دانستنی های مواد شیمیایی

روغن بادام برای زیبایی

بررسی پنج خاصیت روغن بادام برای زیبایی و سلامت

مصرف روغن بادام برای زيبايی قدمت ديرينه ای دارد. به طوری كه مصريان باستان از آن برای نرم كردن پوست خود بهره می ‌جستند. در حال حاضر اين روغن از روغنهای پر مصرف در صنايع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است. اين روغن در دو نوع شيرين و تلخ از مغز بادام تهيه می ‌شود. نوع تلخ آن به دليل سمی بودن برای كبد مصارف كمتری دارد. روغن بادام شيرين خالص تقریباً شفاف و زرد کم رنگ با رایحه ‌ای ملایم است. در اين مقاله منظور از روغن بادام، همان روغن بادام شيرين است. منشا درختان بادام به خاورميانه و مديترانه برمی ‌گردد، اما امروزه انواع مختلف درختان بادام در سراسر جهان برای اهداف گوناگون از پزشكی تا آجيل كاشته می شوند.

پنج خاصيت روغن بادام برای زيبايی

در تركيب شيميايی این روغن، اسیدهای چرب از جمله امگا 6 (لینولئیک اسید) و امگا 9 (اسید اولئیک)، همچنین ویتامینهای B و A و E ، مواد معدنی (منيزيم و كلسيم) و عناصر کمیاب (فیتواسترولها و ترپن) موجود است. همچنین این روغن حاوی اسید استئاریک، اسید پالمیتیک واسید پالمیتولئیک است. اين روغن  كثر مواد مغذی و اسيدهای چرب ضروری و مورد نياز پوست را دارد. برای همين كاربرد وسيعی در صنعت آرايشی و بهداشتی دارد. در ادامه پنج خاصیت روغن بادام را برای زیبایی برخواهیم شمرد.

یک شیشه روغن بادام به همراه دانه های بادام

نرم کننده پوست و ضد چروک

این روغن گياهی خاصیت ارتجاعی و آبرسانی دارد و به بازسازی سلولهای پوست كمک می كند. با داشتن ویتامین E  و آنتی اکسیدانهای طبیعی قوی، موجب خنثی شدن رادیکالهای آزاد می شود، در نتيجه به عنوان عامل ضد پیری و ضد چروک طبیعی برای پوست عمل می كند. همچنين در كاهش چين و چروک و سياهی دور چشم نيز موثر است. کافی است هر شب قبل از خواب مقداری از آن را زیر چشم خود بمالید و در عرض 2 هفته تفاوت را احساس كنيد. فقط قبل از مصرف در اطراف چشم، تست پوستی برای نداشتن حساسيت به  این روغن را انجام دهيد. افرادی که پوست حساسی دارند باید حداقل 48 ساعت منتظر تست پوست بمانند تا بدن زمان کافی برای پاسخ دادن به آلژری به اين روغن را داشته باشد.

روغن بادام شیرین برای ترکهای پوستی

روغن بادام شیرین برای جلوگیری از علائم کشش روی سینه ‌ها و ران مفيد است. همچنین به عنوان رفع کننده ترکهای پوستي پس از بارداری و کاهش ظاهر جای زخم از آن مي توان استفاده نمود. با این حال، توصيه می شود در دوران بارداری از آن استفاده نكنيد، چرا كه احتمال خطر حساسیت جنین به اين روغن وجود دارد. همچنين مطالعه‌ مربوط به زایمان زودرس با مصرف روزانه این روغن در دوران بارداری وجود دارد. بنابراين زنان باردار با احتياط از اين روغن استفاده كنند.

بهبود ترک پوستی به کمک روغن بادام

روغن بادام برای مو

این روغن برای انواع مو مناسب است، اما بیشتر برای موهای خشک، شکننده و مجعد توصیه می شود. اين روغن، نرم کننده و مرطوب كننده موها است. با خواص ضد باکتریایی و قارچ کشی، با شوره سر مبارزه می کند و خارش پوست سر را رفع می كند. درخشندگی را به پوست و مو باز می‌ گرداند و موخوره را از بين می برد. همچنين روغن بادام حاوی بیوتین است که اغلب به عنوان ویتامین H شناخته می شود، اين ويتامين یک ماده مغذی حیاتی است که با رشد مو مرتبط است. بيوتين یک ماده مشتق شده از ویتامین B است. اين ويتامين برای افرادی که مشکلات نازک شدن مو دارند، تجویز می شود.

جلوگیری از آکنه

یکی از بهترین ویژگیهای این روغن داشتن بافت بسیار سبک است. اين روغن گياهی احساس چسبندگی و سنگينی به پوست نمی دهد و در پوست انباشته نمی شود. در نتيجه به راحتی در بدن جذب می شود و روغن به عمق پوست نفوذ می کند. بافت بسیار سبک به نوبه خودش از ایجاد آکنه نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این، روغن بادام سرشار از ویتامین A است که به از بين بردن آکنه معروف است.

ممانعت از برنزه شدن پوست

بسیاری از افراد با قرارگیری در معرض نور خورشید، پوستشان تیره تر می شود. ویتامین E  روغن بادام باعث تغذیه و محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می شود. همچنین اين روغن دارای SPF 5  است که می تواند اثرات سوختگی پوست را معکوس کند. برای کاهش برنزه شده كافی است ترکیب روغن بادام و لیمو را به مدت 20 دقیقه روی پوست بمالید.

روغن بادام زرد رنگ در ظرف شیشه ای به همراه بادامهای نشکسته

مزایای و معايب روغن بادام

یکی از اصلی ترین مزايای روغن بادام شیرین این است که برای انواع پوست بخصوص پوست نوزادان نيز مناسب است. تنها عیب آن، نداشتن قدرت نفوذ زياد است. قدرت نفوذ كم آن نيز از مزايای آن است. این روغن گیاهی به آرامی به داخل اپیدرم پوست نفوذ می کند. در نتيجه پایه بسیار خوبی برای ساير روغنها است. همچنين لایه ای چربی آن روی سطح پوست نمی ماند و باعث بسته شدن منافذ پوست نمی شود.

سوالات متداول روغن بادام برای زیبایی

1- آیا روغن بادام شیرین بی خطر است؟

هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، اين روغن به طور کلی بی خطر است. قبل از استفاده از آن توصیه می شود برای بررسی حساسيت، تست پوستی را روی ناحیه کوچکی از پوست انجام گيرد.

2-  چه کسانی نباید از روغن بادام استفاده کنند؟

افرادی که به آجیل حساسیت دارند، نبایستی از این روغن استفاده کنند. همچنین اين روغن در افراد مبتلا به اگزما ممكن است ابتلا به آلرژی را در آنها افزایش دهد، بنابراین افراد مبتلا به اگزما در هنگام استفاده از اين روغن احتیاط بیشتری نمايند.

3- آیا روغن بادام پوست را سفید می کند؟

 خیر، در واقع هیچ روغنی نمی تواند پوست را سفید کند. استفاده منظم از اين روغن تنها می تواند به بازیابی رنگ طبیعی پوست کمک کند و علائم تیره شدن پوست را از بین ببرد.

4-  ساير كاربردهای روغن بادام چيست؟

از اين روغن برای ماساژ بدن و رفع گرفتگی عضلات استفاده می شود. همچنين اين روغن در تسكين گوش درد، پاک كردن آرايش، ضد قارچ برای انگشتان پاها، به عنوان پايه در تهيه ساير روغنهای گياهی كاربرد دارد.

5- آيا روغن بادام باعث رشد مو می شود؟

ماساژ پوست سر با اين روغن، باعث بهبود گردش خون در ریشه‌ های مو می شود و رشد مو را تقویت مي‌ کند. علاوه بر این، بیوتین در اين روغن با تولید کراتین موجب ضخیم شدن موهای نازک و فعال شدن مجدد فولیکولهای خفته موها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *