دانستنی های مواد شیمیایی

روغن ترمز و ترکیبات آن

روغن ترمز چیست و بررسی ترکیبات و خواص آن

آیا می دانید بر اساس مطالعاتی که انجام شد متوجه شدند که 71 درصد خودروها روغن ترمز ناکارآمد دارند؟ چرا برای جلوگیری از خرابی سیستم ترمز باید از این نوع روغن استفاده کرد؟ در این متن سعی داریم تا شما با چیستی روغن ترمز، کاربرد، زمان مناسب تعویض روغن ترمز و … آشنا شوید.

روغن ترمز چیست و چه کاربردی دارد؟

مکانیزم ترمز یکی از مهمترین سیستمهای وسایل نقلیه موتوری برای ایجاد یک سواری ایمن است. خودروها عملیات لازم مانند کاهش سرعت و توقف را به لطف ترمزهای حساس انجام می دهند. نیروی ایجاد شده در نتیجه فشار دادن پدال به لنتها منتقل می شود و باعث می گردد که خودرو به آرامی متوقف شود. این روغن به انتقال فشاری که پس از فشردن پدال به سمت مکانیزم ایجاد می شود، کمک می کند. با تبدیل آن به فشار نیرو را به چرخها منتقل می نماید. این مایع فشاری که به پدال وارد می شود را افزایش می دهد، انتقال نیرو به روتورهای ترمز چرخها را تضمین می کند. در نتیجه فشاری که به چرخها وارد می شود، حرکت وسیله نقلیه کند می شود.

عملکرد روغن ترمز

روغن ترمز با تأثیر بر عملکرد ترمز به عنوان یک مایع بسیار مهم برای تجربه رانندگی برجسته می شود. استفاده کم از آن ممکن است منجر به فشار ناکافی یا تاخیر در ترمز شود. اگر روغن  کم باشد و زود مداخله نشود، سیستم ترمز به طور کامل فرو می ریزد. به خصوص اگر این مشکل در هنگام رانندگی رخ دهد، ممکن است تصادفات بزرگی رخ دهد. به همین دلیل باید چراغ هشدار را به دقت بررسی کرد و در مواقع لزوم مایع را بدون اتلاف زمان تعویض نمود.

ریختن روغن ترمز در مخزن روغن

سیال هیدرولیک از دو نوع مختلف تشکیل می شود. این انواع بر پایه گلیکول و روغن سیلیکون هستند. روغن هیدرولیک مبتنی بر گلیکول در خودروهای دارای سیستم ABS ترجیح داده می شود. سیالات مبتنی بر سیلیکون در خودروهای کوچک و بزرگ بدون ABS استفاده می شوند. روغن هیدرولیک در معرض فشار و حرارت است. بنابراین توجه به تاریخ انقضا در مورد آن مسئله ای بسیار مهم می باشد و باید در فواصل منظم تعویض شود. این سیال در حالت ایده آل، باید سالی یک بار تعویض گردد. حداکثر مدت استفاده از آن 2 سال است.

برخی خواص روغن ترمز

دمای جوش این روغن معمولاً 250 درجه سانتیگراد است. اما این سیال به دلیل ماهیت خود با جذب رطوبت هوا به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و بر همین اساس دمای جوش آن به مرور کاهش می یابد. برای اینکه ببینیم روغن سیستم ترمز در شرایط خوبی است یا خیر، دمای جوش آن بررسی می شود. هنگامی که نقطه جوش روغن سیستم ترمز خودرو شما به 200 درجه سانتیگراد می رسد، کارایی خود را از دست می دهد. هنگامی که نقطه جوش آن به 180 درجه سانتیگراد می رسد، خطر خرابی و تصادفات ناگهانی و غیرمنتظره سیستم ترمز افزایش می یابد.

ریختن روغن ترمز داخل ماشین

چه زمانی روغن سیستم ترمز خودرو را تعویض کنیم؟

در شرایط عادی، این روغن که سالها در یک سیستم بسته مقاومت می کند، ممکن است توسط اجزای سیستم ترمز آلوده به رطوبت آسیب ببیند. به دلیل رطوبت زیاد، نقطه جوش مایع کاهش می یابد. این افت به طور قابل توجهی بر سیستم ترمز تأثیر می گذارد و عملکرد را مختل می کند. هنگامی که روغن سیستم ترمز آلوده می شود، سیستم از کار می افتد. این روغن باید هر 2 سال یا هر 40000 کیلومتر، قبل از اینکه نقطه جوش به زیر 200 درجه سانتیگراد برسد، تجدید شود. علاوه بر این، می توانید با دنبال کردن چراغ روی صفحه ابزار وسیله نقلیه خود، از میزان و کیفیت روغن سیستم ترمز خودروی خود مطلع شوید. اگر روغن کم باشد، چراغ هشدار روی پنل روشن می شود و وقتی روغن در مدت زمان کوتاهی تجدید نشود، هوا وارد ترمزمی شود و به مکانیزم ترمز آسیب می رساند.

اگر روغن سیستم ترمز خودرو تعویض نشود چه اتفاقی می افتد؟

در نتیجه فرسودگی و از کار افتادگی مایع ترمز در طول زمان، سکون مواد مضر در بخشهای مختلف سیستم آسان تر می شود. تجمعات آلوده در واشرها و شیلنگهای متعلق به سیستم ترمز رخ می دهد و در مخزن هیدرولیک آویزان می شود. قطعات لاستیکی که وارد واحد ABS می شوند باعث آسیب به سیستم و ایجاد مشکلات اساسی می گردند. سیال هیدرولیک منقضی  یا کم، فشار را دیرتر یا کمتر ایجاد می کند و عملکرد سیستم ترمز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اگر تعویض انجام نشود، ترمزها ممکن است منفجر یا رها شوند. این شرایط خطرات بزرگی را به همراه دارد.

پر کردن مخزن روغن ترمز

ساده ترین راه برای تشخیص مشکل در سیستم ترمز، آزمایش سختی پدال است. سیالات هیدرولیک خاصیتی به نام هیگروسکوپی دارند. این ویژگی مستقیماً رطوبت هوا را جذب می کند. رطوبت مایع، با تجاوز از زمان استفاده مشخص، به تدریج افزایش می یابد. با افزایش رطوبت، نقطه جوش کاهش می یابد و ممکن است مشکلاتی در سیستم ترمز ایجاد شود. در مواردی که نمی توان فشار کافی ایجاد کرد، ترمزها کار نمی کنند و ممکن است حوادث بزرگ و غیر قابل جبرانی رخ دهد.

سوالات متداول روغن ترمز و ترکیبات آن

1- آیا روغن ترمز یک ترکیب طبیعی است؟

خیر- این سیال یک ترکیب مصنوعی محسوب می شود. این روغن را در واحدهای صنعتی مرتبط و تحت فرآیندهای خاص تهیه می کنند. تولیدکنندگان این سیال شامل شرکتهای خصوصی و دولتی می شوند.

2- در فرمولاسیون این سیال چه ترکیباتی وجود دارد؟

در فرمولاسیون روغن ترمز بخش بزرگی از سیال شامل ترکیبات پلی گلیکول اتری می شود. علاوه بر این حلالهای شیمیایی، مواد روان کننده و انواع افزودنیها نیز که برای افزایش پایداری به سیال اضافه می شوند در فرمولاسیون آن وجود دارند.

3- چرا نباید انواع مختلف روغن ترمز را با یکدیگر مخلوط کرد؟

مخلوط کردن انواع مختلف آن، حتی انواعی که پایه یکسانی دارند (به عنوان مثال هر دو بر پایه گلیکول هستند) موجب فاسد شدن سیال می شود.

4- سبز شدن رنگ روغن ترمز به چه معناست؟

رنگ سبز سیال سیستم ترمز اولین علامت کثیف و آلوده شدن آن است. در این شرایط هر چند که سیال هنوز کارایی خود را به طور کامل از دست نداده است اما بهتر است که سریعا اقدام به تعویض آن نمایید.

5- قهوه ای یا سیاه شدن رنگ روغن ترمز نشانه چیست؟

قهوه ای و سیاه شدن رنگ آن بیانگر این است  که این روغن دیگر کارایی لازم را ندارد و ضروری است که آن را هر چه زودتر تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *