دانستنی های مواد شیمیایی

اسید بوریک در کشاورزی

کاربرد و فواید اسید بوریک در کشاورزی

اسید بوریک یک ماده شیمیایی محلول در آب است که با نامهای دیگری مثل بوریک اسید، اورتوبوریک، بوراسیک اسید و… معرفی می شود. اسید بوریک با توجه به خواص فراوانی که دارد، بسیار شناخته می باشد و پر کاربرد است. یکی از کاربردها و استفاده های مهم اسید بوریک، در صنعت کشاورزی است. صنعت کشاورزی از جمله صنایعی است که به اسید بوریک نیاز دارد. اسید بوریک به 2 حالت کریستالی و پودری استفاده می شود. این ماده در حالت پودری از قابلیت حل شدن در آب برخوردار است و در حالت کریستالی نیز به شکل بلورهای بی رنگ می باشد. از این اسید برای تولید انواع مختلفی از محلولهای شیمیایی استفاده می شود. در واقع این محلول کم خطر است و محلولهای شیمیایی با میزان اسیدیته متفاوت نیز تولید می کند.

ویژگیهای مهم بوریک اسید

گند زدایی از جمله ویژگیهای مهم اسید بوریک می باشد. همین موضوع باعث می شود تا از اسید بوریک در کشاورزی و پزشکی استفاده شود . در واقع اسید بوریک ترکیبی است که می تواند قارچ و باکتریها را نابود کند. بوریک اسید برای درمان بسیاری از بیماریهای باکتریایی، تولید آفات، سموم، حشره کش، صنایع استراتژیک و… استفاده می شود. بوریک اسید برای تولید سرامیک و کاشی نیز استفاده می شود و می تواند به عنوان ترکیبی از محلولهای گندزدا نیز به کار رود. اسید بوریک با فرمول شیمیایی H3BO3 معرفی می شود. این ترکیب  در گریدهای مختلف تولید می گردد و دارای مزه ای تلخ می باشد. بوریک اسید در آب حل می گردد و در دمایی معادل 236 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

کریستالهای سفید اسید بوریک

در حالت کلی این ترکیب شیمیایی از واکنش اسید سولفوریک و بور تشکیل می شود. بوریک اسید یک ترکیب مشتق شده از ترکیب بور و اسید سولفوریک است که در تحقیقات علمی به کار می رود. اسید بوریک زمانی که به دمای 170 درجه سانتیگراد می رسد، به حالت دهیدراته در می آید. نتیجه این دهیدراته شدن، به وجود آمدن متابوریک اسید HBO2 می باشد. اگر این ترکیب تا 300 درجه سانتیگراد گرمادهی شود، دهیدراته شدن آن بیشتر می شود و نتیجه این دهیدراته شدن، تولید پیرو بوریک اسید H2B4O7 و تترا بوریک است. در حرارت دهی بالاتر نیز بورون تری اکسید شکل می گیرد.

کاربرد اسید بوریک در کشاورزی

همان طور که متوجه شدید اسید بوریک در صنایع مختلف از جمله صنعت کود و کشاورزی کاربرد دارد. این موضوع به دلیل قابلیتهای بالا و متنوع اسید بوریک می باشد. کاربردهای اسید بوریک عبارتند از:

تولید حشره کش با اسید بوریک

 اسید بوریک در کشاورزی به عنوان یک ترکیب قدرتمند برای تولید حشره کشهای کشاورزی استفاده می شود. این نوع ترکیب با خواص و ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، می تواند باعث نابودی کک، موریانه، سوسک و مورچه های قرمز شود. نابودی حشراتی مثل سوسک و موریانه با تاثیری که اسید بوریک در تولید حشره کشهای کشاورزی به همراه دارد، اتفاق می افتد. این حشره کشها بر روی متابولیسم معده این حشرات تاثیر می گذارد و آنها را نابود می کند. در واقع این حشرات بلافاصله بعد از اینکه مواد آلوده به حشره کش را می خورند، نمی میرند. مدت زمانی لازم است تا بوریک اسید موجود در حشره کشها بر روی متابولیسم معده آنها تاثیر بگذارد و باعث مرگ آنها شود.

تامین نیاز گیاهان و محصولات

عملکرد اسید بوریک در کشاورزی تنها منوط به تولید انواع حشره کش نمی شود. این ترکیب شیمیایی می تواند تامین کننده نیاز محصولات و گیاهان باشد. برای جبران کمبود بور در گیاهان، ترکیب اسید بوریک به خاک کشاورزی اضافه می شود، همچنین می توان این ترکیب را به محلول غذایی گیاهان اضافه کرد. مصرف این ترکیب شیمیایی برای جبران کمبود بور گیاهان به ویژه گندم و جو تحت تاثیر چندین عامل مهم قرار دارد.

تراکتور در حال کار روی زمین کشاورزی

نوع و گونه گیاه، نحوه کشت گیاهان و محصولات و شرایط زمین از جمله مواردی هستند که بر روی میزان استفاده از بوریک اسید در خاک یا محلول غذایی تاثیر می گذارند. این محصولات فرآیند فتوسنتز و جذب را در گیاهان بهتر می کنند. این بهبود از طریق تقویت دیواره سلولی گیاهان و محصولات فراهم می شود. اسید بوریک در خاک یا محلول غذایی گیاهان باعث کم شدن تبخیر در گیاهان نیز می شود. کم شدن تبخیر از برگهای گیاه، باعث متعادل شدن مواد مغذی گیاه و به رشد این محصولات کمک زیادی می کند.

نکات مهم در هنگام کار با بوریک اسید

اسید بوریک از جمله ترکیبات غیر قابل اشتعال است. با این وجود زمانی که دچار احتراق می شود، مواد سمی و خطرناکی از خود مشتعل می کند. نکته مهم دیگر مربوط به زمان استفاده اسید بوریک می باشد. هنگام استفاده از اسید بوریک در کشاورزی، از تماس این ترکیب با چشم و دست جلوگیری کنید. اگر این ماده با چشم تماس پیدا کرد، بلافاصله چشمها را به شکل باز با آب فراوان شستشو دهید. بهتر است هنگام استفاده از اسید بوریک در کشاورزی و دیگر صنایع حتماً از عینک مخصوص استفاده کنید. اگر اسید بوریک را بخورید، باعث بروز تهوع، درد شکمی، استفراغ، اسهال و… می شود.

ظرف پلاستیکی حاوی بوریک اسید در آزمایشگاه

زمانی که در حال استفاده یا کار کردن با این نوع ترکیب هستید، فعالیتهایی مثل سیگار کشیدن، جویدن، بلعیدن و… را متوقف کنید. اگر این ماده خطرناک با پوست تماس پیدا می کند، می تواند جذب پوست شود و باعث خارش و قرمزی آن ناحیه می گردد. در این حالت بهتر است فوراً محل تماس را با آب شستشو دهید. برای اینکه از تاثیر این ترکیب شیمیایی دور بمانید، بهتر است از لباسهای مخصوص و مقاوم  در برابر ترکیبات شیمیایی کمک بگیرید. اسید بوریک نباید تنفس شود، چون باعث گلودرد و سرفه خواهد شد. مصدومی که اسید بوریک را تنفس کرد را باید فوراً به هوای آزاد انتقال دهید. برای خرید اسید بوریک با کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس حاصل کنید.

سوالات متداول اسید بوریک در کشاورزی

1- اسید بوریک باید در چه محیطی نگهداری شود؟

اسید بوریک باید در محیطی به دور از رطوبت و گرما و به شکل مهر و موم شده نگهداری شود، چرا که ویژگیهای این ترکیب در دمای بالا، تغییر می کند.

2- بسته بندی اسید بوریک در چه وزنهایی ارائه می شود؟

اسید بوریک در بسته بندیهای یک تنی، 500 کیلوگرمی، 50 کیلوگرمی، 25 کیلوگرمی و پک یک کیلوگرمی عرضه می شود.

3- منظور از گرید در تولید اسید بوریک چیست؟

گرید اسید بوریک نوع تولید و حوزه استفاده آن را مشخص می کند. این گرید می تواند مربوط به مصارف خوراکی، دارویی و صنعتی باشد.

4- اسید بوریک در مصارف پزشکی و درمانی برای چه مواردی استفاده می شود؟

این ماده برای درمان آفتاب سوختگی، درمان عفونت قارچی و باکتریایی واژن، درمان گزش حشرات و بثورات جلدی کاربرد دارد.

5- چگونه زباله اسید بوریک را دور بیندازیم؟

پسماند این ترکیب به عنوان یک زباله خطرناک با غلظت 10 درصد شناخته می شود، بنابراین زباله آن باید در یک ظرف جداگانه و در دار نگهداری شود. نکته مهم اینکه این زباله باید از موادی مثل بازهای قدرتمند، انیدریدهای اسیدی، عناصر اکسید کننده قدرتمند و پتاسیم به دور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *