دانستنی های مواد شیمیایی

رسوب گیری کتری در خانه

انواع روشهای روسب گیری کتری در خانه

بیشتر ما در منزل همیشه با مشکل رسوب املاح موجود آب داخل کتری و سماور مواجه می گردیم. در بیشتر مواقع فرایند رسوب گیری کتری در خانه برای بانوان یک معضل بزرگ به حساب می آید. در نتیجه در این شرایط آنها به دنبال یافتن سریعترین راه حل برای این گونه مشکلات می باشند. برای کاهش جرم در کتری بهتر است تا فرایند رسوب گیری در بازه های زمانی کوتاهی مانند هر 4 تا 8 هفته یکبار صورت پذیرد. این کار به شما کمک می نماید تا با استفاده از روش خانگی قادر به رفع جرم در داخل کتری باشید. به خاطر بسپارید که در بهترین شرایط و با کیفیت ترین نوع آب نیز باز هم امکان ایجاد رسوب در داخل کتریها وجود دارد. فرایند تبخیر آب داخل کتری یکی از مهمترین دلایل باقی ماندن رسوب در داخل کتری می باشد.

بررسی برخی از دلایل عمده ایجاد رسوب در کتری

یکی از پرکاربردترین وسایلی که به طور عمده در هر یک از منازل ایرانیها استفاده می شود کتری و سماور خانگی می باشد. بطور معمول هر خانواده ایرانی از این وسیله سه تا چهار بار در روز استفاده می نماید. این تداوم استفاده از کتری خود یکی از دلایل ایجاد رسوب در کتری می باشد. در حقیقت جرمی که در کتریها ایجاد می شود به دلیل حضور همیشگی آب در داخل این وسیله و در نهایت تبخیر مداوم آن می باشد.

ایجاد رسوب در کتری

آبهای آشامیدنی در شرایط طبیعی نیز حاوی مقداری مواد معدنی و املاح سنگین می باشند. اعمال حرارت به آب باعث می شود تا آب به نقطه تبخیربرسد. در طی فرایند تبخیر قطرات آب از املاح موجود در آن تفکیک می شود و در نتیجه املاح موجود در آب در داخل کتری رسوب می نماید. به تدریج این رسوبات دارای ساختاری منسجم و جرم مانند خواهد شد. در این شرایط نیاز است تا با استفاده از روشهای رایج فرایند رسوب گیری کتری را انجام دهیم.

عوامل موثر در ایجاد رسوب در کتری

توجه کنید که به طور معمول میزان رسوب در کتریها تابع عوامل متعددی می باشد. یکی از مهمترین عوامل در تشکیل لایه های جرم در کتریها جنس آب موجود در منطقه مسکونی شما می باشد. همچنین میزان استفاده شما از کتری نیز در ضخامت لایه رسوبی موجود در کتری نقش موثری را ایفا می نماید. در نتیجه با توجه به عوامل موثر میزان ضخامت جرم در کتریها ممکن است بسیار متغیر باشد. برخی گمان می کنند که با ساییدن لایه های رسوبی کتری می توان این مشکل را رفع نمود. البته در برخی موارد این امر می تواند با صرف انرژی بالایی محقق گردد اما عاقلانه این است که برای رسوب گیری کتری از روشهای معقول تری استفاده نماییم. در ادامه این متن قصد داریم به بررسی برخی از روشهای رایج برای از بین بردن جرم در کتری خانگی بپردازیم.

جرم ایجاد شده داخل یک کتری زرد رنگ

حذف جرم موجود در کتری به روش ایجاد شوک

لازم است که استفاده از این روش تنها برای حذف جرمهای نازک در کتری استتفاده می کنند. در این روش کاربردی کاربران برای حذف رسوب در کتری ابتدا به کتری حرارت ملایمی را بدون حضور آب در داخل کتری اعمال می نمایند. در نهایت بعد از اینکه کتری داغ شد بلافاصله آن را در داخل آب سرد قرار می دهند. این امر سبب می شود تا لایه های نازک جرم در کتری در اثر شوکی که ایجاد می شود از داخل وسیله جدا شوند. در نهایت نیز بهتر است شما داخل کتری را به خوبی بشویید تا تمامی آثار باقی مانده از حضور جرم در کتری از سطح داخلی آن پاک شود.

استفاده از حلالهای حاوی مواد آهکی برای حذف جرم در کتری

استفاده از حلالهای آهکی یکی از راههای مرسوم برای حذف جرم در کتری می باشد. در این روش از حلالهای آهکی برای حذف رسوب در داخل کتری استفاده می نمایند.

استفاده از مواد اسیدی مانند سرکه برای حذف رسوب در داخل کتری

یکی دیگر از روشهای حذف رسوب در کتری استفاده از سرکه برای این منظور می باشد. در این روش کاربر ابتدا مقداری سرکه را در داخل کتری می ریزد. سپس در مدت زمان معینی به آن حرارت می دهد. این امربه حذف رسوب موجود در داخل کتری کمک شایانی می نماید. در نهایت محلولی که ایجاد می شود را از کتری تخلیه نمایید و چند بار برای برطرف نمودن بوی نامطبوع سرکه داخل کتری را شست و شو نمایید.

ریختن سرکه داخل کتری برقی

سوالات متداول رسوب گیری کتری در خانه

1- برای بازکردن لوله کتری از چه روشی می توان استفاده نمود؟

برای حذف جرم موجود در لوله کتری می توان از موادی که دارای خاصیت انحلال بالایی می باشند بهره برد و برای رسوب گیری کتری و حذف جرم موجود در لوله کتری می توان از موادی مانند نوشابه استفاده نمود. نوشابه می تواند سبب انحلال جرمهای موجود در داخل کتری و یا اطراف دسته کتری شود.

2- آیا رسوب گیری کتری در خانه می تواند سبب افزایش طول عمر این وسیله شود؟

وجود جرم در کتری علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا می تواند سبب کاهش کارایی این وسیله گردد. پس نابودی رسوبات موجود در داخل کتری می تواند سبب افزایش کارایی و طول عمر در کتری شود.

3- آیا می توان جرم کتری را با استفاده از جوش شیرین از بین برد؟

یکی از روشهای مرسوم استفاده از جوش شیرین می باشد. در این روش مقداری جوش شیرین را داخل آب حل می نمایند و آن را بر روی شعله مستقیم قرار می دهند. اعمال حرارت به محلول سبب می شود تا رسوبات موجود در داخل کتری از آن جدا شود و در نهایت به راحتی با استفاده از یک برس قابل شست و شو گردد.

4- با چه روشی می توان از ایجاد جرم در کتری پیشگیری نمود؟

شما می توانید با قرار دادن چند صدف در داخل آب از ایجاد جرم در کتری جلوگیری نمایید. در واقع صدفها می توانند آهکی که در داخل آب کتری ایجاد می شود را جذب نمایند و از تشکیل رسوب در کتری جلوگیری کنند.

5- چگونه مانع ایجاد رسوب در کتری شویم؟

 قرار دادن طولانی مدت آب جوشیده در داخل کتری می تواند تا حد زیادی سبب ایجاد رسوب در کتری شود. برای پیشگیری از ایجاد جرم در کتری بعد از هر بار استفاده آب کتری را تخلیه و آن را  خشک کنید. همچنین استفاده از محافظ کتری نیز راهکار مناسبی برای جلوگیری از ایجاد جرم در کتری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *