دانستنی های مواد شیمیایی

در خانه گلیسیرین بسازیم

در خانه گلیسیرین بسازیم

افرادی که به ساخت محصولات ارگانیک علاقه مند هستند، حداقل یک بار به فکر طراحی و ساخت گلیسیرین در خانه افتاده اند. بی شک این ماده بهداشتی می تواند کاربردهای زیادی را به همراه داشته باشد. در حال حاضر راه های متنوعی در جهت ساخت انواع این ماده در خانه وجود دارد، شما همیشه باید به دنبال استفاده از بهترین راه موجود باشید. چرا که به کارگیری بهترین راه های موجود در جهت طراحی و ساخت گلیسیرین به شما اجازه می دهد تا این ماده شیمیایی را در بهترین حالت ممکن تولید نمایید. امروز ما قصد داریم تا در مورد بهترین راه موجود در جهت ساخت گلیسیرین خصوصا در خانه با شما صحبت کنیم.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین یا گلیسرول یک مایع بی بو و شفاف است که می تواند در چربی های گیاهی و حیوانی وجود داشته باشد. این ماده حتی در پوست انسان هم یافت می شود. این محصول در دو نوع خانگی و تجاری در بازار عرضه می شود. مدلهای خانگی این محصول طول عمر بالایی دارند و با استفاده از چربی های متنوعی تولید می شود. نوع تجاری آن همراه با روغنهای گیاهی و سایر مواد ارزان قیمت تولید می شوند. این ماده در طراحی و ساخت صابون کاربردهای زیادی دارد و به همین علت هم استفاده از آن اهمیت زیادی پیدا می کند. اگر شما هم به دنبال استفاده از انواع این ماده هستید، حتما باید مدلهای گیاهی را به کار گیرید.

گلیسیرین جامد

کاربردهای گلیسیرین

گلیسیرین فقط در زمینه تولید صابون کاربرد ندارد و در مرکز درمانی هم مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول برای ساخت، طراحی لوازم آرایشی بهداشتی و لوازم مربوط به تضمین سلامت پوستی هم بکار می رود. این ماده می تواند حلال خوبی باشد و به خوبی رطوبت پوست را جذب نماید. از بین رفتن رطوبت پوست باعث می شود تا افراد پوستی نرم، جذاب و زیبا داشته باشند. به صورت کلی این محصول یک ماده ملین به حساب می آید. در نتیجه شما می توانید از آن برای جلوگیری از ایجاد یبوست هم استفاده کنید. بر همین اساس به علت داشتن کاربردهای زیاد، خیلی از افراد به استفاده از گلیسرول علاقه زیادی نشان می دهند.

چه راه هایی برای ساخت گلیسرول وجود دارد؟

امروزه شرکتهای تولید کننده از روشهای متنوعی در جهت طراحی و ساخت گلیسرول استفاده می کنند. با این حال خیلی از افراد به استفاده از محصولات شیمیایی علاقه ای نشان نمی دهند. چرا که مدلهای شیمیایی گلیسیرین می تواند یک سری مشکلات خاص را برای بدن ایجاد کند. از همین رو، خیلی از افراد به دنبال استفاده از راه های خانگی در جهت طراحی آن هستند. توجه به فرمول و ماده اولیه ای که شما از آن استفاده می کنید، مهم ترین مرحله طراحی گلیسرول در خانه است.

گلهای رز صورتی غوطه ور در در گلیسیرین مایع

برای طراحی و ساخت گلیسیرین در خانه شما همیشه باید از بهترین و قویترین مواد اولیه موجود در بازار استفاده کنید تا با هیچ مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید. بی شک چربی های گیاهی و حیوانی موجود در بازارهای داخلی یا خارجی ایران طول عمر بالایی دارند ولی شما باید به دنبال استفاده از بهترین آنها باشید. فرمولهای ساخت به شما کمک می کنند تا با استفاده از چربیهای گیاهی یا حیوانی این ماده را تولید کنید. از نظر کارشناسان بهترین راه موجود در جهت ساخت گلیسیرین، استفاده از مواد اولیه گیاهی می باشد. به همین علت در مقاله امروز روش ساخت این ماده را با استفاده از فرمول گیاهی شرح می دهیم.

مزایا استفاده از گلیسیرین گیاهی

استفاده از مواد گیاهی در جهت ساخت گلیسرول به محیط زیست کمک می کند. از آنجایی که دریافت چربی های حیوانی مستلزم ذبح حیوانات است، با به کارگیری مواد گیاهی شما می توانید از ذبح حیوانات جلوگیری کنید. در ضمن، محصولات گیاهی نتایج مطلوبتری را برای پوست به همراه دارند. تحقیقات ثابت کرده اند که استفاده از گلیسیرینهای گیاهی می تواند پوست را به بالاترین حد سلامتی برساند. پس اگر شما هم به دنبال یک ماده خوب و قوی هستید حتما باید مواد گیاهی را به کار گیرید تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید. استفاده از چربی های گیاهی باعث می شود تا شما هزینه مناسب تر و معقولانه تری را نیز برای طراحی و ساخت گلیسیرین در خانه پرداخت نمایید. البته استفاده از گلیسرولهای حیوانی مشکل خاصی را برای شما ایجاد نمی کند ولی بطور کلی بهتر است که از مواد گیاهی استفاده کنید.

گلیسیرین گیاهی

مواد مورد نیاز برای ساخت گلیسرول در خانه

آخرین موردی که قبل از بررسی بهترین راه ساخت گلیسیرین در منزل باید آن را مورد بررسی قرار دهیم، مواد اولیه مورد نیاز در جهت طراحی این محصول می باشد. لیست زیر حاوی مواد اولیه مورد نیاز شما است. توجه داشته باشید که با توجه به حجم مورد نظرتان این مواد اولیه و حجمشان می توانند تغییر پیدا کنند. پس اگر شما به مقادیر زیاد گلیسرول نیاز دارید، بهتر است که طبق نیازهایتان این مقادیر را تغییر دهید و حجم آنها را بیشتر کنید تا با هیچ مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

  • 200 گرم روغن نارگیل
  • 250 میلی لیتر روغن زیتون
  • 30 گرم قلیاب صابون پزی
  • 240 میلی لیتر آب
  • 150 گرم نمک
  • ظرف شیشه ای مقاوم به گرما

برای ساخت گلیسیرین در منزل، شما باید روغن زیتون و روغن نارگیل را در یک ظرف بریزید و به خوبی هم بزنید. بهتر است که این دو روغن را بر روی حرارت قرار دهید و سپس خوب با هم مخلوط کنید. چرا که آنها بدون حرارت به صورت کامل با هم مخلوط نخواهند شد. شما می توانید از موادی همچون روغن پالم، روغن سبزیجات، جوجوبا و سویا نیز استفاده کنید. البته که این موارد کاملا دلخواه بوده و به کارگیری آنها ضروری نیست.

شیشه های گلیسرول مایع

روش ساخت گلیسیرین در خانه

در جهت ساخت گلیسیرین، روغنهای گفته شده را با دمای بالا حرارت دهید. بهتر است که 1 تا 2 دقیقه ظرف را بر روی حرارت بگذارید تا روغنهای نیمه جامد همچون نارگیل به صورت کامل ذوب شود. سپس آب و قلیاب صابون پزی را با هم مخلوط نمایید. این مخلوط اهمیت زیادی دارد و بر روی نتیجه نهایی به صورت مستقیم تاثیرگذار است. در همین حین، آب را درون یک ظرف شیشه ای بریزید و قلیاب را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که این پروسه نباید به صورت برعکس صورت گیرد. چرا که واکنش شیمیایی شدیدی رخ می دهد. سپس آب و قلیاب مخلوط شده را به روغنهای خودتان اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

توجه داشته باشید که قلیاب اسیدی است. در نتیجه، اگر در هنگام ساخت گلیسیرین با پوست شما برخورد کرد، محل را با آب سرد بشویید و به سراغ پزشک بروید. پس از ترکیب مواد با هم، شما باید 20 دقیقه آنها را با دمای بالا حرارت دهید. در جهت انجام این کار شما می توانید دما سنج را مورد استفاده قرار دهید. استفاده از دما سنج می تواند دمای دقیق را به شما نشان دهد. شما باید ماده را به دمای 52 درجه برسانید. زمانی که دما به 52 درجه سانتیگراد رسید، وقت آن است که شعله را کم کنید تا دما به 38 درجه برسد. سپس شما باید 15 دقیقه مخلوط را در همین دما هم بزنید.

روش ساخت گلیسرول در خانه

در مرحله بعد ساخت گلیسیرین پس از غلیظ شدن مخلوط شما باید آن را از روی حرارت بردارید و نمک را به آن اضافه کنید. پس از مخلوط شدن نمک، باید نیم ساعت به محلول اجازه خنک شدن بدهید. در نهایت شما می توانید مشاهده کنید که دو لایه ایجاد شده است. لایه بیرونی یا صابون را جدا کنید و از گلیسیرین استفاده نمایید.

سوالات متداول در خانه گلیسیرین بسازیم

1- تولید گلیسیرین بهتر است یا خرید آن؟

بی شک پاسخ به این سوال با توجه به شرایطی که شما در آن کار می کنید متغیر است. برخی از افراد با پرداخت هزینه مشخصی این محصول را دریافت می کنند و در حالی که برخی از افراد به تولید کردن آن علاقه بیشتری نشان می دهند.

2- گلیسیرین گیاهی بهتر است یا حیوانی؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در حال حاضر مدلهای گیاهی گلیسیرین طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است. چرا که این محصول آسیب کمتری به محیط زیست وارد  می کند و با استفاده از بدنه گیاهان ساخته می شود.

3- هزینه ساخت گلیسیرین در خانه چقدر است؟

هزینه نهایی تولید این محصول همواره در حال تغییر است و هیچگاه ثابت نخواهد بود. شما باید با عوامل موثر بر روی هزینه نهایی آشنا باشید.

4- آیا گلیسیرین گیاهی برای بدن ضرر دارد؟

مصرف بیش از حد و اندازه هر ماده ای می تواند نتایج نا مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. این قانون برای مواد شیمیایی و گیاهی مختلف معتبر است. اگر شما این محصول را بیش از حد مورد استفاده قرار دهید، به سلامتی خود آسیب وارد می کنید.

5- آیا فرمولهای دیگری برای طراحی گلیسرول گیاهی وجود دارد؟

مطمئنا بله. با این حال ما در این مقاله سعی کردیم تا ساده ترین و پر بازده ترین روش موجود در جهت طراحی و ساخت گلیسیرین را برای شما بازگو کنیم. بی شک راههای دیگری هم وجود دارند که با استفاده از آنها شما به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می توانید گلیسیرین تولید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *