دانستنی های مواد شیمیایی

اهمیت استفاده از الکل در دوران کرونا

اهمیت استفاده از الکل در دوران کرونا

استفاده از الکل در دوران کرونا، در طی یک سال اخیر، به شکلی بیمارگونه بوده است. از آن جایی که، در خارج از محیط منزل، شرایط شستشوی مکرر دست فراهم نمی باشد. بنابراین مردم برای ضد عفونی کردن، ناگزیر به استفاده از الکل در دوران کرونا بوده اند. الکل هایی که به صورت روزمره و به منظور ضد عفونی کردن سطوح و دست استفاده می کنیم، ایزوپروپیل الکل است که فرمول مولکولی آن  C3H8Oمی ­باشد.

ایزوپروپیل الکل، کوچک ترین عضو گروه الکل های نوع دوم و دومین محصول الکلی تجاری است. به عبارت دیگر جزو الکل های سبک، محسوب می ­شود. بالاترین تقاضای مصرف بعد از مصرف متانول، ایزوپروپیل است. قیمت پایین و تهیه آسان ایزوپروپیل، از مزایای این الکل محسوب می شود. از خصوصیات فیزیکی آن، می ­توان به مواردی از جمله بی رنگ و غیر قابل آشامیدن، فرار و قابل اشتعال بودن اشاره کرد. تنفس ایزوپروپیل در حالت عادی، برای ما مشکلی به وجود نمی آورد. اما در صورتی که، تنفس بخار آن با غلظت بسیار بالا باشد، ممکن است اثراتی مشابه به بی حسی ایجاد کند.

مصرف زیاد الکل برای ضدعفونی

مصرف وسواسی الکل

اختلال وسواسی الکل در دوران کرونا

همانطور که می دانیم استفاده از الکل در دوران کرونا، به یکباره حالت افراطی به خود گرفت. این مطلب ارتباطی به سن، جنس و حتی وضعیت مالی افراد نداشته است. عوامل اصلی این معضل، شدت استرس و اضطراب افراد بوده است. مصرف بیمارگونه الکل، اثرات منفی جبران ناپذیری بر زندگی روزمره افراد گذاشته است به طوری که برخی از فعالیت روزمره خود غافل می شوند. در این شرایط نقش مشاورین روانشناس و روانکاو، در حل این معضل اجتماعی،  نقشی پر رنگ داشته است. در ادامه به چند مورد از اتفاقاتی که بر اثر مصرف وسواسی الکل، در یک سال اخیر رخ داده است اشاره می شود.

روش استفاده از الکل برای ضدعفونی وسایل

ایزوپروپانول دارای خواص ضد باکتریایی بوده و کاربرد های مختلفی نیز در پزشکی دارد. این الکل به شکل پد های ضد عفونی کننده ای که ما از داروخانه تهیه می کنیم نیز، وجود دارد. این پدها معمولاً از جنس پنبه یا گاز هستند که با محلول 60 تا 70 درصد الکل تهیه می شوند. به عبارت دیگر، برای ضد عفونی کردن موبایل، ابزارها­ی کوچک، پاک کردن سطوح و تمیزکردن پوست بیمار قبل از تزریق استفاده می شود. گزینه ایمن تری برای ضد عفونی کردن محسوب می شوند.

خطرات استفاده از الکل در دوران کرونا

استفاده از الکل در دوران کرونا، می تواند خطرات فراوانی را به وجود آورد. خطراتی مثل آتش سوزی و یا مسمویت با الکل از جمله این موارد است که در ادامه توضیح می دهیم:

خطر آتش سوزی با الکل

تماس مستقیم الکل بر روی سطح گوشی به منظور ضد عفونی کردن آن، منجر به خطر آتش سوزی می شود. البته خطر آتش سوزی فقط با تلفن همراه گزارش نشده است. اگر الکل در آشپزخانه و کنار اجاق گاز قرار داده شود بدون شک منجر به آتش سوزی و در نهایت انفجار خواهد شد. از این رو بایستی نهایت دقت برای محل قرار گیری الکل در نظر گرفته شود.

استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن موبایل

آتش گرفتن تلفن همراه بر اثر ضدعفونی کردن مستقیم با الکل در دوران کرونا

خطر مسمومیت با الکل

شایعات فراوانی مبنی بر استفاده از الکل در دوران کرونا منتشر شده است. اولین نسخه مبنی بر مصرف الکل، به  صورت خوراکی بوده است. افراد زیادی با این تفکر غلط، که با استفاده از الکل در دوران کرونا، ویروس از بین خواهد رفت، شروع به مصرف افراطی مقادیر زیادی الکل کردند. استعمال الکل های خوراکی صنعتی به صورت تقلبی، باعث مسمومیت و حتی مرگ افراد زیادی در نقاط مختلف کشور شد.

در صورتی که استعمال الکل به صورت خوراکی و یا تزریق علاوه بر اینکه کمکی به کاهش ابتلا به ویروس کرونا نمی کند، بلکه منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می شود. مسمومیت با الکل از جمله مواردی است، که قادر خواهد بود در مدت زمان بسیار کم، عوارض جبران ناپذیری از جمله ناتوانی های جسمی، نابینایی و حتی منجر به مرگ شود. همه گیری مسمومیت با الکل بعد از درگیری با معضل کرونا در ایران، به شکل نگران کننده ای افزایش یافت. حتی در یک دوره آمار جان باختگان ناشی از مسمومیت با الکل، از آمار جان باختگان کرونا سبقت گرفته بود.

مصرف نادرست الکل به شدت خطرآفرین است. در مواردی نیز شاهد گزارش هایی مبنی بر نابینایی افراد بر اثر استعمال خوراکی الکل صنعتی بوده ایم. در کنار این مطالبی که ذکر شد، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود، این است که الکل را به هیچ وجه در دسترس کودکان و نوجوانان زیر 12 سال قرار ندهیم. زیرا گزارش هایی مبنی بر استعمال نا آگاهانه الکل به صورت خوراکی توسط کودکان و مسمومیت و گاهاً مرگ آن ها گزارش شده است. الکل را باید در قفسه هایی با درب قفل دار و در جایی دور از دسترس کودکان نگهداری شود. اگر این موارد رعایت نگردد، این امکان وجود دارد که خسارات جبران ناپذیر مالی و غیر مالی به ما وارد می شود

مصرف بی رویه الکل خطرناک است

سوالات رایج استفاده از الکل در دوران کرونا

حال به چند سوال شایع در ارتباط با استفاده از الکل در دوران کرونا می پردازیم:

1- بهترین راه کار به منظور ضد عفونی کردن سطوح و دست چیست؟

استفاده از آب و صابون و شست و شوی مکرر دست‌ها، به عنوان اولین و بهترین راهکار مقابله با ویروس کرونا است. این مورد توسط وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی نیز مورد تایید است. در مواقعی که دسترسی به آب و صابون ندارید می توانید از اسپری الکل 70 درصد استفاده کنید.

2- آیا مصرف الکل در بدن ما ایمنی ایجاد می کند؟

خیر، استفاده از الکل نه تنها ایمنی بدن ما را درقبال ویروس کرونا بالا نمی برد بلکه منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

3- برای ضد عفونی کردن و به صورت روزمره از چه الکلی می توان استفاده نمود؟

از الکل صنعتی ایزوپروپیل، به منظور ضد عفونی کردن سطوح و دست می توان استفاده کرد. به هیچ وجه از الکل صنعتی متانول برای ضد عفونی کردن دست و سطوح استفاده نکنید.

4- ضدعفونی کردن تلفن همراه با الکل چگونه است؟

ابتدا پیش از ضد عفونی کردن موبایل، بایستی شارژر را خارج کنیم. گوشی موبایل به هندزفری متصل نباشد. حتماً تلفن همراه به هنگام ضد عفونی کردن، خاموش باشد. ابتدا الکل را بر روی پد یا دستمال اسپری کنیم. بلافاصله بعد از ضد عفونی کردن گوشی را روشن نکنیم.

5- آیا نوشیدن و غرغره کردن الکل، به منظور ضد عفونی کردن دهان صحیح است؟

خیر، به هیچ وجه نوشیدن و غرغره کردن الکل، در ضد عفونی کردن دهان تاثیری ندارد. به علاوه تکرار این عمل منجر به آسیب به بافت بدن می شود و عوارض گوناگونی به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *