دانستنی های مواد شیمیایی

روغن آرگان چیست؟

دانه ها و ظرف شیشه ای حاوی روغن ارگان

حتما همه ما برای یک بار هم که شده نام روغن آرگان را به عنوان یک روغن مفید و پرکاربرد شنیده ایم. همچنین همه ما با خاصیتهای آن در حوزه پوست و مو تا حدودی آشنایی داریم. با این حال اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این روغن را ارائه دهیم باید بگوییم نوعی روغن طبیعی است که برای تهیه آن از هسته درخت آرگان استفاده می شود. این درخت نوعی درخت خاردار است که در 12 ماه سال سبز و طول عمر بالایی دارد. طول عمر این درخت را چیزی در حدود 150 تا 200 سال تخمین می زنند. از ویژگیهای دیگر این درخت می توان به مقاومت بالای آن در برابر شرایط سخت محیطی مانند گرما، خشکی و ضعیف بودن خاک اشاره کرد.

درخت آرگان با میوه های به رنگ زرد

برای تولید روغن آرگان، لازم است که چند مرحله پشت سر گذاشته شود. در ابتدا، پوست ضخیم روی میوه را جدا و تفاله گوشتی آن را از روی هسته جدا می کنند. سپس دانه میوه را که بدون گوشت می باشد، شکسته و هسته های روغنی داخل آن را خارج می نمایند. سپس هسته ها را با استفاده از دستگاه های مخصوص پرس و آسیاب می کنند و پس از فشرده سازی روغن خالص آن را خارج می نمایند. به این ترتیب روغن آرگان خالص و فیلتر نشده به دست خواهد آمد.

موارد استفاده از انواع روغن آرگان

برای اینکه بتوان با موارد کاربرد روغن آرگان آشنا شد لازم است در ابتدا با عناصر تشکیل دهنده آن آشنا شویم. این روغن حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب، شامل اسید چرب امگا 6، اولئیک اسید و لینولئیک اسید می باشد. علاوه بر آن، وجود ویتامینهایی مانند ویتامین E، A و C و همچنین وجود ترکیباتی مانند ملاتونین، کوآنزیم و استرولهای گیاهی باعث می شود تا کاربردهای این روغن طیف گسترده ای را به خود اختصاص دهد. همچنین از این روغن برای تقویت و بهبود سلامتی قلب، کاهش علائم پیری و شادابی پوست، تسریع بهبود زخمها، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از سرطان، شادابی و بهبود وضعیت مو استفاده کرد. البته مواردی که ذکر شد تنها تعداد محدودی از موارد استفاده از این روغن می باشد. برای مثال استفاده از این روغن در آشپزی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی  نیز به چشم می خورد.

دانه های آرگان به همراه روغن آرگان

اهمیت استفاده از روغن آرگان

اهمیت روغن آرگان به خصوص در حوزه زیبایی و پوست و مو کاملا محسوس است. این اهمیت ناشی از وجود خاصیت دارویی روغن موجود در میوه درخت آرگان است که خواص این روغن را می سازد. از طرفی این روغن به عنوان یک روغن طبیعی شناخته می شود. به همین دلیل استفاده از این روغن از آن جهت که کمترین میزان خطر را برای سلامتی دارد، می تواند حائز اهمیت باشد. در واقع، استفاده از داروها و یا روغنهای غیر طبیعی گاهی با عوارض بسیار زیاد و خطرناک همراه می شوند. اما کمتر کسی را می توانیم پیدا کنیم  که استفاده از روغن آرگان مشکلات جدی را برای او به وجود آورده باشد. از همین جهت می توان به اهمیت استفاده از آن پی برد. همچنین، وجود مواد مغذی و انواع ویتامینها می تواند در توجیه اهمیت این روغن بسیار کمک کننده باشد.

علت قیمت بالای انواع روغن آرگان در بازار

در رابطه با قیمت روغن آرگان حرف و حدیثهای بسیاری وجود دارد. وجود این روغن در برندهای مختلف باعث می شود که قیمتهای مختلفی را از آن در بازار شاهد باشیم. با توجه به این که استخراج این روغن کار سخت و زمان بری می باشد، نمی توان انتظار داشت که نمونه های با کیفیت آن را با قیمت پایین در بازار یافت. برای تعیین قیمت اصولی و درست این نوع روغن باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. برای مثال میزان هزینه های مربوط به هزینه استخراج و تولید و تصفیه روغن می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد. علاوه بر آن، حجم روغن و درجه خلوص تعیین شده برای آن می تواند از دیگر عوامل موثر در قیمت این روغن باشد. در این مورد توجه به درجه خلوص روغن یکی از موارد مهم و ضروری می باشد.

شیشه تیره برای نگهداری روغن آرگان

از طرف دیگر، روش تولید روغن نیز می تواند در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. روغن آرگان با دو روش پرس گرم و پرس سرد تولید می شود؛ پس می توان انتظار قیمتهای متفاوتی از آن را داشت. تولید این نوع روغن به روش پرس سرد از آن جهت که منجر به تولید روغن باکیفیت تری می شود، پرهزینه تر خواهد بود. پس، روغنی که به این روش تولید می شود، گران تر از روغنی است که به روش پرس گرم تولید شده باشد. برند تولید کننده روغن نیز می تواند در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. با توجه به افزایش مصرف این روغن، برندهای مختلفی اقدام به تولید آن کرده اند. از همین رو، رقابت به وجود آمده در بازار باعث چند قیمتی شدن این محصول شده است. البته برخی برندها هم به واسطه نام پرآوازه ای که دارند قیمت بالاتری را برای محصولات خود در نظر می گیرند.

چرا روغن آرگان مهم و سودمند است؟

این روغن سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامینها است که باعث می شود تا از آن به عنوان یک ماده موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی یاد شود. وجود چربی اشباع نشده در این روغن سلامتی قلب را بهبود می بخشد و به عنوان یک ماده محافظتی در قلب عمل می کند. وجود آنتی اکسیدان فراوان در روغن آرگان باعث می شود تا از آن به عنوان یک ماده موثر در کنترل بیماریها خصوصاً دیابت یاد شود. استفاده از این روغن باعث کاهش قند خون و مقاومت انسولین به صورت ناشتا می شود. این روغن به عنوان یک ماده ضد سرطان نیز شناخته می شود. وجود ترکیبات پلی فنولی در این روغن باعث مهار سلولهای سرطانی می شود و سرعت رشد آن را به صورت چشمگیری کاهش می دهد و در درمان سرطان پروستات، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ می تواند بسیار موثر باشد.

فواید استفاده از روغن آرگان در زیبایی پوست

بخش مهمی که در رابطه با فواید روغن آرگان مورد بررسی قرار می گیرد، حوزه سلامتی پوست و مو می باشد. در رابطه با درمان بیماریهای پوستی و همچنین جوانسازی پوست باید گفت که در درجه اول این روغن باعث کاهش پیری پوست می شود. در واقع، این روغن میزان التهاب و استرس اکسیداتیو را در پوست کم می کند و از این طریق روند پیری پوست را کاهش می دهد. همچنین، خاصیت محافظتی روغن آرگان از پیری زودرس جلوگیری و ایجاد چین و چروک بر روی پوست را تا زمان قابل توجهی به تاخیر می اندازد.

استفاده از انواع روغنهای آرگان در زیبایی پوست

در ادامه بررسی فواید استفاده از روغن آرگان در حوزه پوست درمان آکنه نیز می تواند یکی دیگر از این موارد باشد. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این روغن باعث کاهش التهابات ناشی از آکنه می شود و در درمان آن نیز موثر می باشد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که استفاده از این روغن در صورتی می تواند در درمان آکنه موثر باشد که پوست شما خشک و جوش دار باشد. اما اگر آکنه ها بر اثر تغییرات هورمونی به وجود بیایند، بهتر است به دنبال درمانهای تخصصی باشید. درمان اگزما، زخمهای پوستی، آفتاب سوختگی و … نیز از جمله خواص و فواید استفاده از این روغن در حوزه پوست می باشد.

فواید استفاده از روغن آرگان در زیبایی موها

استفاده از این روغن باعث حالت دهی موها می شود. لازم است بعد از حمام مقدار چند قطره از روغن را بر روی کف دست بریزید و موها را به آرامی ماساژ دهید. بهتر است موها به صورت نیمه خشک باشد. سپس با شانه کردن می توانید به موهای خود حالت دهید. استفاده از این روغن در درمان شوره سر بسیار موثر می باشد. وجود ویتامین E در آن باعث تقویت موها می شود و از خشکی و شوره سر جلوگیری می نماید. هنگامی که قصد استفاده از سشوار یا اتو مو را دارید استفاده از روغن آرگان می تواند به عنوان یک محافظ قوی عمل کرده و از آسیب به موها جلوگیری نماید. همچنین، برای درمان ریزش مو می توانید از این روغن استفاده نمایید. استفاده مرتب از آن نه تنها باعث کاهش ریزش مو می شود، بلکه رشد موهای جدید را نیز به شکل چشمگیری افزایش می دهد.

استفاده از انواع روغنهای ارگان در تقویت مو

معایب و مضرات استفاده از روغن آرگان

با توجه به مطالبی که در رابطه با فواید و خواص روغن آرگان بیان شد، معمولا سوالی که ذهن برخی افراد را به خود مشغول می کند این است که آیا این روغن مضراتی هم دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مضرات و معایب روغن آرگان در مقابل خواص بیشمار آن بسیار جزیی می باشد. از جمله شایع ترین معایب این روغن می توان به حساسیتهای پوستی در برخی افراد اشاره کرد. در برخی از موارد که تعداد آن بسیار محدود است، امکان بروز شوک آنافیلاکسی نیز وجود دارد. به طور کلی عوارض مربوط به استفاده از این روغن شامل حالت تهوع، نفخ، اسهال، نداشتن اشتها، بی حالی عمومی، بی خوابی، تحریک افسردگی و گیجی می باشد. البته این موارد بسیار محدود و نادر می باشند.

استفاده از روغن آرگان در شیمی

همان طور که در این مطلب به آن اشاره شد موارد استفاده از روغن آرگان طیف گسترده ای را به خود اختصاص می دهد. یکی از این موارد استفاده از آن در شیمی است. در واقع، می توان گفت یکی از موارد استفاده از روغن آرگان در شیمی، استفاده از این روغن برای ساخت ترکیبات متفاوت در قالب شامپو، سرم، ماسک و … برای سلامتی پوست و مو می باشد.

سوالات متداول روغن آرگان چیست؟

1- روش نگهداری از روغن آرگان چگونه است؟

برای این که از این روغن در بهترین حالت ممکن نگهداری شود، لازم است که آن را در ظرفی تیره بریزیم و در مکانی به دور از هرگونه حرارت و نور نگهداری کنیم. به این ترتیب خواص آن برای زمان بیشتری حفظ می شود.

2- آیا روغن آرگان اصل غلیظ است؟

پاسخ قطعی به این سوال خیر است. در واقع، روغن اصل هیچگونه غلظت بالایی ندارد و غلظت آن مانند روغن زیتون می باشد. معمولا روغنهایی که با غلظتهای بالا در بازار مشاهده می شوند، برای ایجاد تاثیر روانی در مصرف کننده می باشد.

3- روغن آرگان در چه اشکالی در بازار عرضه می شود؟

با توجه به اینکه در سالهای اخیر مصرف این روغن به شکل چشمگیری افزایش یافته است انواع مختلفی از آن را در بازار می توان مشاهده کرد. رایج ترین شکل عرضه آن به شکل روغن می باشد. اما فرآورده های دیگری مانند ماسک، شامپو، سرم، کرم، تونیک و صابون نیز در بازار موجود می باشد.

4- استفاده از روغن آرگان برای چه کسانی مجاز است؟

 این روغن به عنوان یک روغن سالم شناخته می شود. به همین دلیل می توانیم بگوییم که تمام طیفهای سنی از خردسالان تا کهنسالان در صورتی که حساسیت و مشکلی نداشته باشند، می توانند از آن استفاده نمایند.

5- آیا روغن آرگان برای هر نوع پوستی مناسب می باشد؟

 با توجه به ترکیبات موجود در این روغن استفاده از آن برای هر گروه پوستی مجاز می باشد. حتی در مواردی که فرد دارای پوست چرب باشد هم استفاده از آن مشکلی ندارد و به راحتی می توان از آن استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *