دانستنی های مواد شیمیایی

پتاسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی

کاربرد پتاسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی

پتاسیم لیگنو سولفونات پودر قهوه ای یا زرد رنگ محلول در آب می‌ باشد. بوی آن شبیه سوختگی چوب است و بیشتر به خاطر خاصیت چسبندگی و پخش کنندگی شناخته می‌ شود. لیگنوسولفوناتها محصولات جانبی کارخانه های تولید کاغذ هستند که آنها به عنوان لیگنین صنعتی می شناسیم. لیگنین را می توان از ضایعات کشاورزی مختلف مانند نیشکر، ذرت، چوب اکالیپتوس و ضایعات نخل و خرما استخراج کرد. یکی از کاربردهای لیگنین تولید کود ارگانیک کشاورزی است. لیگنین یک پلیمر مبتنی بر فنول می‌ باشد که خواصی مشابه و بهتر از مواد هیومیک دارد. لیگنین اثر بازدارندگی خاصی بر اوره خاک می گذارد و با اصلاح عملکرد کودهای شیمیایی قابلیت جذب فعال یونهای کود را چندین برابر می کند. پتاسیم لیگنو سولفونات از جمله کودهای ارگانیک بر پایه لیگنین است. این ماده سازگار با محیط زیست و ارزان، کیفیت و کارایی خاک را افزایش می دهد و می تواند جایگزین سموم و کودهای شیمیایی مضر برای انسان شود. در ادامه به معرفی اهمیت و کاربرد پتاسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی می پردازیم.

پودر قهوه ای رنگ پتاسیم لیگنو سولفونات

تاثیر پتاسیم لیگنو سولفونات بر حاصلخیزی خاک

پتاسیم لیگنو سولفونات به عنوان نرم کننده خاک و کود به کار می‌ رود و به طور کلی موجب بهبود ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک می ‌شود. دلایلی که این ترکیب شیمیایی را در تولید انواع کود به کار می ‌برند عبارتند از: کُند کردن فرایند آزادسازی مواد مغذی یا سموم آفت کشها، مهار نیتریفیکاسیون و اصلاح کود. لیگنین سولفونات یک ترکیب بزرگ با بخشهای قطبی و غیر قطبی متعدد است. یونهای باردار نسبتا کوچک خاک مانند بور، منگنز و آهن به مولکول بزرگ لیگنین سولفونات متصل می ‌شوند و به آرامی در خاک آزاد می گردند. این نوع کود ظرفیت تبادلی کاتیونی خاک را افزایش می ‌دهد و بنابراین جذب مواد مغذی توسط گیاه را تسهیل می کند. همچنین یک منبع عالی انرژی برای میکروارگانیسمهای مفید خاک است و بدین ترتیب هم بر حاصلخیزی خاک و هم بر سلامت گیاه تاثیر می گذارد.

زمین کشاورزی حاصلخیز

عملکرد لیگنین در کشاورزی

تحقیقات نشان داده که پتاسیم لیگنو سولفونات، سرب و مس را از خاک حذف می کند و میزان مواد مغذی مانند فسفر، پتاسیم و آمونیوم را بالا می‌ برد. این کود موجب هوادهی و حفظ آب در خاکهای سنگین و فشرده می ‌شود. علاوه بر این از هدر رفتن آب و مواد مغذی در خاکهای شنی سبک جلوگیری می کند. حفظ آب و مواد مغذی در خاکهای شنی از طریق افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک صورت می گیرد. هنگامی که کود پتاسیم لیگنو سولفونات به خاک اضافه می‌ شود کیفیت زمین را به منظور رشد گیاهان به ویژه ریشه آنها بهبود می بخشد.

این کود با سالم نگهداشتن ریشه گیاهان، فرسایش خاک را به حداقل می ‌رساند. pH این ماده شیمیایی 4 تا 7 است و در خاک کشاورزی مشابه بافر عمل می کند. این نوع کود با داشتن خاصیت بافری، خاک اسیدی یا قلیایی را تا حدودی خنثی کرده و بنابراین یونهای فلزی مفید خاک آزاد می‌ شوند. این عملکرد به جذب مواد مغذی توسط گیاهان کمک می کند.

کاربرد پتاسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی

تا حد زیادی رشد و نمو گیاهان به در دسترس بودن مواد مغذی خاک بستگی دارد. بنابراین استفاده از این نوع کودهای شیمیایی باعث تقویت رشد و نمو درختان و درختچه ها می‌شود. این کود در کشاورزی ارگانیک جایگاه ویژه ای دارد و موجب تغییر برخی خصوصیات فیزیکی خاک می‌ شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان کود گیاهی سرعت تکثیر کالوس و فعالیت ریشه را افزایش می ‌دهد. مصرف پتاسیم لینگو سولفونات باعث تقویت رشد دیواره سلولی درختان و درختچه ها می‌ شود و همچنین به دلیل تاثیری که بر روی چگالی آب در گیاهان دارد، برای درختانی مانند گلابی ضروری است. همچنین از آسیب به میوه گلابی حین برداشت جلوگیری می کند.

استفاده از پتاسیم لیگنو سولفونات در زمین کشاورزی

در اغلب موارد لیگنین به وسیله آبیاری قطره ای به خاک اضافه می ‌شود. این نوع کود نقش مثبتی در فرایند فتوسنتز دارد زیرا فعالیت کلروفیل و آنزیم روبیسکو را افزایش می ‌دهد. همچنین با بالا بردن تنفس ریشه ای و تشکیل ریشه گیاهان، سیستم ریشه قویتری ایجاد می کند. اگر زمان کشت دانه کود پتاسیم لیگنو سولفونات به آن اضافه شود سرعت رشد دانه زیاد شده و رشد ریشه آن تقویت می شود.این ترکیب محرکی برای تولید هورمون در غشای دانه است و به ریشه بذر برای جذب مواد مغذی کمک می کند. همچنین با مصرف این نوع کود، بر مقدار مواد آلی خاک از طریق میکروارگانیسمهایی مانند باکتریها و قارچها افزوده می شود. قارچهای مفید خاک برای تولید آنزیمهای مختلف فعال می شوند و برخی مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم می کنند.

نحوه خرید پتاسیم لیگنو سولفونات

این کود به عنوان کود پایه در کشاورزی محسوب می گردد و حاصلخیزی خاک و قدرت بافری آن را بالا می برد. خرید پتاسیم لیگنوسولفونات با کیفیت و با بهترین قیمت از طریق شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات، از بهترین عرضه کنندگان معتبر محصولات شیمیایی در ایران امکانپذیر است. برای خرید و استعلام قیمت با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول پتاسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی

1- آیا مصرف پتاسیم لیگنین سولفونات بر میکروارگانیسمهای خاک تاثیر دارد؟

بخشی از تجزیه لیگنین سولفونات در خاک به این دلیل رخ می‌دهد که پتاسیم لیگنین سولفونات به عنوان منبع کربن توسط چندین گونه از میکروارگانیسمها استفاده می شود. بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که مقادیر زیادی پتاسیم لیگنین سولفونات اضافه شده به خاک بتواند فعالیت میکروبی خاک را تحریک کند.

2- پتاسیم لیگنو سولفونات تا چه مدت در خاک باقی می ماند؟

لیگنین سولفوناتها به صورت فیزیکی یا طی فرایندهای میکروبیولوژیکی در خاک تجزیه می ‌شوند اما ممکن است تا یکسال مقادیری از آن در خاک باقی بماند. بنابراین بعید است که این کود در خاکهای کشاورزی برای مدت بیش از یکسال مشاهده شود.

3- آیا لیگنین بر حلالیت کودهای شیمیایی تاثیرگذار است؟

بله. لیگنین حلالیت کودهای گیاهی را کاهش می دهد بنابراین از هدر رفتن زیست محیطی کود جلوگیری می کند. میزان استفاده از کودهای بر پایه لیگنین مانند پتاسیم لیگنو سولفونات کمتر از سایر انواع کود کشاورزی است.

4- کدام عناصر خاک تحت تاثیر کودهای پتاسیم لیگنو سولفونات قرار می گیرند؟

این نوع کود حاوی فسفر، پتاسیم و نیتروژن است و میزان آنها را در خاک افزایش می‌دهد. علاوه بر این می تواند یونهایی مانند مولیبدن، منیزیم، روی، گوگرد، سلنیوم، آهن، کلسیم، بور و سایر عناصر کمیاب خاک را فعال کند. این کود عناصر مضر خاک مانند سرب و مس را کاهش می‌دهد.

5- آیا کود حاوی پتاسیم لیگنو سولفونات بر بیماریهای گیاهی تاثیرگذار است؟

پتاسیم لیگنو سولفونات در فرایند تولید کودهای ترکیبی معدنی، کودهای آلی و کمپلکسهای فلزی مفید کاربرد دارد. این نوع کود بازدهی عملکرد ریشه گیاهان را بالا می‌ برد بنابراین موجب مقاومت گیاهان در برابر تنشهای محیطی مانند تنش خشکی و بیماریها می‌شود.

2 دیدگاه برای “پتاسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی

  1. علی سهرابی گفت:

    چقدر جالب و مفید بود.

    1. مواد شیمیایی کیمیا تجارت تات گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از نظر شما.
      شما را به مطالعه سایر مطالب آموزشی در خصوص مواد شیمیایی در بلاگ دعوت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *