این مسئله را به جرات بیان کنیم که در موادی که کاربرد مستقیم با بدن و پوست دارند، فرمالدهید بهتر است وجود نداشته باشد.

حضور فرمالدهید در ساختار شوینده های مختلف

خرید و فروش این ترکیب چگونه است؟

اگر تمایل به خرید فرمالدهید دارید می توانید از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات اقدام به خرید نمایید. فروش فرمالدهید می تواند به طور مستقیم از طریق کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت تات صورت بگیرد. همچنین کارشناسان این شرکت جدیدترین و بهترین قیمت را برای خرید انواع مواد شیمیایی در کوتاه ترین زمان در اختیار شما قرار خواهند داد. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات مواد شیمیایی را برای شما تامین و با حمل و نقلی ایمن آنها در دسترس شما قرار می دهد.

سوالات متداول فرمالدهید در شوینده ها

1- آیا این ترکیب در دندانپزشکی هم کاربرد دارد؟

بله. فرمالدهید در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب در دندانپزشکی به شکل گاز است اما می تواند در آب حل شود. بیشتر برای جلوگیری از عفونت از این ترکیب استفاده می شود.

2- تفاوت فرمالدئید و فرمالین در چیست؟

فرمالین ترکیبی مایع است اما فرمالدهید به شکل گاز است. فرمالین در حدود 40 درصد حجمی، دارای فرمالدهید است. در حقیقت فرمالین همان فرمالدهید محلول در آب است.

3- چرا این ماده شیمیایی در کراتین کردن مو تاثیر منفی دارد؟

در موادی که برای کراتینه یا صاف کردن مو استفاده می شود، این ماده شیمیایی هم وجود دارد. بخارات این ماده برای سیستم تنفس خطرناک است. همچنین برای سلامتی پوست نیز این ترکیب می تواند به مرور خطرآفرین باشد.

4- می توان مواد شوینده بدون فرمالین هم در بازار پیدا کرد؟

با اطمینان نمی توانیم به این سوال پاسخ مثبت دهیم. به هر حال استفاده از این ترکیب بسیار فراگیر است. بهتر است در ترکیباتی مانند شامپوها که مستقیما با پوست در ارتباطند بیشتر وسواس به خرج دهید.

5- این ماده شیمیایی خاصیت احتراق پذیری دارد؟

بله. چرا که یکی از خواص مهم و خطرناک این ماده اشتعال پذیری آن است. به طوری که در مواد منفجره هم از آن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *