دانستنی های مواد شیمیایی

انواع کودهای شیمیایی

انواع کودهای شیمیایی

گیاهان نیز مانند ما انسانها برای رشد و زنده ماندن به غذای مخصوص خود احتیاج دارند. علاوه بر نور و آب و هوای مناسب کود کشاورزی برای تغذیه و بقای گیاهان نیاز است. عملکرد اصلی کود تقویت خاک و رفع مشکلات و آفات گیاهان است. کود می تواند عملکرد کیفی و کمی گیاه را افزایش دهد. کودها با توجه به ترکیبات خود در سه دسته کود شیمیایی، کود بیولوژیکی یا کود آلی تقسیم بندی می شوند. در کودهای شیمیایی مختلف، معمولا ترکیب عناصر یا درصد خلوص آن متفاوت است. این فاکتورها باعث می شود تا  زمان مصرف کود، نحوه و زمان پخش و موارد مصرف کود متفاوت باشد.

کود شیمیایی چیست؟

کود شیمیایی با ورود به چرخه کشاورزی انقلابی زراعی در تولید محصولات ایجاد کرد. کودهای شیمیایی به مرور زمان با افزایش تولید روبرو شدند. این نکته را باید در نظر داشت که در کنار افزایش محصولات، به خاک و موجود زنده اکوسیستم صدمات بسیاری وارد می کند. کود شیمیایی بر اساس مواد شیمیایی و نوع عناصر به دسته های مختلف همچون ازتی، فسفری، پتاسیمی و غیره تقسیم می شوند. حال اگر یک کود تمام این عناصر را به میزان متناسب در خود دارا باشد، کود کامل نامیده می شود.

کود شیمیایی دادن به گیاه

از نظر ترکیب مواد دیگر نیز دو دسته عناصر پر مصرف ماکرو و عناصر کم مصرف میکرو هستند. در دسته ماکرو عناصری همچون پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ازت و فسفر هستند. گروه میکرو شامل آهن، منگنز، روی و بور هستند. کودهای شیمیایی از طریق واکنشهای انجام می گیرند، بین عناصر تولید می شوند و در نهایت ماده ای شیمیایی تولید می شود که به تقویت گیاه و دفع آفات کمک می کند.

کودهای شیمیایی ازت

کود شیمیایی ازت ازعنصر نیتروژن ایجاد می شود که این نیتروژن به شکلهایی مختلفی از کود شیمیایی تبدیل می شود. کود شیمیایی ازت به دلیل اینکه راحت حل می شود و به سرعت در دسترس گیاه قرار می گیرد، به کودهای دیگر ترجیح داده می شود. مصرف این کود به شکل گاز و به صورت شسته شده صورت می گیرد. کود نیترات، آمونیاک، آمیدی و نیترات آمونیاک از دسته کودهای شیمیایی ازت است.

کودهای شیمیایی آمونیاک

کود آمونیاک در برابر رطوبت و آب مقاوم است. در زمان آبیاری هم می توان از این نوع کود استفاده کرد. این کود نیز مانند کودهای نیترات در آب حل می شود اما به سرعت در اختیار گیاه قرار نمی گیرد. این کود بیشتر مناسب گیاهان کم رشد با عمری طولانی است تا به مرور زمان و آرام آرام کود در اختیار گیاه قرار گیرد. این نمونه جزو بهترین کودهای انتخابی برای گیاهان است.

کودهای آمیدی

کود آمیدی به دلیل ترکیباتی که دارد به راحتی در آب حل می شود. کود آمیدی توسط آنزیمهای تجزیه اوره در خاک تجزیه می شود و در دسترس خاک قرار می گیرد. سرعت تجزیه این کود بالا است؛ زیرا تجزیه عناصر آن توسط میکروارگانیسمهای موجود در خاک انجام می شود. برای تجزیه بهتر عناصر کود آمیدی، این کود ابتدا باید به آمونیاک و سپس به نیترات تجزیه شود تا عناصر آن برای گیاه قابل استفاده باشند.

کودهای نیترات آمونیاک

نیترات و آمونیوم مواد تشکیل دهنده این کود هستند. این کود به صورت نیترات آمونیوم و نیترات کلسیم در بازار عرضه می شود.

کود نیترات آمونیاک

کودهای شیمیایی فسفات دار

این کودهای شیمیایی فسفات دار انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها بطور جداگانه می پردازیم:

کودهای شیمیایی فسفات محلول در آب

این نوع از کودهای فسفات در آب محلول هستند و به راحتی در اختیار گیاه قرار می گیرند. انواع نمونه های کود فسفاتی محلول در آب مثل سوپر فسفات منفرد، سوپر فسفات دوبل و سوپر فسفات سه گانه هستند که در میزان عنصر فسفات متفاوت اند.

کودهای شیمیایی فسفات محلول در اسید سیتریک

این کود فسفاتی در آب اسیدی و یا اسیدهای ضعیف حل می شود. حاوی فسفر با فرمول (H3PO4)  است.

کودهای شیمیایی فسفات نامحلول

این نمونه فسفات در آب کاملا نامحلول است و در اسیدی همچون اسید سیتریک که ضعیف است به میزان کمی حل می شود.

کودهای شیمیایی سوپر فسفات

این نمونه کود جزو کودهای گرانول یا دانه ای می باشد. این کود فسفر فراوانی دارد و چون فسفر بر گلدهی گیاه تاثیر بسیاری دارد، برای گلهای گلدان و اکثر گلهای تزئینی از این کود استفاده می شود.

کود شیمیایی فسفات دار

 کودهای شیمیایی پتاسیم

کمبود پتاسیم در خاکهای شنی و اسیدی مشاهده می شود. البته در زمینهایی که تحت آبیاری و برداشت فراوان محصول هستند همچون یونجه نیز دیده می شود. از عمده ترین نمونه های کود کشاورزی که در سطح بازار ارائه می شود، سولفات پتاسیم و پتاس حجیم شده است. کود پتاسیمی از دسته کودهای شیمیایی هستند. به دلیل داشتن پتاسیم، نیتروژن و فسفر که از مهمترین عناصر مورد نیاز گیاهان هستند، پر طرفدار است و جزو اولویت کشاورزان برای خرید کود می باشد.

کودهای شیمیایی NPL

اگر به دنبال مخلوطی از ازت، فسفر و پتاسیم هستید، این نوع کود توصیه می شود؛ زیرا به کود کامل معروف است. کود شیمیایی NPL به شکل مایع و پودری به بازار عرضه می گردد و در هر دو نوع آن پرکاربرد است. ترکیب این کود معروف به ترتیب درصدی از ازت، فسفر و درنهایت پتاسیم را در بر می گیرد.

کود شیمیایی کم مصرف یا میکرو المنت

علاوه بر کودهایی که در بخش بالا به آن اشاره شد، کودهایی وجود دارند که جزو کودهای کم مصرف یا میکرو المنت هستند. این کودها از موادی همچون آهن، منگنز و روی تشکیل می شوند. در ادامه به بررسی  سه نوع از کودهای شیمیایی میکرو المنت خواهیم پرداخت.

کودهای شیمیایی میکرو المنت آهن

آهن جزو اصلی ترین ریزمغذی های مورد نیاز گیاهان است. خرید کود آهن جزو مهمترین دغدغه های یک کشاورز برای مزارع خود است تا کیفیت محصولاتش را افزایش دهد. آهن بر تولید سبزینه گیاهان و در نتیجه تغذیه صحیح گیاه تاثیر گذاراست بنابراین بسیاری از کارشناسان می توانند به راحتی علائم کمبود آهن را تشخیص دهند. این عوامل با تغذیه گیاه از کود میکرو المنت آهن بر طرف می شود.

کودهای شیمیایی میکرو المنت روی

عنصر روی بر تولید هورمونهای رشد گیاه و باروری و تولید میوه گیاه اثر گذار است. اگر در گیاهی میزان عنصر روی کم باشد موجب ریزش برگ، خشک شدن و کم شدن رشد گیاه می شود. همچنین برگ و گلها نیز دیر باز می شوند. میکرو المنت روی از طریق جایگذاری عمقی و محلول پاشی در اختیار گیاه قرار می گیرد. بهتر است که کشاورزان عزیز کود روی را در پاییز و اوایل بهار به همراه اوره و اسید بوریک به گیاه دهند تا به باروری بیشتر گیاه کمک کند. اگر کود روی را با کودهای حیوانی مخلوط کنید، عملکرد مثبت آن افزایش می یابد که البته بهتر است این ترکیب در محدوده ریشه به خاک گیاه اضافه شود.

کودهای شیمیایی میکرو المنت منگنز

مصرف کود منگنز موجب فتوسنتز گیاه و بارور شدن بیشتر گیاه می شود؛ زیرا عنصر منگنز در سیستمهای آنزیمی و تشکیل کلروپلاست گیاه دخیل است. این کود را می توان از طریق محلول پاشی و جایگذاری عمقی در اختیار گیاه قرار داد.

کودهای شیمیایی کم مصرف

انتخاب نمونه مناسب گیاه

با توجه به نکاتی که به آن اشاره می کنیم می توانید خرید انواع کود کشاورزی مناسب گیاهان خود را بدون نگرانی انجام دهید. توجه به این نکات موجب پیشرفت مزارع و ترقی گیاهان می شود. چرا که انتخاب کود نامناسب و نادرست برای گیاه می تواند همچون تجویز دارویی اشتباه برای انسان کشنده باشد. در ادامه چند مورد از این شرایط را برمی شماریم.

شرایط آب و هوایی منطقه

با توجه به شرایط موجود در منطقه خود می توانید به نکات انتخاب کود مناسب و از همه مهمتر میزان کوددهی گیاهان خود دست یابید.

شرایط خاک و گیاه

بررسی شرایط فیزیکی، زیستی و آزمایش خاک می تواند در انتخاب کود مناسب فاکتور اصلی باشد. اکثر مشکلات و کمبودهای گیاه با علائمی که گیاه از خود نشان می دهد قابل فهم است. چرا که بر این اساس کود مناسب جهت رفع کمبودهای گیاه شناخته می شود.

شرایط کشاورز و باغدار

برای اینکه انتخاب درستی در خرید انواع کود کشاورزی داشته باشید، باید عملکرد کشاورز در برداشت فصل جاری و فصول قبل را ملاک قرار داد. به این دلیل که میزان کاشت و برداشت در شیوه کوددهی و انتخاب کود اثر گذار است.

انتخاب و کاشت نمونه گیاه

خرید کودهای شیمیایی

انتخاب نوع کود مناسب، روش کوددهی و استفاده درست و به موقع از کود شیمیایی نیاز به تجربه و سابقه در این زمینه دارد. اگر در انتخاب کود شیمیایی مناسب برای مزارع و زمینهای کشاورزی خود مردد هستید و به راهنمایی نیاز دارید می توانید از کارشناسان شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات در این زمینه اطلاعات دلخواه خود را کسب کنید و خرید انواع کود شیمیایی و دیگر مدلهای کود را به این شرکت با سابقه در زمینه فروش انواع کودهای شیمیایی بسپارید. برای خرید انواع کود شیمیایی در ابتدا باید نیاز گیاه را بشناسید و سپس اقدام به انتخاب گیاه کنید. کود و کشاورزی جزو زمینه های اصلی و اساسی در نیازمندیهای انسان برای بقا است که به کمک کود در کنار زراعت و کشاورزی می توانیم رشد و ترقی گیاه را به دور از آفات فراهم کنیم.

سوالات متداول انواع کودهای شیمیایی

1- جایگذاری عمقی کود روی و منگنز به چه صورت انجام می گیرد؟

جایگذاری عمقی یکی از روشهای رساندن کود به خاک اطراف گیاه است. در این روش در خاک اطراف گیاه، چالگود یا تراشهایی نواری شکل ایجاد می شود که کود در آنها دفن می شود.

2- کودهای میکرو المنتی تا چه زمانی تاثیر دارند؟

این کودها یک تا دو سال از کاهش یافتن عناصر روی، آهن و منگنز در خاک جلوگیری می کنند. این نوع کودها در خاک سبک توسط آبیاری نیز قابل پخش هستند اما بازدهی آنها نسبت به روشهای ذکر شده در بالا کمتر است.

3- زمان مصرف هر کود چطور شناخته می شود؟

هر کود زمانی مشخص برای مصرف دارد برای مثال اگر کودی برای گلدهی گیاه توصیه شده است باید قبل از گل دادن گیاه استفاده شود و در صورت وجود یک گل در گیاه باید از مصرف آن خودداری کرد.

4- اثر گذاری کود بر کدام لایه از خاک اثر بیشتر است؟

لایه های زیرین خاک از نظر مواد مغذی و غیره فقیرتر از دیگر لایه ها است. بنابراین کود را بهتر از دیگر لایه ها جذب می کند. برای رساندن کود به سطح زیرین لایه های خاک بهتر است از شیوه های جایگذاری عمقی و تراشهای نواری استفاده شود.

5- آیا بیشتر بودن میزان کود موجب عملکرد بهتر گیاه می شود؟

این دیدگاه که هر چقدر به گیاه کود بیشتری داده شود، عملکرد آن بهتر خواهد بود کاملا اشتباه است. در مصرف کود نیز باید میزان صحیح را رعایت کنیم و مصرفی بهینه داشته باشید تا باعث صدمات بیشتر به گیاه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *