دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت بتائین صنعتی و خوراکی

بررسی تفاوتهای بتائین صنعتی و خوراکی

بتائین یکی از مواد شیمیایی می باشد که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول صنعتی دارای خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فردی می باشد که در ادامه این متن قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. توجه داشته باشید که گروه اصلی قرار گیری بتائین در زنجیره مواد شیمیایی گروه اسیدهای آمینه می باشد. در نهایت قصد داریم در ادامه  متن به بررسی تفاوت بتائین صنعتی و خوراکی و کاربردهای متفاوت این محصول در صنایع گوناگون بپردازیم.

معرفی کلی بتائین

بتائین یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع گوناگون می باشد. این ماده صنعتی دارای ساختاری جامد و پودری شکل و یا گاهی نیز به صورت مایع می باشد. معمولا کاربران می توانند این محصول را در حالتهای فیزیکی متفاوت با رنگهای سفید متغیری بیایند. برای مثال معمولا بتائین صنعتی در حالت جامد به رنگ سفید و در حالت مایع به رنگ زرد کمرنگ می باشد. فرمول شیمیایی این محصول نیز به صورت C5H11NO2  می باشد. از دیگر خواص شیمیایی این ماده می توان به نقطه ذوب و همچنین جرم مولکولی آن اشاره مود.

پودر سفید رنگ بتائین

در حالت معمول نقطه ذوب بتائین در محدوده دمایی معادل 180 درجه سانتیگراد می باشد و همچنین جرم مولکولی آن نیز معادل 15/117 گرم بر مول می باشد. یکی از مهمترین نکاتی که در زمان استفاده از این محصول باید توسط کاربران مورد توجه قرار گیرد این موضوع می باشد که بتائین دارای ساختاری دو قطبی می باشد. علت وجود ساختار دوقطبی در این محصول نیز به دلیل حضور یک اسید آمینه تحت عنوان گلایسین و همچنین سه گروه متیل در ساختار کلی بتائین می باشد.

بررسی ساختار فرمول شیمیایی بتائین

همانگونه که گفتیم بتائین دارای ساختاری دو قطبی می باشد. این امر بدین معنی است که در ترکیب شیمیایی این محصول ما هم شاهد حضور همزمان بارهای منفی و مثبت می باشیم. این امر سبب ایجاد مزیتهای مثبتی در این محصول گردیده است. به شکلی که باعث می شود تا بتائین صنعتی قادر به ایجاد ارتباط با انواع مواد شیمیایی گردد. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که می توان از این محصول در صنایع خوراکی نیز بهره برد.

پنج چغندر تازه کنارهم

در واقع بتائین خوراکی از مواد مغذی فراوانی تشکیل شده است. برای مثال در ساختار این محصول ما شاهد وجود انواع ویتامینهای گروه B، فولاتها و همچنین کولینها می باشیم. به طور معمول کاربران می توانند این محصول را در دو شکل آبدار و بدون آب تهیه نمایند. بدن انسان خود نیز قادر به تولید این ماده می باشد. وجود این ماده در بسیاری از مواد غذایی مانند غلاتها، چغندر و همچنین غذاهای دریایی مشاهده می گردد.

بررسی انواع کاربردهای بتائین صنعتی و خوراکی در صنایع

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان کاربرد بتائین صنعتی و خوراکی توجه کاربران این محصول را به خود جلب خواهد نمود دامنه وسیع کاربرد این محصول صنعتی می باشد. به طور معمول با بررسیهای صورت گرفته در رابطه با ساختار این ماده شیمیایی متوجه می شویم که از آن در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی و پاک کننده های خانگی استفاده می شود. در واقع کوکامیدو پروپیل بتائین از مهمترین عوامل ایجاد کف و پاک کنندگی در این محصولات به حساب می آید. البته استفاده از بتائین صنعتی در بسیاری از شامپوها و نرم کننده ها نیز قابل مشاهده می باشد. استفاده از بتائین صنعتی در شامپوها امری الزامی می باشد. علت این امر نیز وابسته به ساختار دو قطبی این محصول است.

انواع صابون لوسیون و نرم کننده حاوی بتائین در کنار حوله های سفید

در واقع کاربرد بتائین صنعتی در شامپوها سبب تخلیه بار استاتیک موها در زمان کاربرد شامپو می گردد. در واقع عامل ایجاد کننده  حالت نرم و درخشندگی در موها بعد از استحمام وجود بتائین صنعتی در ساختار شامپوها می باشد. از دیگر کاربردهای صنعتی این محصول می توان به کاربرد آن در انواع صابون و شوینده های بدن انسان اشاره نمود. در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست، مو و همچنین انواع خوشبوکننده ها و افتر شیو ها نیز ما شاهد کاربرد بتائین صنعتی می باشیم.

بررسی ضرورت وجود بتائین برای ساختار بدن

یکی از مهمترین کاربرد های عمده ای که می توان برای بتائین صنعتی و خوراکی نام ببریم،  کاربرد بتائین خوراکی در بسیاری از محصولات دارویی می باشد. یکی از عمده ترین کاربردهای این محصول در زمان تولید انواع داروهای قلبی می باشد. البته امروزه دامنه  کاربرد این محصول در صنایع خوراکی بسیار وسیع می باشد. به شکلی که به دلیل ساختار تشکیل دهنده آن امروزه از بتائین خوراکی در تولید انواع مکملهای غذایی نیز استفاده می گردد. عدم حضور میزان کافی و مناسب بتائین در بدن انسانها می تواند برای انسان عوارض دردناکی را به همراه داشته باشد. عموما بررسیها نشان می دهد که کمبود بتائین در بدن انسان عامل ایجاد مشکلات فیزیکی مانند پوکی استخوان و انواع بیماریهای قلبی و عروقی می باشد. در نتیجه شاید بتوان به این نکته اشاره نمود که مصرف بتائین برای بدن انسانها الزامی می باشد.

انواع قرصهای رنگی

بررسی برخی مزایای کاربرد بتائین خوراکی

استفاده از بتائین صنعتی و خوراکی در صنایع گوناگون برای کاربران مزایای فراوانی را به همراه خواهد داشت. اما شاید مهمترین مزیت کاربرد این محصول در مکملهای غذایی در توانایی بالای آن در کاهش حجم چربیهای بدن می باشد. در واقع کاربرد بتائین در ساختار بدن می تواند در افزایش چربی سوزی بدن افراد موثر باشد همچنین این ماده می تواند در کاهش سموم بدن نیز نقش کاربردی را ایفا نماید. از دیگر مزایایی که کاربرد بتائین خوراکی برای بدن افراد ایجاد می نماید می توان به افزایش کارایی اعضای حیاتی بدن مانند کبد، قلب و در نهایت سیستم گوارشی و معده انسان اشاره نمود.

سوالات متداول تفاوت بتائین صنعتی و خوراکی

1- عمده ترین کاربرد بتائین در صنایع چیست؟

 عموما از بتائین در صنایع گوناگونی استفاده می گردد. یکی از مهمترین کاربردهای این ماده در بخش صنعت مربوط به کاربرد آن در زمان استفاده از مواد فلزی می باشد. در واقع از بتائین به عنوان یک عامل بازدارنده در خوردگی و فرسودگی فلزات نیز بهره می برند. استفاده از این محصول در صنایع سیمان سازی برای پاک کننده روغن از سطوح سیمانی و همچنین عامل بازدارنده نفوذ هوا در ساختارهای سیمانی نیز مشاهده می گردد.

2- آیا تماس مستقیم با بتائین برای انسان عوارضی را ایجاد می نماید؟

این ماده می تواند سبب ایجاد عوارض پوستی در افراد گردد. در نتیجه کاربران باید از تماس مستقیم این ماده با بدن خود امتناع نمایند.

3- قیمت بتائین وابسته به چه عواملی می باشد؟

قیمت مواد اولیه شیمیایی در بازارهای داخلی کشور به عوامل گوناگونی مثل تحریم، وضعیت سیاسی حاکم بر جامعه و همچنین عوامل خارجی مانند قیمت مواد اولیه تولید محصول وابسته می باشد. با این حال می توانید بتائین با کیفیت را با بهترین و مناسب ترین قیمت از شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تهیه کنید.

4- آیا از بتائین برای تغذیه طیور نیز می توان استفاده نمود؟

در واقع استفاده از بتائین برای پرورش انواع پرندگان الزامی می باشد و می تواند تا حد قابل توجهی میزان مرگ و میر طیور را کاهش داده و عملکرد تولید را افزایش دهد.

5- عموما روش تولید بتائین خوراکی به چه شکلی می باشد؟

به طور کلی بتائین خوراکی را می توان از طریق روشهای پیشرفته از ساختار کلی مواد غذایی که حاوی این ماده می باشند استخراج نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *