دانستنی های مواد شیمیایی

دانستنی های ویتامین ای (E)

منابع غذایی غنی از ویتامین ای (E)

ویتامین ها به دو دسته کلی محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. ویتامین E یکی از ویتامین هایی است که در کنار ویتامین های D، K و A در دسته ویتامینهای محلول در چربی قرار می گیرد و در غشای سلولی ذخیره می شود. ساختار این ویتامین به شکلی است که توکوفرول و توکوترینول را در خود جای داده است. اصولاً کمبود ویتامین E به ندرت اتفاق می افتد که در اثر رژیم نادرست رخ می دهد. در ادامه این مقاله به بررسی برخی دانستنی های ویتامین ای (E) خواهیم پرداخت.

مقدار مجاز مصرف ویتامین E برای بزرگسالان، طبق نظر سازمان های بهداشتی، روزانه 3 تا 15 میلی گرم است. وجود این ویتامین، که در سال 1922 کشف شد، منجر به کاهش رادیکال های آزاد می شود و در نتیجه به سلامت بدن کمک می کند. کاهش رادیکال آزاد به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی این ویتامین می باشد.

مواد غذایی دارای ویتامین ای (E)

این ویتامین دارای دو منشا گیاهی و حیوانی است. در بین آنهایی که منشا گیاهی دارند روغن جوانه گندم دارای 150 میلی گرم در هر 100 گرم، ویتامین E است. از دیگر روغنهایی که حاوی این ویتامین هستند می توان به روغن فندق، آفتابگردان، بادام، هسته انگور، کانولا، ذرت، زیتون و سویا اشاره کرد. همچنین بادام، جوانه گندم، بادام زمینی، فندق، آووکادو، اسفناج خام، مارچوبه و کلم بروکلی دارای این ویتامین هستند. اما مواد غذایی که منشا حیوانی دارند و حاوی این ویتامین هستند، شامل ماهی، صدف، کره و پنیر، مرغ و گوشت گاو، شیر کامل و شیر بدون چربی است.

از آنجایی که ویتامین E اثر محافظتی عصبی دارد، بهتر است آن را عصرها یا شب ها مصرف کنید. می توانید مکملهای این ویتامین را با شام یا درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید. برخی از ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین ‌های محلول در چربی مانند A، D، E وK  برای جذب حداکثری باید همراه غذا مصرف شوند.

کاربردهای ویتامین E و اهمیت آن

مطالعات نشان می دهد که اهمیت ویتامین E در سلامت قلب موثر است. افرادی که دوز نرمال ویتامین را دریافت می کنند کمتر در معرض بیماری های قلبی، زوال عقل و سرطان قرار می گیرند. این ویتامین در بیان ژن ها تاثیر گذار است و یک تنظیم کننده آنزیمی به شمار می رود. همچنین در رشد عضلات صاف و غیر فعال کردن PKC نقش دارد. یکی دیگر از دلایل اهمیت ویتامین E، کاهش درد ناشی از قاعدگی است. همچنین مصرف مناسب این ویتامین به کاهش خونریزی داخل جمجمه نوزادان نارس کمک می کند.

کپسولهای حاوی ویتامین ای (E)

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E می تواند باعث آسیب عصبی و عضلانی شود که منجر به از دست دادن احساس در بازوها و پاها، از دست دادن کنترل حرکت بدن، ضعف عضلانی و مشکلات بینایی می شود. کاهش و کمبود این ویتامین می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی نیز شود. مصرف کمتر از 6 میلی گرم از این ویتامین در رژیم غذایی روزانه می تواند باعث بروز مشکلات عصبی و اختلال در عملکرد بدن شود. افرادی که دچار بیماری های پانکراتیت، فیبروز کیستیک و به طور کلی دارای اختلالات گوارشی هستند که نمی توانند چربی را جذب کند. اگر علائم زیر را دارید، به کمبود ویتامین E دچار هستید:

  • رتینوپاتی که اختلال در بینایی و آسیب به شبکیه چشم است.
  • نوروپاتی محیطی که ضعف دست و پا ها به سبب آسیب در اعصاب محیطی رخ می دهد.
  • آتاکسی که منجر به عدم کنترل اعضای بدن می شود.

مصرف بیش از حد و افراطی ویتامین E

مصرف افراطی ویتامین E می تواند باعث اختلالات دارویی شود. اگر دوز مصرفی ویتامین از 300 میلی گرم تجاوز کند باعث اختلال در عملکرد رقیق کننده های خون مانند آسپرین و وارفارین می شود. در صورت وجود بیش از 400 میلی گرم از این ویتامین در خون، مصرف تاموکسیفن که یک داروی ضد سرطان سینه است، بی اثر می شود. شاید عجیب به نظر برسد اما مصرف افراطی ویتامین E می تواند منجر به مرگ شود. در صورت استفاده بیش از حد از این ویتامین، مثلا دریافت 1000 میلی گرم در روز، ممکن است خونریزی رخ دهد. افرادی هستند که از ترکیب ویتامین E با آب لیمو برای روشن کردن پوست خود استفاده می کنند. هیچ مدرکی مبنی بر این کار وجود ندارد و این محصولات می توانند عوارض جانبی مانند آسیب به پوست را ایجاد کند.

قرص زرد رنگ دارای ویتامین ای (E)

سوالات متداول دانستنی های ویتامین ای (E)

1- ویتامین E چه کاربردی در بدن دارد؟

این ویتامین یک ماده مغذی است که برای بینایی، تولید مثل و سلامت خون، مغز و پوست مفید است.

2- آیا مصرف روزانه ویتامین E، بدن را دچار مشکل می کند؟

زمانی که این ویتامین از راه خوراکی مصرف شود و در دوزهای کمتر از 1000 میلی گرم در روز، احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است.

3- آیا ویتامین E برای  سلامت موها مفید است؟

ویتامین E برای پوست سالم ضروری است و شامل پوست سر  نیز می شود. سالم نبودن پوست کف سر باعث می شود موهای ضعیفی داشته باشید. این ویتامین از پوست سر حمایت می کند و با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ لایه چربی محافظ، به موهای شما یک پایه قوی برای رشد می دهد.

4- آیا مصرف این ویتامین باعث تیره شدن پوست می شود؟

خیر. ویتامین E باعث تیره شدن پوست نمی شود. در واقع برای درمان پوست ناهموار و تغییر رنگ استفاده می شود. این ویتامین حاوی آلفا توکوفرول است. این یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست شما در برابر رادیکالهای آزاد مضر محافظت می کند.

5- آیا ویتامین E باعث افزایش وزن می شود؟

ویتامین E یک ویتامین آنتی اکسیدانی محلول در چربی است. اگر در دوز های بالا مصرف شود، می تواند در چربی بدن شما تجمع کند و عوارضی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *