دانستنی های مواد شیمیایی

پنج کاربرد روغن سیلیکون

معرفی پنج کاربرد مهم روغن سیلیکون

روغن سیلیکون دارای خواص ویژه ای است که آن را به یک ماده پرکاربرد تبدیل کرده است. در این مطلب سعی داریم در مورد روغن سیلیکون اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و پنج کاربرد روغن سیلیکون را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

روغن سیلیکون چیست؟

روغن سیلیکون را به ترکیبی از پلیمرها و مونومرها می گوییم که از توالی عنصر سیلیسیم و اکسیژن تشکیل می شود. فرمول روغن سیلیکون را به صورت (-O-Si-O-Si-)n نشان داده می شود. این روغن دارای خواص ویژه ای است که باعث کاربرد روغن سیلیکون در حوزه های مختلف می شود. روغن سیلیکون کشش سطحی بسیار کمی دارد و یک ماده آب گریز است. از نظر خصوصیات فیزیکی ماده ای بدون بو و بدون رنگ است. این ماده غیر قابل اشتعال است و تا دمای 250 درجه سانتیگراد پایداری حرارتی دارد و نسبت به دیگر روغنهای هیدروکربنی و معدنی تراکم پذیری بسیار بالایی دارد. از سوی دیگر این ماده یک ماده ای است که به عنوان عایق الکتریکی نیز به خوبی عمل می کند.

ریختن روغن بی رنگ سیلیکون داخل ظرف فلزی

معرفی انواع روغن سیلیکون

روغن سیلیکون را بر اساس غلظت آن به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند که شامل روغن سیلیکون با غلظت 100، 350، 1000، 12500، 60000 است. این غلظتها متداول ترین انواع روغنهای سیلیکون هستند که هر کدام از آنها خصوصیات و کاربرد ویژه ای دارند که باعث تنوع بی نظیر کاربرد روغن سیلیکون می شود. البته علاوه بر این تقسیم بندی می توان بر اساس نوع ماده ای که با روغن سیلیکون ترکیب می شود هم تقسیم بندی انواع روغن سیلیکون را به این گونه انجام داد: روغن هیدروکسی سیلیکون، روغن ونیل سیلیکون، روغن متیل فنیل سیلیکون، روغن آمینو سیلیکون، روغن هیدروژن سیلیکون. می توانید جهت خرید روغن سیلیکون 1000 و روغن سیلیکون 350 با کارشناسان فروش شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات از طریق شماره های 02166438406، 02166438647 و 02166567158 تماس حاصل فرمائید.

اهمیت، فواید و مضرات روغن سیلیکون

روغن سیلیکون به عنوان یک روان کننده مورد استفاده قرار می گیرد. از فواید این ماده به عنوان یک روان کننده می توان به کشش سطحی پایین آن اشاره کرد که باعث می شود به راحتی سطح را پوشش دهد. از دیگر مزایای این روان کننده می توان از مقاومت آن در درجه حرارتهای بالا و غیر قابل اشتعال بودن آن نام برد که باعث می شود در دمای بالا پایداری خود را حفظ کند. این ماده خاصیت جلا دهندگی و براق کنندگی دارد و از آن می توان برای صیقل دادن ماشین آلات و جلا دادن به چرم و چوب استفاده کرد.

ریختن روغن بی رنگ سیلیکون بر روی یک سطح

بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که روغن سیلیکون یک ماده غیر سمی است و برای انسان، حیوانات و محیط زیست خطری ندارد. اما پژوهشهایی که اخیرا انجام شد نشان می دهد که نوع خاصی از این روغنها با نام پلی دی متیل سیلوکسان که با نام اختصاری PDMS، باعث اختلالاتی در سیستم عصبی می شود. این ماده می تواند باعث بروز صرع خفیف شود و در صورت تماس با پوست و چشم سوزش ایجاد می کند. همچنین استفاده از این ماده بر اساس نظر طرفداران محیط زیست می تواند زیان آور باشد که این عوامل کاربرد روغن سیلیکون را با محدودیت مواجه می کند.

روغن سیلیکون در صنعت

روغن سیلیکون به عنوان یکی از پرمصرف ترین روغنها در صنایع مختلف معرفی می شود. صنعتگران از روغن سیلیکون به عنوان روان کننده در تردمیل، اتومبیل و سایر ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند. این ماده یک سیال حرارتی ایده آل در مصارف صنعتی است. روغن سیلیکون در صنعت هوا و فضا کاربرد زیادی دارد و به عنوان یک روغن هیدرولیک عمل می کند. این ماده با داشتن خاصیت ضد آب، برای ایجاد این خصوصیت در وسایل مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله پارچه ها و دوربینها بسیار عالی عمل می کند. این روغن با خاصیت جلا دهندگی خود برای ساخت واکس و پولیش مورد استفاده قرار می گیرد.

ریختن روغن سیلیکون داخل ماشین

این ماده انتقال حرارتی بسیار خوبی دارد و با توجه به این خصوصیت در رادیاتور ایستگاه فضایی به عنوان یک حلقه خنک کننده گردش می کند و از افزایش دما جلوگیری می کند. در صنایع تقطیر و تخمیر به عنوان ضد فوم قوی کاربرد دارد. در صنایع مختلف مانند لوله سازی و لاستیک سازی به عنوان رها ساز قطعه از قالبهای صنعتی از این ماده می توان استفاده کرد.

روغن سیلیکون در پزشکی و داروسازی

جراحان در جراحی چشم از روغن سیلیکون به عنوان جایگزین مایع زجاجیه چشم استفاده می کنند. همچنین هنگام عمل لیزر روغن سیلیکون باعث انتقال سریع آب از سطح شبکه چشم می شود و موجب چسبندگی سطح شبکه با رنگدانه های چشم می شود. چشم پزشکان از این ماده برای درمان بیماریهای مربوط به چشم خصوصاً ناحیه شبکه بهره می برند. پزشکان از این ماده برای درمان گرفتگی عضلات استفاده می کنند و نوع خاصی از روغن سیلیکون به نام دی متیل سیلوکسان در صنعت داروسازی به عنوان ضد نفخ مورد استفاده قرار می گیرد. از این روغن برای روغنکاری تجهیزات و لوازم پزشکی می توان استفاده کرد.

روغن سیلیکون در صنایع غذایی

از دیگر کاربردهای روغن سیلیکون از کاربرد این ماده در صنایع غذایی می توان نام برد. در صنایع تخمیری مانند صنایع دلسترسازی به عنوان یک ماده ضد کف مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از آشپزهای حرفه ای، مقدار خاصی از روغن سیلیکون از نوع PDMS را برای جلوگیری از ایجاد کف به غذا اضافه می کنند. در صنایع بسته بندی مواد غذایی از روغن سیلیکون استفاده های زیادی می شود. کارخانه های تولید بطری هم در فرآیند رهاسازی بطری از قالب مورد نظر از این ماده به عنوان رها ساز بهره می برند.

دلستر لیمویی همراه با تکه های یخ و لیمو داخل لیوان شیشه ای

روغن سیلیکون در لوازم آرایشی و بهداشتی

روغن سیلیکون در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار پر کاربرد است. استفاده از روغن سیلیکون باعث ایجاد درخشندگی می شود، بنابراین در کرمها، شامپوها و نرم کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد و باعث ایجاد براقیت و درخشندگی در پوست و مو می شود. از سوی دیگر حضور این ماده در کرمها باعث محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید و مانع از تبخیر آب می شود. حضور این روغن، نرمی و لطافت پوست را نیز به همراه دارد. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و کشش سطحی پایین آن باعث گسترش راحت و سریع آن روی پوست و مو می شود.

روغن سیلیکون در رزین

رزین نیز همانند سیلیکون از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف است. یکی از زمینه های کاربرد این ترکیبات، نقاشی به سبک آبستره است. در واقع روغن سیلیکون در نقاشی به این سبک در ترکیب با رزین باعث ایجاد اشکال تصادفی و در عین حال بسیار زیبا روی بوم نقاشی می شود. رزین اپوکسی و سیلیکون اویل در این تکنیک مورد استفاده قرار می گیرند. در جواهرسازی هم از ترکیب این دو ماده می توان طرحهای زیبا و خارق العاده ای را ایجاد کرد.

آویز رزینی شیشه ای رنگی

سوالات متداول پنج کاربرد روغن سیلیکون

1- انتقال حرارت مناسب سیلیکون این ماده را برای چه کاربردی مناسب کرده است؟

این ماده می تواند برای انتقال حرارت به حمامهای آب گرم مورد استفاده قرار گیرد. البته عملکرد آن به گونه ای است که به عنوان مبرد در سیستمهای خنک کننده نیز قابل کاربرد است.

2- در صنعت خودروسازی از سیلیکون چه استفاده هایی می شود؟

 رهاسازی قطعات از قالبها، روان سازی قطعات متحرک خودرو، نظافت خودرو، حفاظت از رنگ خودرو

3- استفاده از روغن سیلیکون برای روغن کاری تردمیل چه فایده ای دارد؟

روان سازی چرخ و تسمه، جلوگیری از فرسایش تسمه، جلوگیری از تولید الکتریسیته ساکن، جلوگیری از افزایش دمای تسمه

4- رایج ترین روغنهای سیلیکونی چه ترکیبی دارند؟

رایج ترین نوع روغنهای سیلیکونی، پلی سیلوکسان خطی که به صورت زنجیره های مارپیچ است که به راحتی روی یکدیگر می لغزند.

5- چه خصوصیاتی سیلیکون را به یک ماده دی الکتریک مناسب تبدیل کرده است؟

خصوصیات الکتریکی سیلیکون در گستره وسیعی از دماها ثابت باقی می‌ماند. همچنین در اثر تغییر فرکانس خصوصیات الکتریکی آن تغییر نمی کند و در برابر اشعه هم مقاومت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *