دانستنی های مواد شیمیایی

روغن کرچک در رژ لب

روغن کرچک در رژ لبهای با رنگ های مختلف

روغن کرچک از جمله روغنهای مهمی است که در صنعت آرایشگری و سلامت پوست و مو از جایگاه خاصی برخوردار است. علت نامگذاری این روغن به روغن کرچک  به این دلیل است که این روغن از گیاه کرچک به دست می آید . دانه‌ های این گیاه حاوی روغن هستند که با استفاده از روشهای خاصی این روغن از دانه‌ ها استخراج می شود. این روغن بیشترین کاربرد را در صنایع بهداشتی و آرایشی دارد تا مصرف خوراکی. در این مقاله به معرفی و فواید و کاربرد روغن کرچک در رژ لب و انواع لوازم آرایشی می پردازیم.

اهمیت و کاربرد روغن کرچک در صنایع آرایشی و بهداشتی

زیبایی و سلامت پوست از موارد بسیار مهمی است که زیباپسندان همیشه به آن توجه ویژه دارند. به همین سبب رسیدگی به پوست و داشتن پوست سالم و شاداب از مهمترین اولویتها برای افراد بخصوص خانمها است. استفاده از مواد و محصولات طبیعی در جهت حفظ و شادابی پوست از مهمترین مسائلی است که امروزه بیشتر رعایت می شود. روغن کرچک به دلیل دارا بودن مشخصه ‌های بارز در سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مورد توجه قراردارد و همین امر سبب شد که تقاضا برای خرید این روغن و محصولاتی که در ساختار آنها از این روغن استفاده می شود بالا رود.

روغن کرچک در داخل شیشه همراه با دانه های گیاه کرچک

عدم وجود بکارگیری مواد افزودنی و شیمیایی در ساختار روغنهای طبیعی سبب می شود که اکثر افراد بتوانند از روغنهای طبیعی استفاده کنند. در تولید بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی از روغن کرچک  استفاده می شود. از دلایل اهمیت و کاربرد این روغن در صنایع آرایشی و بهداشتی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد نرمی و لطافت برای پوست
  • جلوگیری از ایجاد آکنه و رشد باکتری بر روی پوست
  • پاک کننده مفید منافذ پوست
  • کمرنگ کردن و حذف لکهای پوستی
  • تقویت کننده مو
  • تسکین دهنده آفتاب سوختگی
  • تامین رطوبت مورد نیاز لبها
  • درمان موخوره و ریزش مو
  • کاهش و محو کردن چین و چروک

کاربرد روغن کرچک در رژ لب و محصولات آرایشی

لب‌ یکی از مهمترین عضوهای صورت است که در زیبایی چهره  نقش بسیار مهمی دارد و دارای پوست حساس و ظریف هستند. بنابراین مراقبت و رسیدگی به لب بسیار حائز اهمیت شده است. بی خطر بودن روغن کرچک از یک سو و دارا بودن فواید بی شمار سبب می شود که  روغن کرچک یکی از گزینه‌ های مهم در سلامت و زیبایی لبها به شمار آید. حساس و نازک بودن پوست لب سبب می شود که تحت شرایط آب و هوایی سرد و … دچار ترک خوردگی و سوزش شود.

رژ لب جامد گوشتی رنگ در دستان خانمی

پوست لبها به دلیل عدم دارا بودن غده چربی به محض مواجه شدن با هوای سرد سریعا خشک می شود. که استفاده از روغن کرچک علاوه بر نقش تسکین کننده درد و سوزش، رطوبت و چربی لازم را به پوست می رساند. متاسفانه استفاده از رژ لبهای بی کیفیت و مواد شیمیایی موجود در آنها به مرور خشکی و کدر شدن لبها را به دنبال دارد.، به همین دلیل استفاده از روغن کرچک  در رژ لب تا حد زیادی این مشکل را مرتفع می سازد و با مصرف رژ لبهایی که در ساختار آنها از روغن کرچک  استفاده می شود، می توان به سلامت و زیبایی لبها  کمک کرد.

 مضرات استفاده از روغن کرچک

با توجه به مواردی که  گفتیم، در خصوص خواص و فواید روغن کرچک، این روغن مضراتی نیز دارد. هر چند که فواید آن بسیار فراتر از معایب آن است و تنها موارد نادری در خصوص مضرات آن وجود دارد. اما ضروری است که به معایب این روغن در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی هم اشاره کرد. با توجه به گزارشها در برخی موارد استفاده از روغن کرچک و یا محصولات آرایشی حاوی این روغن با نواحی عفونی، سبب تحریک و التهاب اطراف ناحیه عفونی می شود که علت این امر را می توان به استفاده از روغن کرچکهای بی‌کیفیت نسبت داد. از دیگر معایب استفاده از این روغن برای پوست می توان به این نکته اشاره کرد که برخی از پوستها به این روغن حساسیت نشان می دهند. بنابراین قبل از استفاده از این روغن یا محصولات تولید شده از این روغن ضروری است که قسمتی از این محصول بر روی قسمت کمی از پوست تست شود.

روغن زرد رنگ کرچک داخل شیشه

فواید استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک  به دلیل دارا بودن اسید‌های چرب مفید در شادابی و آبرسانی به پوست نقش مهمی را ایفا می کند. و با تحریک بافتهای سالم پوست، آسیبها و زخمهای پوستی را به راحتی ترمیم می کند. این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد پیری در تولید کلاژن و الاستین پوست نقش دارد. و همین امر سبب کاهش چین و چرکها می شود و ظاهری شاداب و جوان را به ارمغان می آورد. از دیگر خواص روغن کرچک می توان به نقش آن در کاهش و جلوگیری از عفونتها به دلیل دارا بودن اسید ریسینولئیک اشاره کرد که این اسید چرب التهابات را کاهش و سبب تسکین درد می شود. وجود ویتامین E موجود در این روغن هم در سلامت و شادابی و رشد موها نقش مهمی را ایفا می کند.

اثرگذاری روغن کرچک در صورتی بالا می رود که مدت زمان بیشتری بر روی پوست قرار گیرد که بهترین زمان برای این کار قرار دادن روغن بر روی پوست قبل از خواب است. جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی در مورد مصرف این روغن ضروری است که قبل از استفاده  بر روی پوست صورت، مقدار کمی از این روغن را بر روی پوست بازو خود قراردهید و بعد از گذشت چند دقیقه در صورتی که آثاری از سوزش و خارش و آلرژی بر روی پوست مشاهده نشد، می توان بر روی پوست صورت هم قرار داد و در صورت وجود خارش و ایجاد کهیر بر روی پوست ضروری است که به پزشک مراجعه شود.

روغن زرد رنگ کرچک داخل شیشه در کنار دانه های گیاه کرچک

سوالات متداول روغن کرچک در رژ لب

1- مدت زمان انقضای روغن کرچک چقدر است؟

به دلیل وجود یک سری ترکیبات در ساختار روغنها  بعد از گذشت مدت زمانی امکان فاسد شدن روغنها. وجود دارد که روغن کرچک  هم از این قاعده مستثنی نیست. بیشترین مدت زمان استفاده از روغن کرچک  در حدود 6 ماه است.

2- مهمترین تاثیر روغن کرچک بر روی چشم چیست؟

استفاده از این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی که دارد سبب کاهش پفهای اطراف چشم می شود. و همچنین اسیدهای چرب این روغن تیرگی دور چشم را کاهش می دهد و استفاده از آن به مرور سبب روشن تر شدن پوست دور چشم می شود.

3- آیا  استفاده از روغن کرچک برای کودکان ممنوع است؟

  با توجه به خاصیت ملین بسیار قوی این روغن در صورت مصرف آن توسط کودکان ممکن است مشکلات جدی را به وجود آورد و شاید بیشترین معایب این روغن زمانی هویدا شود که مورد مصرف کودکان قرار گیرد.

4- بیشترین تاثیر روغن بر روی کدام نواحی پوست است؟

با توجه به اهمیت و نقش این روغن در مراقبت از پوست می توان به تاثیر آن بر روی پوست صورت، لبها و حتی چشمها  اشاره کرد. که با تاثیر بر بافت پوست لطافت و شادابی پوست و لبها  را به ارمغان می آورد.

5- روغن کرچک چه خواصی برای ناف دارد؟

استفاده از روغن کرچک و قرار دادن آن بر روی ناف سبب تسکین درد و ورم روده می شود و از دیگر خواص این روغن جهت رفع یبوست است که با ماساژ دادن پوست شکم با این روغن می توان یبوست را رفع کرد. دنیایی از خواصهای باورنکردنی برای این روغن وجود دارد که در این محتوا سعی کردیم به مهمترین آنها بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *