دانستنی های مواد شیمیایی

رزین آکریلیک چیست؟

کاربرد و مزایا و معایب رزین آکریلیک

رزین آکریلیک یک ماده پلاستیکی ترموپلاستیک یا ترموست است که از اسید آکریلیک، متاکریلیک اسید یا سایر ترکیبات مرتبط به دست می آید. به عنوان مثال، پلی هیدروکسی اتیل متاکریلات است که در هنگام درمان با ایزوسیاناتها، پلیمری با پیوند متقابل می سازد. این مواد جزء مفیدی در برخی از رنگها هستند. در ادامه بیشتر با این ماده آشنا می شویم.

رزین آکریلیک چیست؟

آکریلیک (اما نه امولسیون آکریلیک، که اساس رنگ آکریلیک است) یک ترموپلاستیک است. به این معنی که یکی از انواع پلاستیکها است که امکان حرارت و دستکاری آن وجود دارد. رزین آکریلیک مخلوطی از یک پلیمر، پودر خشک، مونومر متیل متاکریلات، یک مایع رقیق نوعی سخت کننده پراکسید آلی است. اگر هر قطعه اندازه ای را در نظر بگیریم، یک اتوکلاو یا پرس هیدرولیک برای کاهش حبابهای هوا و مقاومت در برابر تنشهای داخلی ایجاد شده توسط واکنش شدید گرمازا مورد نیاز است. رزین آکریلیک در صنعت ساخت سطوح جامد محبوبیت دارد. مزایای زیادی مانند دوام بیشتر از رزین پلی استر دارد؛ زیرا می توان آن را گرم و خم می کند و بدون هیچ اثر فیزیکی خنک کرد. علاوه بر این، آکریلیک می تواند استفاده سنگین تری را تحمل کند.

یک بسته رزین آکریلیک در کنار بلورهای بیرنگ رزین آکریلیک

کاربرد رزین آکریلیک

پوششهای تشکیل شده از رزین آکریلیک، فناوری پلیمری برجسته در این صنعت هستند. آکریلیکها معمولا در پوششهای معماری، تکمیل محصولات برای سازندگان تجهیزات اصلی از جمله خودرو (OEM) و پرداخت مجدد استفاده می شوند. این ماده همچنین برای پوششهای خاص استفاده می شود. رزین آکریلیک مبتنی بر حلالها و آکریلیک متشکل از آب معمولا به عنوان مواد پوشش در صنایع مختلف استفاده می شود. رزینهای ترکیبی آکریلیک پلی سیلوکسان، رزینهای آکریلیک حاوی پلی سیلوکسان هستند. آنها پوششی با قابلیت آب و هوای خوب و مقاومت در برابر لکه بالا می سازند که آنها را برای کاربردهای خارج از منزل عالی می کند.

امولسیونهای آکریلیک برای پردازش الیاف استفاده می شود. امولسیونهای آکریلیک محصولاتی هستند که از سالها تکنیک و تجربه تولید می شوند. امولسیون آکریلیک برای پردازش کاغذ استفاده می شود. امولسیونهای آکریلیک نیز برای پردازش الیاف شیشه استفاده می شود. رزینهای آکریلیک مبتنی بر امولسیون دارای استحکام اتصال فوق العاده ای در الیاف معدنی هستد؛ به عنوان مثال الیاف شیشه. دیوارهای شیشه ای که در آکواریوم استفاده می شود معمولاً از رزین آکریلیک تشکیل می شوند. چرا که این ترکیب مقاومت در برابر آب و دوام شگفت انگیز را ایجاد می کند. پروتزهای مصنوعی، صفحه نمایش گوشی، لاستیک خودرو و چراغهای ترمز ممکن است از آکریلیک تشکیل شده باشند.

رزین آکریلیک مایع در قوطی فلزی

مزایای رزین آکریلیک

رزین آکریلیک به شکل جامد خود جایگزین خوبی برای شیشه است. این ماده استحکام ضربه ضعیف تری نسبت به پلاستیکهای پلیمری دارد، اما استحکامش از شیشه بیشتر است. وقتی می شکند، به جای شکستن مانند شیشه، به قطعات بزرگتر تقسیم می شود. آکریلیک تقریبا شفاف است که آن را برای هر برنامه ای که در ابتدا برای شیشه ذخیره شده است مناسب می کند و همچنین بسیار مقاوم در برابر آب و هوا است و زمانی که در فضای باز استفاده می شود ایده آل است. آکریلیک در شکل جامد خود چندین دهه دوام خواهد آورد و بدون پوشش تقریبا همان مقدار نور ماوراء بنفش را مانند شیشه عبور می دهد اما می توان آن را برای جذب مقدار بیشتری روکش کرد. بعد از مدتی زیر نور خورشید هم زرد نمی شود.

بلورهای رزین آکریلیک در ظرف شیشه ای

معایب رزین آکریلیک

اولین ایراد استفاده از آکریلیک این است که راحت تر از شیشه خراشیده می شود. این ماده هنگام مدیریت نیاز به مراقبت زیادی دارد. این کار باید برای کاهش سرعت خراش انجام شود. اگر به نحوی هر گونه خراشیدگی داشته باشد، برای کاربر یا سازنده بسیار آسان تر است که آن را به شکل اصلی خود بازگرداند. آکریلیکها نسبت به سایر مواد مصنوعی استحکام کمتری دارند. اینها در برابر مات شدن مقاوم نیستند. مشکل استفاده از آکریلیک اعوجاج است. این به این دلیل است که اکریلیک به طور کلی در طول ساخت و ساز خم می شود. قیمت این ماده بسیار بیشتر از شیشه است، اما پلاستیک آکریلیک ارزش این هزینه را دارد. اینها مقاومت حلال ضعیفی دارند. درجات انعطاف پذیر آکریلیک در دسترس نیستند. با وجود داشتن این معایب، آکریلیکها مواد بسیار مورد نیاز هستند که علت آن نور و استحکام آن است.

استفاده از رزین اکریلیک مایع

سوالات متداول رزین آکریلیک چیست؟

1- رزین آکریلیک دارای چه خواصی است؟

برخی از خواص این ماده عبارتند از: بسیار شفاف، مقاومت در برابر آب و هوا، شفافیت، مقاومت در برابر حرارت، سختی، مقاومت آب، مقاوم در برابر UV، محکم، مقاومت شیمیایی، چسبندگی

2- انواع رزینهای اکریلیک چیست؟

رزینهای اکریلیک انواع مختلفی دارند که دو مورد از آنها ترموپلاستیک یا ترموست هستند. اینها در پوششهای حلال آلی، آب، پودر و قابل درمان با تشعشع استفاده می شوند.

3- کریلیک (از لحاظ استحکام) در مقایسه با شیشه چگونه است؟

ضخامت 0.125 اینچ اکریلیک 2 تا 3 برابر بیشتر از شیشه پنجره و 4 تا 5 برابر بیشتر از شیشه سیمی یا شیشه های دیگر در برابر ضربه مقاوم است. ضخامت .250 اینچ اکریلیک 9 تا 10 برابر بیشتر از سیم یا شیشه های دیگر در برابر ضربه مقاوم است.

4- مزایای اکریلیک بر شیشه چیست؟

اکریلیک در برابر ضربه قوی تر و مقاوم تر است و ساخت آن آسان تر است و می‌ توان آن را به راحتی شکل داد.

5- آیا اکریلیک استاندارد نارسانا است؟

خیر ، اکریلیک استاندارد یک ماده رسانا است. در صورت نیاز به عدم رسانایی، پوشش اسپری در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *