دانستنی های مواد شیمیایی

سود پرک در صنایع

بررسی انواع کاربردها و اهمیت سود پرک در صنایع

سود پرک در صنایع گوناگونی توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر نیز سبب شده است تا این محصول در صنایع از بازار مناسبی برخوردار باشد. در ابتدا تولید و بهره برداری از این محصول تنها در صنایع مربوط به تولید صابون رواج داشته است. اما به تدریج و با توسعه دانش استفاده از این محصول در صنایع دیگر نیز رواج یافته است. در نهایت در این متن قصد داریم تا به بررسی نقش کاربردی سود پرک در صنایع گوناگون بپردازیم.

بررسی تاریخچه تولید سود پرک

در رابطه با تولید سود پرک برای نخستین بار ما شاهد روایات متفاوتی می باشیم. برخی نقطه آغازین تولید این محصول را در زمان تولید صنعتی صابون می دانند. آنها بر این باورند که تولید این محصول با رواج تولید صنعتی صابون هم دوره می باشد. این در حالی است که در برخی از منابع به تولید سود پرک توسط دانشمندان مسلمان در قرن 13 هجری قمری اشاره شده است.

سود پرک سفید رنگ داخل ظرف شیشه ای

در برخی روایات تاریخی که از طریق باستان شناسان ارائه گردیده است این مدعا مطرح می باشد که محمد بن زکریای رازی سود پرک را می شناخته است و از آن در آزمایشهای خود استفاده می نموده است. در نهایت می توان اینگونه بیان نمود که نقطه شروع تولید این ماده شیمیایی یکی از ابهامات اساسی می باشد. اما نمی توان از نقش کاربردی این ماده در صنایع گوناگون چشم پوشی نمود. در ادامه به بررسی کاربرد سود پرک در صنایع مختلف خواهیم پرداخت و نقش کاربردی این ماده را در این صنایع بررسی خواهیم نمود.

بررسی ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی سود پرک

سود پرک از نظر ویژگیهای ظاهری دارای ساختاری جامد و سفید رنگ می باشد. این ماده شیمیایی فاقد بوی خاصی است. همچنین میزان خلوص این ماده در حدود 98 درصد محاسبه گردیده است. سود پرک در دمایی معادل 1388 درجه سانتیگراد به نقطه جوش می رسد. همچنین این ماده شیمیایی در دمایی معادل 318 درجه سلسیوس به نقطه ذوب نزدیک می شود. از نظر ظاهری نیز سود پرک دارای شکلهای مایع، پرک، گرانول و پودری می باشد.

معرفی کلی سود پرک

سود پرک یکی از مواد شیمیایی پر کاربرد در صنایع مختلف می باشد که دارای خاصیت قلیایی است. این ماده شیمیایی به راحتی قابل اشتعال نیست اما می تواند با مواد شیمیایی مانند هیدروکسی کلریک وارد واکنشهای شیمیایی شود. در هنگام کاربرد این ماده شیمیایی کاربران باید به برخی نکات توجه داشته باشند. یکی از نکات با اهمیت در زمان استفاده از این ماده این موضوع می باشد که سود پرک به راحتی می تواند با مواد فلزی حاوی آلومینیوم، قلع و روی وارد واکنش شود. در نهایت سبب خوردگی در فلزات حاوی این مواد شیمیایی می گردد. همچنین کاربران در زمان نگهداری از این ماده باید به این موضوع توجه داشته باشند که سود پرک به راحتی قادر به جذب رطوبت موجود در محیط می باشد.

سود پرک داخل بشر

در نتیجه کاربران باید در زمان نگهداری از این ماده اصول کلی نگهداری از مواد شیمیایی را در نظر داشته باشند. سود پرک در واکنش با آب قادر است مقدار زیادی گرما آزاد نماید. در نتیجه در زمان انتقال آب به این ماده برای رقیق کردن آن باید نهایت توجه توسط کاربران این محصول صورت پذیرد. بی دقتی به این موضوع توسط کاربر می تواند سبب ایجاد جراحت در زمان استفاده از آن گردد.

برخی کاربردهای سود پرک در صنایع

سود پرک در صنایع گوناگون توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ابتدایی ترین اشکال استفاده از سود پرک در صنایع تولید کاغذ می باشد. در واقع کاربرد این ماده در این صنعت می تواند در افزایش کیفیت کاغذهای تولید شده موثر باشد. از دیگر کاربردهای قابل توجه سود پرک می توان به استفاده از این محصول در صنایع پتروشیمی اشاره نمود. در واقع بیشترین کاربرد این ماده در صنعت نفت و پتروشیمی در زمان حفر چاههای نفتی و در نهایت پدیده سولفور زدایی از این چاه ها می باشد.

انواع لبنیات و تخم مرغ

استفاده از سود پرک در صنایع دیگری مانند صنایع خوراکی نیز بسیار متداول می باشد. به شکلی که سود پرک یکی از مواد اولیه در زمان تولید انواع فراورده های لبنی و نوشابه ها می باشد. از دیگر کاربردهای سود پرک می توان به استفاده از این محصول در زمان انجام فرایندهای نظافتی مانند شست و شوی فرشها اشاره نمود. از این ماده در فرایندهای صنعتی دیگری مانند دباغی چرم، رنگرزی، تولید روغن زیتون، داروسازی و بسیاری فرایندهای صنعتی دیگر استفاده می نمایند.

سوالات متداول سود پرک در صنایع

1- روش نگهداری سود پرک چگونه است؟

  در زمان نگهداری از این ماده باید آن را از سایر مواد شیمیایی دیگر دور نگهداشت. از تماس بین سود پرک، مواد اسیدی، فلزات و حتی رطوبت باید جلوگیری نمود. محل نگهداری از سود باید دارای عایق مناسب، سیستم گرمایشی و سیستمهای تهویه هوا باشد.

2- موارد خطرناک استفاده از سود پرک برای سلامت انسان چیست؟

با وجود کاربرد فراوان سود پرک در صنایع باید به خطرات ناشی از تماس مستقیم آن با بدن انسان توجه نمود. سود پرک در صورت تماس مستقیم با بدن کاربران، سبب بروز عوارضی جدی برای پوست، چشمها و در نهایت سیستم تنفسی فرد می شود. در موارد شدید احتمال بروز سوختگیهای شدید و همچنین نابینایی در افراد مشاهده می شود.

3- سود پرک در صنایع غذایی چه کاربردهایی دارد؟

از سود پرک در صنایع غذایی به کرات استفاده می گردد. استفاده از این ماده شیمیایی در زمان عمل آوری زیتون، کندن پوست محصولات غذایی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و بسیاری از محصولات دیگر می باشد. همچنین سود سوز آور یا هیدروکسید سدیم در برخی محصولات به عنوان ایجاد محیطی سالم و استریل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

4- قیمت سود پرک تابع چه عواملی می باشد؟

اگر می خواهید سود پرک را در صنایع به صورت گسترده مورد استفاده قرار دهید به شما پیشنهاد می کنیم این محصول را به صورت عمده از مراکز عرضه کننده مواد شیمیایی مانند شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات خریداری کنید. این امر می تواند تا حد زیادی سبب کاهش قیمت سود پرک برای شما گردد. اما در نهایت قیمت نهایی این محصول تابع عواملی مانند برند تولید کننده و قیمت نهایی مواد اولیه در زمان تولید این ماده شیمیایی می باشد.

5- سود پرک با کیفیت دارای چه ویژگیهایی می باشد؟

در زمان تهیه سود پرک باید به نکات ظاهری توجه کنید. یکی از موارد مهم توجه به دانه بندی سود پرک می باشد. هر چقدر دانه های این ماده دارای ظاهری کوچکتر باشد کیفیت محصول بهتر می باشد. همچنین محصول با کیفیت سود پرک فاقد هرگونه رطوبتی می باشد. برای خرید سود پرک با کیفیت با کارشناسان فروش کیمیا تجارت تات تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *