دانستنی های مواد شیمیایی

رسوب گیری کتری با جوش شیرین

بررسی انواع روشهای رسوب گیری کتری با جوش شیرین

رسوب گیری کتری با جوش شیرین یکی از متداول ترین روشها برای رفع این مشکل است. کتریها باید به طور مرتب از رسوب یا آهک تمیز شوند. این رسوبها بر روی هر وسیله ای که در ارتباط مداوم با آب است ظاهر می شوند. بسیاری از افراد به تمیز کردن کتری با جوش شیرین و نمک علاقه مند هستند. نمک نیز همچون جوش شیرین، یک عامل رسوب زدایی موثر برای رفع آهک کتری محسوب می شود. با این حال در مورد هریک از روشهای رسوب گیری کتری قوانینی وجود دارد که توجه به آنها باعث نتایج قابل قبول در زمینه پاکسازی می شود.

رسوب گیری کتری با جوش شیرین تا چه میزان اثربخشی دارد؟

همانطور که گفتیم رسوب گیری کتری با جوش شیرین یکی از روشهای رایج در این مورد محسوب می شود. اما این روش تا چه اندازه اثربخشی دارد؟ چندین دلیل برای اثربخشی مطلوب جوش شیرین برای رفع رسوب کتری وجود دارد. جوش شیرین به خوبی پلاک را نرم می کند. اگر اجازه دهید پودر به مدت نیم ساعت در داخل کتری دم بکشد، تمام ناخالصیها پاک می شود. برای شستن آنها کافی است دستگاه را با آب گرم بشویید. در صورت لزوم می توانید با یک اسفنج نرم تمام ناخالصیها را از سطح جدا کنید. با این حال در رسوب گیری کتری با جوش شیرین به سطح دیوارهای کتری آسیبی وارد نمی شود. پوشش روی دیوارها حتی اگر از مواد بسیار حساس هم باشد با استفاده از جوش شیرین آسیبی نمی بیند.

جوشیدن کتری بر روی اجاق گاز

همچنین رسوب گیری کتری با جوش شیرین باکتریهای مضر را از بین می برد. پودر جوش شیرین نه تنها می تواند دستگاه را تمیز کند، بلکه می تواند آن را ضد عفونی نیز کند. هر عامل رسوب زدایی شده باید شسته شود، با این حال باقیمانده سودا روی دیوارها آسیبی ایجاد نخواهد کرد. این ماده یک ماده شیمیایی اما کاملا در دسترس محسوب می شود. بسیاری از مردم جوش شیرین در خانه دارند. حتی اگر اینطور نباشد، خرید آن از فروشگاه سخت نخواهد بود. قیمت جوش شیرین نیز بسیار ارزان است و در برابر کاراییهای بالای این ماده، ناچیز محسوب می شود. شرکت کیمیا تجارت تات یکی از مراجع معتبر برای خرید جوش شیرین با قیمت و کیفیت مناسب در بازار مواد شیمیایی است.

روش آسان رسوب گیری کتری با جوش شیرین

رسوب گیری کتری با جوش شیرین به آسانی انجام می شود. برای این کار می توانید سطح لعابی و فلزی کتری را بدین صورت بشویید. 2 لیتر آب را با 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. کتری را روی شعله بگذارید و مخلوط را به جوش بیاورید. اجازه دهید محلول به مدت نیم ساعت بماند. اقدامات بعدی به نوع ابزار بستگی دارد. اجازه دهید کتری خنک شود و دوباره آن را گرم کنید. اگر دستگاه بیش از حد کثیف باشد، می توان این روش را 2-3 بار تکرار کرد. اگر میزان رسوبات دستگاه معمولی باشد، نیازی به خاموش کردن گاز نیست. کتری را روی شعله کوچک بگذارید و 30-40 دقیقه دیگر گرم کنید. پس از گذشت این مدت زمان، آب را تخلیه کنید و دیواره ها را بشویید.

ریختن جوش شیرین داخل کتری حاوی رسوب

رسوب گیری کتری با سرکه و جوش شیرین

علاوه بر رسوب گیری کتری با جوش شیرین، استفاده از سرکه نیز یکی از روشهای معمول دیگر می باشد. برای از بین بردن سریع رسوب، می توانید جوش شیرین و سرکه را همزمان استفاده کنید. اما قوریهای لعابی را نمی توان با این روش تمیز کرد. پوشش این نوع قوری با رسوب گیری توسط سرکه آسیب می بیند.

برای تمیز کردن موثر رسوبات کتری با این روش شما نیاز دارید: آب را داخل کتری بریزید و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و به آن سرکه 9 درصد اضافه نمایید. حدود 50 میلی لیتر برای از بین رفتن پلاک کافی است. مایع مخلوط را بجوشانید. آبکش کنید و آب جدید به آن اضافه نمایید. کتری را روی حرارت برگردانید و به جوش بیاورید. گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مایع به مدت نیم ساعت دم بکشد. بدون استفاده از اسفنج سخت آن را بشویید و شاهد پاک شدن کامل رسوبات داخل کتری باشید.

رسوب گیری کتری با نمک و جوش شیرین

رسوب گیری کتری با جوش شیرین را می توانید همراه با نمک نیز انجام دهید. تمیز کردن رسوبات کتری با مخلوط جوش شیرین و نمک پلاکهای سرسخت را از بین می برد. اما از این مخلوط برای پاکسازی محصولات چینی استفاده نکنید. دانه های نمک می توانند رنگ را بخورند و سطح محصولات دارای مقاومت پایین را خراب کنند. برای ظروفی که  از مواد دیگر ساخته می شوند، می توانید یک قاشق غذاخوری از هر دو محصول (جوش شیرین و نمک) را استفاده کنید. مخلوط را در داخل کتری به جوش آورید، حرارت را کم کنید و نیم ساعت دیگر آن را گرم نمایید. کتری برقی نیز 2-3 بار جوشانده می شود تا فلس آن به طور کامل از بین برود.

ریختن یک قاشق جوش شیرین داخل کتری

سوالات متداول رسوب گیری کتری با جوش شیرین

1- آیا می توان از ایجاد رسوب در داخل کتری جلوگیری کرد؟

بله- اگر به درستی از کتری مراقبت کنید، می توانید از ظهور پلاک در داخل آن جلوگیری نمایید. آب سخت پوشش سطح داخلی اغلب کتریها را از بین می برد و منجر به تشکیل رسوب می شود. لازم است کتری مصرفی خود را روزانه بشویید. در این مورد، آب باید گرم و اسفنج مورد استفاده نرم باشد.

2- آیا جوش شیرین ماده ای خطرناک است؟

خوردن جوش شیرین بی ضرر است. با این حال، این ماده در برخی افراد می تواند پوست را تحریک کند. برای جلوگیری از این اتفاق، هنگام تماس با آن دستکش بپوشید.

3- آیا می توان رسوب گیری کتری با جوش شیرین را همراه با لیمو نیز انجام داد؟

بله، برای این منظور چند عدد لیمو را تکه تکه کنید یا دو قاشق غذاخوری آبلیمو را در داخل آب سرد داخل کتری بریزید. سپس با افزودن یک قاشق جوش شیرین، آب را به جوش آورید. بعد از 10 دقیقه می توانید کتری عاری از آهک را آبکشی و با اسکاج نرم و مایع ظرفشویی بشویید.

4- آیا استفاده از گوش ماهی در داخل آب داخل کتری می تواند از ایجاد رسوب پیشگیری کند؟

این یک روش جالب برای جلوگیری از ایجاد رسوب در داخل کتری است. گوش ماهی ها قادر به جذب آهک موجود در آب هستند و از ایجاد رسوب در سطح داخلی کتری جلوگیری می کنند.

5- برای رسوب گیری کتری استفاده از موادی چون جوش شیرین مناسب تر است یا شوینده های صنعتی؟

رسوب گیری کتری با جوش شیرین روشی ساده و ایمن برای رفع این مشکل است در حالی که استفاده از موادی چون شوینده های صنعتی می تواند به سطح داخلی کتری آسیب برساند و در صورت عدم استفاده صحیح با برخی خطرات سلامتی همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *