دانستنی های مواد شیمیایی

کاربردهای سولفات آهن

کاربردهای سولفات آهن

آیا می دانید کاربردهای سولفات آهن چیست؟ سولفات آهن به معنی انواع نمک است. این ترکیبات معمولا به عنوان هپتاهیدرات شناخته می شوند. فرم هیدراته این ماده از نظر پزشکی برای رفع کمبود آهن بدن و نیز در کاربردهای صنعتی استفاده می شود. در زمانهای قدیم به عنوان مس و ویتریول سبز (ویتریول یک اصطلاح قدیمی برای سولفات است) شناخته می شد. در این مطلب در مورد کاربردهای این ماده بیشتر بدانید.

سولفات آهن چیست؟

سولفات آهن یکی از اشکال عنصر فلزی آهن است. این ماده معدنی جامد در حالت طبیعی خود شبیه بلورهای کوچک است. کریستالها معمولا سایه‌ ای از زرد، قهوه ای یا سبز متمایل به آبی دارند. به همین دلیل است که سولفات آهن را گاهی اوقات ویتریول سبز نیز می نامیم. سازندگان مکملها از چندین نوع آهن در مکملهای غذایی استفاده می کنند. جدای از فروس سولفات، رایج ترین آنها فروس گلوکونات، سیترات فریک و سولفات آهن هستند. بدن اشکال سولفات آهن را بهتر از فرمهای آهن جذب می کند. بنابراین، ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی اغلب فرمهای آهن، از جمله سولفات آهن را بهترین انتخاب برای مکملهای آهن می دانند.

کریستالهای سبز رنگ سولفات آهن

برخی از کاربردهای مهم سولفات آهن

از نظر صنعتی، سولفات آهن بیشتر به عنوان پیش ساز سایر ترکیبات آهن مفید است. این یک عامل کاهنده است و همچنین برای احیای کرومات در سیمان به یک ماده کمتر سمی Cr(III) است. از نظر تاریخی، سولفات آهن به عنوان تثبیت کننده رنگ در صنعت نساجی برای قرنها استفاده می شد. فرآوری اسید سولفوریک با تقطیر ویتریول سبز (سولفات آهن (II)) یک روش شناخته شده برای بیش از 700 سال است.

کاربرد در پزشکی

از مهمترین کاربردهای سولفات آهن در صنعت پزشکی است. آهن یک فلز سنگین ضروری می باشد که استفاده از آن در چندین مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی بدون نسخه مفید است. همچنین در دوزهای بالاتر برای درمان یا جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به صورت درمانی استفاده می شود. زمانی که آهن در مقدار مصرف روزانه تجویز شده معمول یا در دوز جایگزین مصرف شود، اثر نامطلوب کمی بر کبد دارد یا هیچ اثر نامطلوبی ندارد. در دوزهای بالا و مصرف بیش از حد عمدی یا غیرعمدی، آهن باعث مسمومیت شدید می شود که یکی از این عوامل نارسایی حاد کبدی است. ایمفرون و آهن دکستران مکملهای آهن تزریقی هستند. فروس فومارات، فروس گلوکونات و فروس سولفات رایج ترین مکملهای آهن خوراکی هستند. سولفات آهن بی خطرترین و ارزان ترین مکمل برای آهن است.

کپسولهای دارویی حاوی سولفات آهن داخل شیشه

رشد گیاهان

از کاربردهای سولفات آهن تغییر خاک برای کاهش pH خاک قلیایی بالا است تا گیاهان بتوانند مواد مغذی خاک را جذب کنند. برای درمان کلروز آهن در باغبانی مفید است. اگرچه مانند EDTA آهن سریع عمل نمی کند، اما اثرات آن طولانی تر است. بنابراین می توان آن را با کمپوست ترکیب کرد و در خاک حفر کرد تا ذخیره ای ایجاد کند که سالها دوام بیاورد.

حذف فسفر و کاهش رنگ در فاضلاب

این یکی دیگر از کاربردهای سولفات آهن است. سولفات آهن به دلیل کارایی بالا، اثربخشی در شفاف سازی و کاربرد آن به عنوان عامل آبگیری لجن، منعقد کننده انتخابی برای بسیاری از کاربردهای تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی به شمار می رود. مواردی که در هنگام تصفیه آب باید در نظر گرفته شوند عبارتند از TSS، FOG، BOD و COD.

کاربرد در رنگها

یکی از کاربردهای سولفات آهن که در قدیم نیز مورد استفاده بوده، استفاده در رنگها است. جوهر معروفی که از قرون وسطی تا اواخر قرن هفدهم (غرب) برای نوشتن با قلم استفاده می شد، از سولفات آهن ساخته می شد. جوهر فروگلیکا با نمکهای سولفات آهن و اسیدهای شیره یا گلوکز درختانی مانند بلوط تهیه می شود. هنوز هم می توانید از این نوع جوهر برای نوشتن استفاده کنید، اما استفاده از آن سنتی تر و کلاسیک تر است. همچنین در صنعت نساجی و به عنوان ترکیبی برای سایر رنگها استفاده می شود. چرا که خواص آن باعث تثبیت کننده عالی در پارچه ها می شود. در نجاری، چوب افرا را با سولفات آهن آغشته می کنند تا رنگی نقره ای به آن بدهد.

کاربرد سولفات آهن در انواع رنگها

دیگر کاربردهای سولفات آهن

ورود سولفات آهن به آب خنک کننده ای که از طریق لوله های کندانسور توربین جریان دارد تا یک لایه محافظ مقاوم در برابر خوردگی ایجاد کند. در پالایش طلا برای رسوب طلای فلزی از محلولهای کلرید اوریک (طلای حل شده در محلول با آکوا رژیا) مفید است. برای تصفیه آب توسط لخته سازی و برای حذف فسفاتها در تصفیه خانه های فاضلاب شهری و صنعتی برای جلوگیری از اتروفیکاسیون بدنه های آبی استفاده می شود.

به عنوان یک روش سنتی برای درمان صفحات چوبی در خانه ها، چه به صورت جداگانه، چه به صورت محلول در آب یا به عنوان یک عنصر رنگ مبتنی بر آب مفید است. ویتریول سبز نیز یک معرف مفید برای تشخیص قارچ است. به عنوان یک عنصر کاتالیزور آهن در معرف فنتون مفید است. یکی از ضروری ترین مواد موجود در جوهر گال آهن است. شما می توانید جهت خرید سولفات آهن با کیفیت در بسته بندی های مناسب با کارشناسان شرکت کیمیا تجارت تات تماس بگیرید.

سوالات متداول کاربردهای سولفات آهن

1- فواید سولفات آهن چیست؟

مزیت اصلی استفاده از مکمل فروس سولفات حفظ سطح طبیعی آهن در بدن است. حتی ممکن است از علائم کمبود آهن جلوگیری کند. همچنین برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن مفید است.

2- عوارض مصرف بیش از حد چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی آن شامل انواع مختلف ناراحتیهای گوارشی، از جمله تهوع، اسهال، استفراغ، درد معده، یبوست، و مدفوع سیاه یا تغییر رنگ است.

3- عملکرد آهن در گیاهان چگونه است؟

باعث افزایش میزان انرژی در گیاهان می شود. این ماده معدنی مهمی در تشکیل کلروفیل است. مقدار نیتراتها و سولفاتها را کاهش می دهد.

4- موارد منع مصرف سولفات آهن چیست؟

مصرف سولفات آهن بدون مشورت پزشک متخصص در این موارد  ممنوع است: بیماری التهابی روده، اگر به طور منظم تزریق خون دریافت می کنید، تالاسمی، حساسیت به هر یک از اجزای دارو یا عدم تحمل دارو

5- شرایط نگهداری فروس سولفات چگونه است؟

در دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد، دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *