دانستنی های مواد شیمیایی

دکستروز برای بدنسازی

دکستروز برای بدنسازی

دکستروز یکی از مواد شیمیایی مهم در دنیای بدنسازی به حساب می آید که استفاده از آن قسمتهای مختلفی از بدن شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به صورت کلی، این ماده مهم و کاربردی با استفاده از ذرت تولید می شود و در دسته شکرهای ساده قرار می گیرد. جالب است بدانید که از نظر شیمیایی این ماده با گلوکز شباهتهای زیادی دارد. همین مسئله هم باعث شد تا استفاده از مدلها و ساختارهای مختلف آن، اهمیت زیادی پیدا نماید. این قند ساده می تواند در دیگر مواد طبیعی هم یافت شود. در این مقاله ما قصد داریم تا در مورد چیستی دکستروز و کاربردهای آن با شما صحبت کنیم.

دکستروز (دکستروز خشک) چیست؟

قبل از هر چیز، باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم: اینکه دکستروز چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دکستروز قند ساده ای به حساب می آید که با استفاده از ذرت تولید می شود. این قند ساده در دیگر مواد طبیعی همچون عسل هم یافت می شود. از نظر فرمول شیمیایی و ساختاری، این محصول با فروکتوز شباهتهای زیادی دارد و تقریبا با گلوکز یکسان می باشد. همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از آن در موقعیتهای مختلف اهمیت زیادی پیدا کند. به خاطر داشته باشید که مدلها و ساختارهای مختلف این ماده شیمیایی، می توانند در صنایع تولید مواد غذایی به عنوان یک شیرین کننده به کار روند. شربت ذرت به عنوان مهمترین ماده شناخته شده است که از این قند ساده استفاده می کند.

پودر سفید دکستروز داخل قاشق چوبی به همراه ذرت

جدا از همه این موارد، دکستروز می تواند دسته بندیهای متنوعی داشته باشد. از جمله رایج ترین دسته بندی های این محصول می توان به مدلهای دکستروز خشک و دکستروز تر اشاره کرد. در صورتی که شما دکستروز خشک یا پودری این محصول را در آب یا استیک اسید حل کنید، می توانید یک محلول خاص با نام دکستروز تر را ایجاد نمایید. لازم به ذکر است که مدلها و ساختارهای مختلف این محصول طول عمر زیادی داشته و شما با خیال راحت می توانید آن را برای مدت زمان زیادی سالم نگه دارید. البته، شما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که این ماده شیمیایی ارزش غذایی ندارد؛ یعنی استفاده از آن در برخی از مواقع نتایج نا مطلوبی را برای بدن به همراه خواهد داشت. در نتیجه، قبل از اقدام برای مصرف این ماده شما باید با افراد متخصص مشورت کنید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد.

اهمیت و کاربرد دکستروز در چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق چرا دکستروز اهمیت زیادی دارد؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که این ماده یک قند ساده است. بنابراین ارزش غذایی چندانی ندارد و معمولا بر روی قند خون نتایج نامطلوبی را به همراه دارد. با این حال شما می توانید آن را برای شیرین تر کردن مواد خوراکی مورد استفاده قرار دهید. صنعت تولید مواد غذایی مدلهای مختلف این محصول را به راحتی مورد استفاده قرار می دهند. برای مثال انواع مختلف خوراکیهایی که فراوری می شود از جمله مهمترین موادی به حساب می آیند که از این ماده شیمیایی استفاده می نمایند. جدا از این مسئله، شما می توانید دکستروز را به عنوان یک مکمل بدنسازی قوی و فوق العاده کاربردی مورد استفاده قرار دهید. چرا که این محصول می تواند سطح انرژی بدن شما را تا حد قابل توجهی بالا تر ببرد.

پودر سفید دکستروز خشک

استفاده از دکستروز در دنیای پزشکی و بدنسازی یک مسئله نسبتا رایج می باشد. البته، شما باید به نحوه ساخته شدن این محصول توجه داشته باشید. میزان شیرینی این ماده در مقایسه با شکر 20 درصد کمتر است. برای ساخت آن هم شرکتهای تولید کننده به نشاسته ذرت نیاز دارند. در نتیجه، هزینه نهایی و پرداختی آنها برای طراحی این ماده شیمیایی نسبتا بالاتر از مواد عادی همچون انواع شکر عادی می باشد. امکان ترکیب این ماده شیمیایی با دیگر مدلهای قند همچون ساکارز نیز وجود دارد.

کاربرد دکستروز در بدنسازی چیست؟

البته که بررسی کاربرد دکستروز در دنیای بدنسازی هم اهمیت زیادی دارد. به صورت کلی، افراد می توانند این ماده شیمیایی را در دنیای بدنسازی هم به راحتی مورد استفاده قرار دهند. به خاطر داشته باشید که مدلها و ساختارهای مختلف دکستروز قدرت عملکردی بالایی دارند و شما با خیال راحت می توانید آن را برای موفقیت بهتر در دنیای بدنسازی مورد استفاده قرار دهید. این قند ساده می تواند به عنوان یک مکمل تمرینی در دنیای بدنسازی مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید آن را پس از تمرین و با هدف پر کردن ذخایر گلیکوژن مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که شما با گلیکوژن آشنایی ندارید، باید بدانید که این ماده یک شکل خاص از گلوکز به حساب می آید که بدن آن را برای تامین انرژی در خود ذخیره می کند. زمانی که افراد نسبت به دنبال کردن تمرینهای سخت بدنسازی اقدام می نمایند، بدن مقادیر خاصی از این ماده را می سوزاند تا بتواند انرژی مورد نیاز را تامین کند. با مصرف این ماده شما می توانید نسبت به بازگرداندن گلیکوژن سوزانده شده اقدام نمایید. در ضمن، استفاده بیش از حد این محصول می تواند مشکلات خاص خود را ایجاد نماید. بهتر است که برای دریافت بیشترین بازدهی آن را با آب ترکیب کنید.

دکستروز خشک یا پودری داخل ظرف چوبی

فواید و مضرات استفاده از دکستروز در بدنسازی

همانطور که در قسمتهای قبل تر هم به این مسئله اشاره کردیم، استفاده از دکستروز در دنیای بدنسازی اهمیت زیادی دارد. چرا که این ماده شیمیایی مهم و کاربردی می تواند به صورت مستقیم میزان گلیکوژنهای موجود درون بدن شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. پس، برای دریافت بیشترین بازدهی ممکن از این ماده شما لزوما باید به دنبال استفاده از قوی ترین مدلهای موجود در بازار باشید. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد آن گلیکوژن بدن را بالا می برد. این مسئله به تنهایی مشکلات متنوعی را در بدن ایجاد خواهد کرد.

سوالات متداول دکستروز برای بدنسازی

1- دیگر عوارض مهم مصرف دکستروز کدام اند؟

 این ماده شیمیایی می تواند تاثیرات متنوعی بر روی قسمتهای مختلف بدن شما داشته باشد. بی شک مصرف بیش از اندازه این محصول می تواند دیابت، قند خون و سایر اعضای بدن شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

2- آیا دکستروز به کلیه و کبد آسیب می زند؟

دکستروز یک قند طبیعی و ساده به حساب می آید. تا به امروز گزارشی مبنی بر آسیب زدن به کلیه یا کبد توسط این محصول ثبت نشده است. جالب است بدانید که تحقیقات گسترده ای هم در این مورد صورت نگرفته است. در نتیجه، بهتر است که قبل از اقدام برای مصرف این ماده با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

3- تفاوت دکستروز خشک و مایع چیست؟

این ماده شیمیایی در دو دسته بندی اصلی یعنی مدلهای خشک و تر در بازار به فروش می رسد. مدلهای مایع این ماده شیمیایی می تواند برای دیگر موقعیتهای خاص مورد استفاده قرار گیرد. مثلا زمانی که بیماران نمی توانند غذا بخورند، از این ماده برای تغذیه استفاده می کنند. شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات یکی از عرضه کنندگان معتبر دکستروز خشک در سطح کشور است.

4- کاربرد دکستروز در دنیای پزشکی چیست؟

انواع دکستروز می توانند در موقعیتهای مختلف کاربرد داشته باشند. این محصول در دنیای پزشکی و مراکز درمانی هم مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا شما می توانید آن را برای تامین قند بیماران خاص مورد استفاده قرار دهید.

5- چگونه میزان دکستروز مناسب برای موقعیتهای مختلف انتخاب می شود؟

غلظت محلول دکستروز از جمله مهم ترین مواردی به حساب می آید که تیمهای تولیدی و بیمارستانی به آن توجه دارند. هرچه غلظت این محلول بالا تر رود، تاثیرات آن بر روی قسمتهای مختلف بدن شما هم بیشتر تغییر پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *