دانستنی های مواد شیمیایی

سولفات کبالت در آبکاری

اهمیت و کاربرد سولفات کبالت در صنعت آبکاری

یکی از کاربرد های مهم سولفات کبالت در آبکاری می باشد. این ماده شیمیایی معدنی دارای فرمول CoSO4 است. این ترکیب دارای ساختار متبلوری است و رنگ متمایل به قرمز دارد و همانند مواد شیمیایی دیگر دارای خواص منحصر به فرد خود است. خصوصیات این ماده موجب می شود تا در آبکاری به شدت مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به بررسی این کاربرد و اهمیت سولفات کبالت خواهیم پرداخت.

چگونگی تولید سولفات کبالت در کارخانه

قبل از بررسی کاربرد سولفات کبالت در آبکاری بهتر است، تهیه این ماده شیمیایی و استخراج ترکیبات متفاوت آن را در طبیعت مورد بررسی قرار دهیم. کبالت در طبیعت به شکل ترکیباتی مانند اریتریت، لینئیت، کوبالتیت و سافلوریت استخراج می شود. این ماده به شکل فلز در معادن وجود ندارد و از ترکیبات شیمیایی که نام بردیم مواد مورد نیاز در صنایع بدست می‌ آید. یکی از موارد استفاده سولفات کبالت در آبکاری می باشد و به همین دلیل تولید آن طبق روشهای استاندارد و با واکنش اسید سولفوریک با اکسید کبالت و یا کبالت فلزی تولید می شود. همانطور که گفتیم سولفات کبات به شکل پودر متبلور است و به این دلیل برای بدست آوردن محصول نهایی واکنش، محلول را خشک می کنند. این محصول از مسیرهای فرعی مانند تولید مواد شیمیایی در صنایع دیگر هم  بدست می آید.

پودر قرمز رنگ سولفات کبالت

چرا از سولفات کبالت در آبکاری استفاده می شود؟

سولفات کبالت در آبکاری مورد توجه صنایع می باشد. این ماده دارای خواص مناسبی برای روکش کردن فلزها می باشد. مواد مختلفی برای آبکاری به کار می روند ولی امروزه استفاده از سولفات کبالت در آبکاری رشد زیادی داشته است. فضاهای مناسب برای غوطه‌ ور سازی فلزی مانند نیکل نمونه ای از آبکاری توسط این  ترکیب شیمیایی است. سولفات کبالت در آبکاری برای جلوگیری از خوردگی فلزها کاربرد دارد. در محیط های مختلف احتمال خوردگی فلز با توجه به ویژگیهای آن فلز و شرایط محیط وجود دارد. روشهای متفاوتی برای پیشگیری از خوردگی فلز وجود دارد ولی آبکاری و روکش کردن  آن از مرسوم ترین و به صرفه ترین روشها است. این محصول از نظر دسترسی و هزینه برای بسیاری از صنایع در دسترس و مقرون به صرفه است.

کاربرد مهم سولفات کبالت

سولفات کبالت در آبکاری یکی از نمونه های کاربردهای این ماده در تمام صنایع است. همانطور که گفتیم این ترکیب شیمیایی رنگ مایل به قرمز دارد و برای رنگ آمیزی برخی ابزار مانند شیشه ها به کار می رود. علاوه بر روکش کردن فلز با سولفات کبالت در لیست کاربردهای متنوع این ماده با کارایی بالای آن در صنایع گوناگون آشنا می شوید. سولفات کبالت در واقع نمک این فلز است و برای مواد غذایی موجوداتی مانند نشخوارکنندگان لازم است  به همین دلیل از این ترکیب در تولید مواد غذایی این حیوانات استفاده می گردد. علاوه بر این در تغذیه گیاهان و به شکل کود این ماده بکار می رود.

فلزات آبکاری شده با سولفات کبالت

نام سولفات کبالت را در باتری سازی و یا در تصفیه آب می شنویم ولی یکی از پرکاربردترین مکانهایی که نام این ماده را می شنوید، آبکاری فلزها است. یک لایه کبالت بر روی سطوح فلزی از خوردگی آن جلوگیری خواهد کرد. با بکار بردن این لایه محافظتی از ایجاد خرابی و هزینه اضافی برای صنایع جلوگیری خواهد شد. سولفات کبالت را در فرآوری مواد نفتی و مواد معدنی  نیز بکار می برند.

رعایت نکات ایمنی در حین استفاده از نمک کبالت

زمانی که از سولفات کبالت در آبکاری استفاده می شود باید به نکات ایمنی حین کار با این ماده نیز توجه شود. در برگه ایمنی این ماده که توسط تولید کنندگان آن در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد بر پر خطر بودن این ماده تاکید می شود. هنگام  کار با سولفات کبالت به ویژه حین آبکاری باید به محرک بودن آن برای گوارش، پوست ، تنفس و چشم توجه شود. در برگه ایمنی این ماده روشهای مقابله با فرد آسیب دیده وجود دارد. در حین استفاده از سولفات کبالت باید از ابزار مناسب و کاهنده خطر استفاده شود.

سولفات کبالت در ظرف شیشه ای ایمن

انواع مختلفی از آبکاری وجود دارد و نقطه مشترک همه آنها بکار رفتن مواد شیمیایی خطرناک و محرک است. سولفات کبالت در آبکاری با هر روشی که مورد استفاده باشد باید  تحت نظارت و مراقبت انجام شود. در زمان خرید این محصول باید به تولید کننده و برند انتخاب شده توجه نمایید تا محصول با کیفیت و با استاندارد را تهیه نمایید. می توانید سولفات کبالت با کیفیت و استاندارد را از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تهیه کنید. کیمیا تجارت تات از جمله شرکتهای معتبر و نام آشنا در حوزه فروش انواع مواد شیمیایی است.

سوالات متداول سولفات کبالت در آبکاری

1- چند نوع سولفات کبالت در بازار وجود دارد؟

در زمان خرید این محصول توجه داشته باشید که این ماده بدون آب و یا به شکل هیداراته به فروش می رسد.  سولفات کبالت هیدراته به اشکال 1 و 6  یا 7 آبه  موجود است.

2- خواص فیزیک و شیمیایی سولفات کبالت چیست؟

سولفات کبالت در آبکاری بکار می رود و دارای ویژگیهایی مانند حلالیت در آب می باشد. پی اچ این ماده  کمتر از 7 و اسیدی است. این نمک در اتانول به خوبی حل می شود واز نمکهای مغناطیسی به شمار می رود.

3-  بهترین سولفات کبالت را از کجا تهیه نماییم؟

به دلیل فروش مواد تقلبی در زمان خرید به  مرکز فروش آن توجه داشته باشید. مراکز فروش استاندارد  که مجوزهای لازم را کسب کرده اند و مواد اصل و برندهای شناخته شده را عرضه می کنند. محصولات با کیفیت دارای آنالیز کامل می باشند. شرکت کیمیا تجارت تات از مطمئن ترین و نام آشناترین شرکتهای فروش سولفات کبالت در سطح کشور می باشد.

4- قیمت سولفات کبالت چگونه تعیین می گردد؟

زمانی که به سولفات کبالت در آبکاری نیاز دارید و اقدام به خرید می کنید اولین نکته قیمت محصول است. قیمت این ماده با توجه به نوع فرمول و درصد خلوص این ترکیب متفاوت خواهد بود. بسته بندیهای این  ماده متفاوت است و مشتریان با توجه به نیاز می توانند خریداری نمایند.

5- برای آبکاری سولفات کبالت ایرانی یا وارداتی خرید نماییم؟

در بازار انواع محصولات و ترکیبات شیمیایی اعم از وارداتی و ایرانی وجود دارد. برای صنعت آبکاری و استفاده از سولفات کبالت دراین صنعت باید به  مقدار خلوص و کیفیت  ماده توجه نمایید و با ارزیابیهای لازم  ترکیب مورد نیاز را خریداری نمایید. از مشاوره کارشناسان با تجربه شرکت کیمیا تجارت تات برای خرید سولفات کبالت استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *